Wie vanaf 2029 een nieuwe wagen aanschaft, zal alleen nog voor een elektrische auto kunnen kiezen. Hoewel de overheid het aantal publieke laadpunten stevig wil optrekken, biedt een laadvoorziening bij je thuis extra gemak, vrijheid en zekerheid. Maar kan je die ook zelf installeren? Wat kost het? En hoe kiest je het aangewezen type? Spaargids.be klopte aan bij Bart Massin van sectorfederatie EV Belgium teneinde klaarheid te scheppen. [naar artikel]
Nu we meer en meer elektrisch beginnen te rijden, is een eigen laadpaal niet langer een overbodige luxe. Gratis is de installatie natuurlijk niet. Maar wat kost het? En waar moet je rekening mee houden als je thuis een laadpaal wil installeren? Bouwsite Livios legt uit wat je moet weten. [naar artikel]
Met het Belgische wetsvoorstel om vanaf 2026 alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens fiscaal interessant te maken, zijn elektrische wagens mogelijk aan een opmars bezig. Maar wat heb je thuis nodig voor een elektrische auto? Kan je overal een laadpaal installeren? En hoe zit het in de stad? Wij geven een praktisch overzicht. [naar artikel]
Nu we meer en meer elektrisch beginnen te rijden, is een eigen laadpaal niet langer een overbodige luxe. Gratis is de installatie natuurlijk niet. Maar wat kost het? En waar moet je rekening mee houden als je thuis een laadpaal wil installeren? Bouwsite Livios legt uit wat je moet weten. [naar artikel]
Iedereen een elektrische laadpaal thuis? Bij Planet Group op The Loop is het binnenkort geen sciencefiction meer, maar realiteit. Het ICT-bedrijf heeft al het grootste elektrische wagenpark van het land en wil tegen 2024 alléén nog elektrische bedrijfswagens. En dus krijgen werknemers die niet in de stad wonen, een eigen laadpaal thuis. “Op kosten van de firma.” [naar artikel]
Met hoe langer hoe meer elektrische wagens op de baan, groeit ook de vraag naar laadpalen die thuis kunnen worden geïnstalleerd. Maar volstaat een stopcontact niet? Welke types laadpalen zijn er en hoeveel kosten ze? Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s, legt het uit. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Hoe laad je een elektrische auto het best op? Het prijsverschil hangt sterk af van de (gekozen) oplaadformule. Opladen thuis aan het stroomnet gaat traag, maar is een pak goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Aan een publieke snellader duurt het slechts een half uurtje, maar betaal je wel meer dan wanneer je benzine of diesel zou tanken. [naar artikel]
Als je met een elektrische auto rijdt, maar thuis geen laadpaal kan zetten, dan zal je er bij je gemeente één kunnen aanvragen binnen een straal van 250 meter van je woning. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis. Het is aan de gemeente om dan goed te keuren of en waar er een laadpaal kan komen. [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Vlaanderen wil tegen 2020 vijfduizend publieke laadpalen voor elektrische wagens installeren. Het Antwerpse aandeel bedraagt 272 laadpalen. Maar het is allesbehalve simpel om zelf een laadpaal aan te vragen, zo klaagt Frederik Saen van Antwerpen-Linkeroever aan. [naar artikel]
Thuis een laadpaal installeren, is een logische stap voor wie elektrisch rijdt. Maar soms zul je toch ook onderweg moeten laden. Hoe gaat dat in zijn werk? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Het zal maar gebeuren dat je elektrische wagen muurvast vastzit aan een laadpaal. Het overkwam Johnny tijdens een reis naar Frankrijk. Hij vertelt hoe hij uiteindelijk weer wegraakte, en ook Tim Briers, laadspecialist voor elektrische voertuigen, deelt handig advies. [naar artikel]
De gemeente Kortessem heeft Infrax de opdracht gegeven om een elektrische laadpaal te installeren op de parking achter het gemeentehuis. [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Denk je eraan om een elektrische of hybride wagen aan te schaffen? Dan is het een goed idee om ook al na te denken over de mogelijke installatie van een elektrisch laadstation bij je thuis. Check bekeek samen met een expert in laadoplossingen wat er dient te gebeuren bij de installatie van een laadstation thuis. [naar artikel]
In Vlaanderen duurt het gemiddeld drie jaar om een snellaadpaal voor elektrische auto’s te installeren. In Nederland vier maand. “Het probleem zit op twee niveaus," zegt Jochen De Smet, voorzitter van de Europese Vereniging van elektrische voertuigen: "De paperassenmolen voor vergunningen maalt te traag en als de vergunning er is, duurt het vaak erg lang eer netbeheerder Fluvius de laadpaal installeert.” [naar artikel]
De bestuurder van een Volvo in het Nederlandse Middelburg dacht slim te zijn door op een parkeerplaats voor elektrische auto’s een touw tussen zijn tankklep en de laadpaal te hangen. Zo leek het alsof zijn voertuig aan het opladen was. De stadstoezichters trapten er niet in en de man hield aan zijn creatieve inval een stevige boete over. Ook bij ons blijkt zoiets een dure grap. [naar artikel]
Zijn elektrische auto’s uiteindelijk echt goedkoper dan benzinewagens? En kunnen we niet gewoon met de bankkaart betalen aan de laadpaal? Onze experten geven een antwoord op jullie vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
Wat een gemak, als je je elektrische bedrijfsauto thuis kan opladen. Gewoon ’s avonds inpluggen, om dan ’s ochtends met een volle batterij weer naar het werk te vertrekken. Zonder je ooit zorgen te moeten maken of er wel een laadpaal vrij zal zijn. Kortom: een laadpaal thuis is handig. Heel wat vragen dringen zich dan ook op als je een werknemer in die (toekomstige) situatie bent. Jobat.be beantwoordt ze voor je. [naar artikel]
EDI, de laadpalendochter van de groep D’Ieteren, neemt de Belgische installateur van zonnepanelen en thuisbatterijen Go-Solar over. Daarmee kan ze mensen die een elektrische auto kopen, de mogelijkheid geven om naast een laadpaal thuis meteen ook zonnepanelen en een thuisbatterij te installeren. [naar artikel]
Hoe laad je een elektrische auto het best op? Het prijsverschil hangt sterk af van de (gekozen) oplaadformule. Opladen thuis aan het stroomnet gaat traag, maar is een pak goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Aan een publieke snellader duurt het slechts een half uurtje, maar betaal je wel meer dan wanneer je benzine of diesel zou tanken. [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.