Op 18 december 2014 liep in Genk de laatste Ford Mondeo van de band en de fabriek sloot voorgoed zijn deuren. Vandaag - bijna drie jaar later - is de sloop van de gebouwen op de Ford-terreinen gestart. [naar artikel]
De fabriek is al een tijd dicht. Met de sloop van de gebouwen wordt het hoofdstuk Ford Genk nu definitief afgesloten. In de fabriek werkte 4.210 werknemers, veel uit de regio. [naar artikel]
De sloop van de oude gebouwen op de Ford-site in Genk is deze ochtend gestart. De eerste fabriekshal op het terrein van 140 hectare werd [naar artikel]
GenkTwee gigantische machines hebben gisteren het startschot gegeven van de sloop van de C-hal van Ford Genk. Het komende anderhalf jaar zal meer dan 200.000 ton schroot en ander bouwafval verwijderd worden, een operatie die ruim 6,3 miljoen euro kost. Op termijn moet de site 2.500 tot 3.000 nieuwe banen opleveren. [naar artikel]
20:27 De sloop van de oude fabriek van autoreus Ford in Genk is begonnen. Terwijl België de auto-industrie verder ziet verdwijnen, groeit de productie vlak over de grens met Nederland. [naar artikel]
18 december 2014 was een bijzonder droeve dag voor heel wat Ford-werknemers van de site in Genk. Die dag rolde de laatste Ford Mondeo van de band en sloot de fabriek voorgoed zijn deuren. Donderdag, bijna drie jaar later, is de sloop van de gebouwen op de terreinen gestart. “Hopelijk kan de wonde nu een pleister krijgen”, reageert Meryame Kitir, die zelf 14 jaar werkzaam was bij Ford Genk. [naar artikel]
Het laatste stukje erfgoed van Ford Genk zal begin komend jaar verdwijnen. Er werd een sloopvergunning aangevraagd voor het oude opleidingscentrum Limtec op de voormalige Ford-terreinen. Het gaat om het laatste bouwsel van het bedrijf waar op het hoogtepunt 14.000 mensen werkten. [naar artikel]
Pierre Brijs (71) maakt een selfie terwijl lassers op de achtergrond een pers ontmantelen. Vijfendertig jaar heeft hij in de B-hal van Ford Genk gewerkt. Vandaag bezoekt hij Ford voor het laatst, samen met zijn zoon Stefan (47), auteur van onder meer ‘De engelenmaker’. “Toen ik las dat de sloop begonnen was, wilde ik de lege hallen nog één keer zien”, zegt Stefan. “Ooit wil ik een roman schrijven over de sociale geschiedenis van Genk. Misschien vind ik hier een beginpunt.” [naar artikel]
Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. “Pijnlijk en misplaatst”, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. ‘Pijnlijk en misplaatst’, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) maakt bijna 4,5 miljoen euro vrij voor de herontwikkeling van een aantal Limburgse bedrijventerreinen. Met die middelen kunnen onder meer de legendarische B-hal van Ford Genk en de voormalige elektriciteitscentrale van Langerlo in Genk gesloopt worden. [naar artikel]
Jef Geurts, de allereerste werknemer van Ford Genk, is vorige week op 84-jarige leeftijd overleden. Net omdat hij de eerste werknemer was van de tienduizenden arbeiders die Ford Genk telde, ontmoette hij tal van ministers en leden van de Europese Ford-directie. Hij was naar eigen zeggen ook de eerste die aan de legendarische Ford Taunus 12M heeft mogen sleutelen. [naar artikel]
Oudsbergen en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg (POM) sluiten eenSamenwerkingsovereenkomst af in kader van een uitbreiding. Naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk werd eind 2017 beslist dat het bedrijventerrein mag uitbreiden met zo’n 25 hectare. [naar artikel]
De prominente Chinese kunstenaar Ai Weiwei zegt dat hij onder huisarrest is geplaatst in verband met een discussie met de regering over de geplande sloop van zijn studio in Shanghai. De sloop werd ondanks zijn afwezigheid ‘gevierd’ door honderden van zijn supporters. [naar artikel]
16:04 Logistiek bedrijf H.Essers en Haven Genk nemen hun intrek in de voormalige Ford-fabriek aan het Albertkanaal in Genk. [naar artikel]
Maandag vond in de gebouwen waar vroeger Ford Genk gevestigd was, The Jobdate plaats. Bijna 100 bedrijven konden er op een namiddag 1.500 gesprekken met sollicitanten voeren. Het initiatief van JCI Limburg viel samen met de vierde verjaardag van de aankondiging dat Ford Genk zou sluiten. [naar artikel]
In Hasselt roept Rob Beenders de firma Baldewijns op om te vertrekken uit Stokrooie en te verhuizen naar de Ford-site in Genk. Hij doet dit als Vlaams volksvertegenwoordiger en namens zijn fractie Helemaal Hasselt in de gemeenteraad. Zopas heeft de Raad van State de milieuvergunning van Baldewijns vernietigd, na een klacht van de buurt. Burgemeester Dries ziet geen mogelijkheden bij Ford in Genk. Hij is wel bereid om op Limburgs niveau te praten over de inplanting van zonevreemde bedrijven of firma's, die niemand in zijn achtertuin wil. [naar artikel]
De gemeente Diepenbeek dient bezwaar in tegen de aanvraag van het transportbedrijf Essers voor de bouw van een magazijn met elf hallen op het voormalig terrein van Ford-Genk. Volgens het schepencollege zal een goedkeuring leiden tot een grotere belasting van de N76 en veel hinder in Lutselus. [naar artikel]
Gisteren ontkende woordvoerder Jo Declercq van Ford Genk berichten van het financiële persagentschap Bloomberg en zakenbank Morgan Stanley dat Ford één fabriek moet sluiten in Europa, en dat dat Genk wordt. 'Zeer onwaarschijnlijk', zegt ook Vic Heylen van het Flanders Centre for Automotive Research. [naar artikel]
Een opsteker voor de reconversie van de voormalige Ford-site in Genk: drankenproducent en -bottelaar Konings gaat vanaf de lente van volgend jaar productie- en stockageactiviteiten opstarten in het blok waar vroeger de legendarische Mondeo gebouwd werd. Ford Genk sloot eind 2014 de deuren, een enorme klap voor de Belgische auto-industrie. De vastgoedvennootschap Genk Green Logistics, […] [naar artikel]
Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de Europese top van Ford de sluiting aankondigde van zijn fabriek in Genk. Met een korte mededeling op een bijeenkomst van de ondernemingsraad maakte de directie een einde aan maanden van geruchten en speculaties. Na de sluiting van de mijnen en de sluiting van Philips Hasselt werd Limburg opnieuw getroffen door een sociaal drama. [naar artikel]
De mijnen sloten, Philips Hasselt sloot en straks gebruiken we die verleden tijd misschien ook voor Ford Genk. In ieder geval wordt vandaag slecht nieuws verwacht. En wordt Limburg wellicht opnieuw in het hart getroffen. 'We krabbelen altijd recht.' [naar artikel]
6000. Zo veel jobs sneuvelden er 2 jaar geleden bij Ford Genk. Hoe vergaat het de ex-werknemers intussen? Relatief goed, zo blijkt. De toekomst [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.