Het is het Antwerpse stadsbestuur menens met het werk maken van een voetgangersvriendelijk stadscentrum. Nog dit jaar worden 26 straten in de 16de-eeuwse binnenstad versneld uitgerold als (woon)erf in afwachting van een definitieve heraanleg. [naar artikel]
83 procent van alle straten tussen de Kaaien, de Oudeleeuwenrui, de Leien en de Kronenburgstraat zullen op termijn erf, woonerf, voetgangerszone of autoluwe zone worden. Enkele straten en pleinen zullen door de coronacrisis versneld en tijdelijk worden ingericht tot autoluw gebied. [naar artikel]
Vorige week maakte het stadsbestuur bekend dat niet alleen een groot deel van de historische binnenstad (83% om precies te zijn) op termijn autoluw wordt gemaakt, maar dat ook een aantal straten en pleinen versneld zullen worden ingericht als (woon)erf. We gingen een kijkje nemen in de Schuttershofstraat, die mee op de lijst staat, en de Steenhouwersvest, die al een woonerf is. [naar artikel]
De stad Antwerpen gaat 26 straten versneld omvormen tot woonerven. "Door de coronacrisis zijn er meer mensen thuis en we merken dat er dringend nood is aan wandelstraten", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad - binnen de Kleine Ring - transformeert vanaf 5 augustus in een woonerf. Automobilisten en ook fietsers mogen er maximaal nog tegen 20 km/u rijden. [naar artikel]
Vanaf vandaag is de hele Hasseltse binnenstad een woonerf. De maximale snelheid is er niet langer 30, maar 20 km/u. Niet alleen auto's, maar ook fietsers moeten zich daaraan houden. Maar valt daarmee nog wel veiligheidswinst te boeken? Verkeersexperts denken van wel: "Voetgangers geven vanaf nu het ritme aan." [naar artikel]
De binnenstad van Hasselt is vanaf vrijdag een woonerf. Dat betekent dat iedereen – ook fietsers en steps – zich moet houden aan een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Parkeren in de binnenstad kan kosteloos nog maximaal een half uur. [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad wordt één groot woonerf. Dat betekent volgens de wegcode dat je maximum nog maar 20 kilometer per uur mag rijden of fietsen. Maar ook dat voetgangers en fietsers de hele breedte van de openbare weg mogen gebruiken. En dat je niet meer parkeert waar je wilt. [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad wordt vanaf deze zomer als een woonerf wordt ingericht en dat betekent dat de voetganger er koning wordt. Fietsers en auto's mogen maximaal nog 20 kilometer per uur en moeten te allen tijde opletten voor spelende kinderen en wandelaars. [naar artikel]
De invoering van het ‘woonerf’ in Hasselt, waar sinds vrijdag nog maar 20 per uur in de binnenstad mag, lijkt op de eerste dag een ‘scheet in een fles’. Bordjes om het woonerf aan te duiden ontbreken, elders staan nog aanduidingen van maximaal 30 per uur en pop-uppaaltjes zijn nog op komst. [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad wordt één groot woonerf. Dat betekent volgens de wegcode dat je maximum nog maar 20 kilometer per uur mag rijden of fietsen. Maar ook dat voetgangers en fietsers de hele breedte van de openbare weg mogen gebruiken. En dat je niet meer parkeert waar je wilt. [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad wordt vanaf deze zomer als een woonerf ingericht, en dus wordt de voetganger er koning. Fietsers en auto's mogen maximaal nog 20 kilometer per uur en moeten te allen tijde opletten voor spelende kinderen en wandelaars. [naar artikel]
Vanaf 2024 moet 83 procent van de straten in de Antwerpse binnenstad voetgangerszone of autoluwe zone worden. Dat heeft schepen voor mobiliteit Koen Kennis aangekondigd. In de binnenstad zal ook bewonersparkeren ingevoerd worden. [naar artikel]
De stad Brussel gaat alle straten binnen de Kleine Ring, de zogenaamde Vijfhoek, omvormen tot woonerf. In een woonerf mogen auto's en fietsen maar 20 kilometer per uur rijden, voetgangers hebben er voorrang. “We willen de Brusselaars tijdens deze coronacrisis meer ruimte geven”, klinkt het bij de bevoegde schepen. [naar artikel]
De Hasseltse binnenstad - binnen de Kleine Ring - transformeert vanaf 5 augustus in een woonerf. Automobilisten en ook fietsers mogen er maximaal nog tegen 20 km/u rijden. “Dit moet de binnenstad aantrekkelijker, verkeersveiliger en comfortabeler maken.” [naar artikel]
In Antwerpen zijn al tientallen straten tot ‘woonerf’ gedoopt, met een snelheidslimiet van 20 kilometer per uur. Hasselt heeft op 5 augustus zijn hele centrum als woonerf bestempeld. Niet de auto is er koning, maar fietsers en voetgangers. Die mogen in het midden van de straat lopen, de auto’s moeten maar aanschuiven. “Die trend, de auto die wordt teruggedrongen, dat zie je overal”, zegt verkeersdeskundige Kris Peeters. [naar artikel]
Dat de stad Antwerpen de Groenplaats wil heraanleggen, was al bekend. Nu blijkt dat ook de omliggende straten en een groot stuk van de historische binnenstad onder handen worden genomen. [naar artikel]
De straten tussen de Eiermarkt en de Korte Nieuwstraat hebben de potentie om een tweede Wilde Zee te worden. Voor dat zover is, moeten eerst de straten en de verkeerssituatie in de omgeving worden aangepakt. En daar wil het district Antwerpen, samen met de stad, nog deze legislatuur werk van maken. [naar artikel]
Inwoners van de Antwerpse binnenstad zijn over het algemeen tevredener over de leefbaarheid van hun straat dan zij die buiten het centrum wonen. Dat blijkt uit een analyse van de verkeerstelling Straatvinken en bijbehorende bevraging. Volgens de onderzoekers ligt dat aan het hogere aandeel voetgangers en fietsers in de straten van de binnenstad. [naar artikel]
In 50 straten in Antwerpen vindt er een actie plaats waarbij inwoners oproepen om niet enkel de binnenstad, maar heel Antwerpen open te stellen tijdens autoloze zondag. Om de actie kracht bij te zetten, hebben stadsdichters ook nieuwe gedichten aangebracht in enkele straten. [naar artikel]
Je mag als autobestuurder geen fietser inhalen in de meeste straten in de binnenstad van Antwerpen en in het centrum van de districten. Dat blijkt uit een studie van de Fietsersbond. Volgens de wegcode moet je als chauffeur binnen de bebouwde kom één meter tussenlaten als je een fietser wil inhalen en dat is op veel plaatsen onmogelijk. [naar artikel]
De volledige Mechelse binnenstad wordt vanaf november een fietszone. Dit houdt in dat alle straten omgevormd worden tot fietsstraten en dat de fietsers de snelheid van het verkeer bepalen. Fietsers mogen de volledige straatbreedte gebruiken en gemotoriseerd verkeer mag hen niet voorbijsteken. Mechelen volgt hiermee het voorbeeld van Kortrijk. De meer dan 180 straten van […] Het bericht Mechelse binnenstad wordt fietszone verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorige zondag vierden alle inwoners van de Bleumerstraat en Noorderwijk hun vernieuwde straten. De werken startten op 14 oktober 2019 en zouden begin 2021 klaar zijn maar corona en technische problemen vertraagden de werken. Wim Corstjens, al 22 jaar bewoner van de Beumerstraat, vertegenwoordigde de wijk op het wekelijkse werkoverleg: “Er waren wel eens probleempjes met de bewoners. Die werden altijd in goede verstandhouding opgelost. Het resultaat mag er zijn. De wijk is nu woonerf, met tien fietsoplaadpunten. Dat zal de straat die de Markt verbindt met de Maasbrug zeker rustiger maken. Wist je dat de Bleumerstraat ooit Maasstraat heette?”, vraagt Wim nog. De burgemeester loofde de samenwerking met de bewoners en handelaars: “Dit woonerf is een voorbeeld voor de hele binnenstad waar de auto een ‘gast’ is en voetgangers en fietsers het belangrijkst zijn.” roma [naar artikel]
Ook de stad Herentals bereidt zich voor op de heropening van de winkels volgende week. Er komen onder andere vloerstickers om een veilige afstand aan te duiden, en het winkelgebied wordt een woonerf. Zo kunnen de voetgangers de hele breedte van de straat gebruiken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.