Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Eén jaar na open brief van rolstoelgebruiker: “Er is niets veranderd bij de NMBS, ik voel me nog steeds een reiziger derde klasse”

14/09/2020 - 05:19
"Een jaar geleden schreef Kurt Vanhauwaert de NMBS een open brief. Hij klaagde aan hoe hij als rolstoelgebruiker een “reiziger in derde klasse” was. De brief werd massaal opgepikt, kreeg enorm veel media-aandacht en de NMBS maakte mooie beloftes. Een jaar later viert de brief van Kurt zijn eerste verjaardag. “Ik voel me nog steeds een reiziger derde klasse, en het is op bepaalde vlakken zelfs erger geworden.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Rolstoelgebruiker in open brief aan NMBS: “Ik ben reiziger derde klasse” (17/09/2019 - Het Nieuwsblad)

Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. “Het geeft me het gevoel dat ik reiziger derde klasse ben: iemand die toch tijd genoeg heeft en voor wie het niet uitmaakt of hij te laat of helemaal niet op zijn bestemming geraakt.” Zijn brief wordt druk gedeeld op social media. [naar artikel]


2. Rolstoelgebruiker klaagt in open brief de manier aan waarop NMBS hem behandelt: ‘Ik ben reiziger derde klasse’ (17/09/2019 - De Standaard)

Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. ‘Het geeft me het gevoel dat ik een reiziger derde klasse ben: iemand die toch tijd genoeg heeft en voor wie het niet uitmaakt of hij te laat of helemaal niet op zijn bestemming geraakt.’ Zijn brief wordt druk gedeeld op social media. [naar artikel]


3. Beste NMBS, waarom blijft het een droom om als rolstoelgebruiker ooit zelfstandig de trein te kunnen nemen?  (18/09/2019 - VRT NWS)

Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert begrijpt niet waarom de NMBS niet meer inspanningen levert om het treinen voor hem toegankelijker te maken. Zijn droom om ooit zelfstandig de trein te kunnen nemen, blijkt dagelijks een utopie te zijn. 1 op de 4 stations zijn nog steeds niet toegankelijk voor hem. In deze opinie kruipt hij in de rol van adviseur toegankelijkheid bij de NMBS, en doet hij enkele voorstellen waarmee iedereen als volwaardige reiziger ten volle kan genieten van een vlotte treinrit. [naar artikel]


4. NMBS zet tientallen taxi's in voor rolstoelgebruikers door defecte liften in station van Mechelen: "Ik voel me als een koning" (02/06/2023 - VRT NWS)

De NMBS blijkt tientallen taxi’s in te zetten om rolstoelgebruikers vanuit het station van Mechelen naar hun bestemming te brengen of omgekeerd. De liften in het station zijn al een maand defect waardoor de perrons niet meer toegankelijk zijn voor minder mobiele personen. "Ik voel me als een koning. Normaal is het voor een rolstoelgebruiker een hele lijdensweg om de trein te nemen", reageert rolstoelgebruiker Stef. [naar artikel]


5. Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert over toegankelijkheid van treinen, één jaar na zijn open brief: “Niks veranderd, integendeel” (14/09/2020 - Het Laatste Nieuws)

Gentenaar Kurt Vanhauwaert gaat als rolstoelgebruiker graag al eens op uitstap, maar als hij dat met de trein wil doen, stoot hij keer op keer op... [naar artikel]


6. De toekomst van de NMBS: dit verandert er allemaal voor u, de reiziger (18/10/2017 - Het Laatste Nieuws)

Spoorbaas Sophie Dutordoir maakt van veiligheid en communicatie NMBS' stokpaardjes. En dat moet u, de reiziger, zo snel mogelijk merken. Wij... [naar artikel]


7. NMBS laat rolstoelgebruiker uur en drie kwartier in vrieskou wachten: “Vernederend, dit kan toch niet?” (09/01/2018 - Het Nieuwsblad)

De NMBS biedt mensen met een beperking assistentie aan als ze de trein willen nemen. Helaas loopt daar wel eens iets fout, voelde onze redacteur en rolstoelgebruiker Guy Stevens vanmorgen aan den lijve. “Mijn tocht van 2 uur naar het werk duurde uiteindelijk 3 uur en 45 minuten. Een uur en drie kwartier moest ik in de vrieskou wachten op hulp die maar niet kwam.” [naar artikel]


8. De vakbondsman versus de reiziger: waarom de NMBS-staking écht (niet) nodig is volgens hen (08/11/2023 - Het Nieuwsblad)

De vakbondsman versus de reiziger. De ene verdedigt de nieuwe 48 urenstaking op het spoor, de andere hekelt dat er altijd maar één gedupeerde is – en dat niet de NMBS zelf is. [naar artikel]


9. De spoorlog tussen NMBS en Infrabel: “Een beschamend spektakel met de reiziger als slachtoffer” (30/07/2019 - Het Belang van Limburg)

Raakt u dit najaar vlot met de trein op het werk? Geen mens die het voorlopig weet, want Infrabel gaat grote werken uitvoeren en ruziet met de NMBS over hoe dat allemaal moet lopen. “Een beschamend spektakel met de reiziger als slachtoffer”, zegt TreinTramBus. [naar artikel]


10. Station van Hasselt: de vergeetput van NMBS (23/10/2016 - Het Belang van Limburg)

Het station van Hasselt is de vergeetput van de NMBS. Dat is de enige juiste conclusie na een tocht van uw krant langs de tien stations in de provinciehoofdsteden van ons land. Terwijl in andere grote steden voor vele tientallen miljoenen euro’s nagelnieuwe stations worden rechtgetrokken of bestaande stations helemaal worden vernieuwd, raakt het station van Hasselt steeds verder in verval. Om u een voorbeeld te geven: aan het nieuwe, megalomane station van Bergen hangt een prijskaartje van 272 miljoen euro, oftewel 30.232 euro per reiziger. De reiziger in Hasselt is vandaag 0 euro waard. De NMBS zegt wel dat het op termijn 11,6 miljoen euro voorziet voor Hasselt, maar of dat geld er ook effectief komt, is lang niet zeker. [naar artikel]


11. Reiziger trekt aan noodrem van trein om te kunnen uitstappen: “Gevaarlijk en illegaal” (19/06/2018 - Het Nieuwsblad)

In het station van Vilvoorde is dinsdagavond een trein tot stilstand gekomen nadat een reiziger aan de noodrem had getrokken. Dat bevestigt de NMBS. De IC-trein was onderweg van Antwerpen naar Brussel en zou normaal gezien niet in Vilvoorde stoppen, maar moest door de ingreep van de reiziger halt houden pal aan het perron van het station. Volgens de aanwezige treinbegeleider kon de reiziger in kwestie ook een van de deuren openen en de benen nemen. [naar artikel]


12. NMBS: “Zeker nog potentieel voor eerste klasse in treinen” (03/01/2017 - Het Belang van Limburg)

Er wordt inderdaad nagedacht over het concept van de eerste klasse in de treinen, maar van bijvoorbeeld een afschaffing is geen sprake. “We zien zeker nog potentieel in de eerste klasse”, zegt spoorwegmaatschappij NMBS. Om de eerste klasse aantrekkelijk te houden, komen er in de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen bijvoorbeeld geluidsschermen tussen de zetels. [naar artikel]


13. Eerste klasse levert NMBS 35 miljoen euro per jaar op (14/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Ongeveer één op de veertig treinreizigers kiest voor een plaats in de eerste klasse van de trein. Dat leverde spoorwegmaatschappij NMBS vorig jaar een meerwaarde op van ongeveer 35,1 miljoen euro, zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]


14. NMBS schaaft nieuwe dienstregeling bij (07/04/2019 - De Morgen)

De concertganger haalt dan toch zijn slag thuis. Dat blijkt uit het nieuwe vervoersplan vande NMBS, dat in december 2014 wordt ingevoerd. Op vraag van het kernkabinet komt de NMBS hier en daar tegemoet aan de kritiek van reiziger. [naar artikel]


15. De Gucht over Ceta: 'Juridisch is er zeer weinig veranderd' (28/10/2016 - De Standaard)

'Het enige dat Paul Magnette heeft bereikt met zijn verzet, is dat er twee weken is gebakkeleid over Ceta. Inhoudelijk is aan het akkoord niets veranderd', zo klinkt het oordeel van Karel De Gucht (Open Vld) in De Ochtend op Radio 1. 'Het was niets meer of minder dan een politiek steekspel.' [naar artikel]


16. NMBS wil eerste klasse op de trein aantrekkelijk houden (03/01/2017 - De Redactie)

Op nieuwe treinen is er nog amper verschil tussen 1e en 2e klasse, maar de NMBS denkt er niet aan om het verschil tussen beiden weg te werken. [naar artikel]


17. NMBS zet zichzelf in plaats van reiziger centraal (21/10/2018 - Metro)

Sp.a-Kamerlid David Geerts concludeert uit de voorlopige versie van het nieuwe beheerscontract van de NMBS, waarover De Morgen en Het Nieuwsblad dit weekend schreven, dat de NMBS de reiziger vergeten is. “Van een openbare vervoersmaatschappij verwacht ik dat ze de reiziger centraal stelt. In het document dat gelekt is aan de kranten, zie ik vooral […] Het bericht NMBS zet zichzelf in plaats van reiziger centraal verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


18. Bart Tommelein razend na overleg met NMBS-top: “Onbegrijpelijk dat pretparken wél slagen in aanmeldingssysteem, maar NMBS niet” (03/08/2020 - Het Nieuwsblad)

Het overleg tussen de Oostendse burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) en de NMBS over de extra treinen naar de kust, heeft niets opgeleverd. “De NMBS is nonchalant, ze hebben geen plan. En zo creëren ze nieuwe coronabroeihaarden”, zegt Tommelein. [naar artikel]


19. Simons 40 in beeld: hoeveel is hij veranderd in al die jaren? (antwoord: niets) (11/12/2016 - Sporza)

Timmy Simons wordt vandaag 40 jaar. Een overzicht van zijn carrière met telkens 1 foto per jaar. De haartjes werden steeds wat korter, maar de loopbaan steeds langer. [naar artikel]


20. Het bankensysteem is nog even onethisch als voor 2008 (11/04/2019 - De Morgen)

Vijf jaar na Lehman Brothers is er nog steeds niets veranderd [naar artikel]


21. Veiligheidsagenten zetten reiziger hardhandig uit trein na incident na klimaatbetoging: “Was dat geweld nu echt nodig?” (28/01/2019 - Het Laatste Nieuws)

Een reiziger die gisteren na de klimaatbetoging in Brussel in een overvolle trein in eerste klasse zat zonder geldig treinticket, is door... [naar artikel]


22. NMBS ziet schuldenberg voor eerst in jaren slinken (30/03/2018 - Metro)

De NMBS heeft haar schuldenberg vorig jaar met bijna 150 miljoen euro afgebouwd tot 2,483 miljard euro. Dat de spoorwegmaatschappij haar schulden voor het eerst in jaren niet meer ziet toenemen, is te danken aan een fors verbeterd operationeel resultaat. De recurrente ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van de NMBS is vorig […] Het bericht NMBS ziet schuldenberg voor eerst in jaren slinken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


23. Spoorwegen zetten 'reiziger centraal' (10/04/2019 - De Morgen)

Een vlotte dienstverlening, stipte treinen en veilige stations. Dat zijn de ingrediënten voor het hervormingsplan van de NMBS. 'De reiziger staat centraal', belooft premier Elio Di Rupo (PS). Maar niet iedereen is daarvan overtuigd. [naar artikel]


24. Thalys-treinen krijgen derde klasse (07/06/2017 - Gazet van Antwerpen)

Thalys introduceert eind dit jaar een derde klasse in zijn rode hogesnelheidstreinen. De “comfort”-klasse, aan aanbod tussen de huidige twee klasses in, moet leiden tot een hogere bezettingsgraad. Het uiteindelijke doel: de kaap van 7 miljoen reizigers ronden in 2018, tegen 6,7 miljoen vorig jaar. Dat heeft Thalys-CEO Agnès Ogier woensdag gezegd op een persconferentie in Brussel. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!