Een grote meerderheid van de leerkrachten in Vlaanderen vindt dat leerlingen op school geen andere taal mogen spreken dan het Nederlands. Een derde is er ook van overtuigd dat het goed is om leerlingen te straffen als ze geen Nederlands spreken op de school. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek van de Universiteit Gent. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. “Door positief met die talen om te gaan, voelen leerlingen zich beter op school en leggen ze makkelijker de brug naar het Nederlands”, klinkt het. Ook het Katholiek Onderwijs wil meer aandacht voor moedertalen op school. [naar artikel]
De lagere school, ‘t Molenholleke in Heusden-Zolder, wil dat alle kinderen Nederlands gebruiken als spreektaal op school. Ze lichten de ouders in via een brief die de kinderen mee naar huis krijgen. De school benadrukt wel dat ze respect hebben voor de thuistaal, maar door de Nederlandse taal te beheersen, hebben de kinderen later meer kansen in het beroepsleven. [naar artikel]
Steeds meer kleuters en leerlingen van het Vlaamse basisonderwijs spreken thuis een andere taal dan het Nederlands. In het schooljaar 2019-2020 sprak 25 procent van de kleuters en 22 procent van de leerlingen in de lagere school thuis een andere taal. Op tien jaar tijd gaat het om een stijging van bijna tien procentpunt. [naar artikel]
Meer dan de helft van de leerlingen kan aan het einde van het lager onderwijs onvoldoende Frans lezen. Ongeveer de helft van hen durft zelfs amper Frans spreken. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven bij meer dan 2.000 leerlingen. De resultaten die leerlingen halen, blijken sterk samen te hangen met het niveau Frans van de leerkracht. [naar artikel]
Een meerderheid van de Vlaamse leerkrachten in Vlaanderen vindt dat leerlingen op school enkel Nederlands mogen spreken, zo blijkt uit een... [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het GO! dit schooljaar aan de slag gaat. [naar artikel]
De aankondiging van het Gemeenschapsonderwijs dat leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands , die ook mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas, lokt veel reactie uit. Het GO beroept zich op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat leerlingen zich beter voelen op school en makkelijker Nederlands leren als ook positief wordt ingespeeld op hun thuistaal. Maar wat zegt het wetenschappelijk onderzoek precies? We vroegen het aan een aantal pedagogen en onderzoekers. [naar artikel]
Er is intussen heel wat inkt gevloeid over de nieuwe visietekst van het gemeenschapsonderwijs. Daarin wordt gepleit voor een nieuwe aanpak van meertaligheid. Concreet mogen leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, die volgens het GO! ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Lang niet iedereen is het daarmee eens. Zo ook Paul Marchal. Hij is directeur van De Puzzel in Runkst, een zeer diverse school waar één duidelijke regel van kracht is: “Bij ons spreek je Nederlands, zowel in de klas als op de speelplaats”. Wij trokken met een camera naar het schooltje en lieten de kinderen in hun moedertaal én in het Nederlands aan het woord. [naar artikel]
Koning Filip (63) en koningin Mathilde (50) hebben de Duitstalige staatshoofden ontvangen in België voor een topoverleg. Dan denk je: die spreken onderling alleen Duits. Niet zo. Hun gesprekken verliepen opvallend vaak in het Frans en Engels. Een blik achter de schermen van de niet altijd zo Duitstalige bijeenkomst. [naar artikel]
Zou die in het Nederlands ook werken op mensen die Frans spreken? [naar artikel]
"Nederlands is geen mooie taal", "het is te moeilijk" of "het is geen wereldtaal". Dat kregen onze collega's van de jongerenredactie te horen op een school in Tubize, Wallonië. Ze waren er gaan vragen waarom Engels zoveel populairder is geworden dan Nederlands op Waalse scholen. Tegelijk scoren Vlaamse leerlingen steeds minder goed op Frans: "We hebben daar een klein probleem." [naar artikel]
Het aantal Waalse leerlingen dat kiest om Nederlands te leren op school is in vier jaar tijd met 10 procent gedaald. Dat melden deze krant en La [naar artikel]
Hasselt/GenkMogen leerlingen in het gemeenschapsonderwijs nu alleen Nederlands spreken op school? Of ook Turks, Arabisch, Urdu en Dari? “Nederlands blijft de onderwijstaal, maar andere talen kunnen een brug slaan”, zegt Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs. Maar in Limburg gaan de GO!-scholen daar anders mee om. In de Europaschool in Kolderbos (Genk) zijn ze tolerant, in De Puzzel in Runkst (Hasselt) net zeer strikt: “Bij ons spreek je Nederlands, zowel in de klas als op de speelplaats”, zegt directeur Paul Marchal. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat leerlingen voortaan in de klas en op de speelplaats enkel nog Nederlands spreken, “het bindmiddel bij uitstek” noemt hij het. Maar daar zijn de onderwijskoepels niet zo zeker van: “Thuistaal dient net als opstap naar het Nederlands”. [naar artikel]
De inwoners van de Oostkantons (of Oost-België) worden wel eens de laatste echte Belgen genoemd. Ook bij de verslaggeving over de grote natuurbrand in de Hoge Venen viel het op dat de verantwoordelijken van de hulpdiensten schijnbaar moeiteloos overschakelen tussen Duits, Frans en Nederlands. "Nee, niet iedereen spreekt even vlot Nederlands, maar je gaat hier wel veel mensen vinden die meerdere talen spreken", zegt Alain Kniebs van de BRF (Belgischer Rundfunk), de publieke omroep van de Duitstalige gemeenschap, in "De wereld vandaag". [naar artikel]
Negen op de tien Vlamingen spreken Frans als ze in Brussel in die taal worden aangesproken. Maar hoe voelt het om er halsstarrig Nederlands te blijven spreken? En is het altijd nodig om over te schakelen in de andere landstaal? Onze redactrice zocht het uit en verkende onze hoofdstad zonder één woord Frans te spreken, of toch bijna: “Die ene keer werd echt té gênant.” [naar artikel]
Het is dramatisch gesteld met de kennis van het Frans bij onze twaalfjarigen. De helft haalt de eindtermen niet voor lezen, en ook spreken gaat met horten en stoten. Experts zoeken de oorzaak bij de kwaliteit van de leerkrachten. “We zitten vast in een vicieuze cirkel”, zegt lerarenopleider Liesbeth Martens. “De mensen die Frans geven, kunnen de taal zelf onvoldoende en durven die amper te spreken in de klas.” [naar artikel]
Voor wiskunde heeft de extra aandacht voor de meest kwetsbare leerlingen hun leervertraging vorig schooljaar gestopt. Maar de sterkste leerlingen zien hun resultaten wel verder dalen. Voor Nederlands en Frans blijft de leerachterstand bij alle leerlingen groot. Dat blijkt uit onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de KU Leuven naar de impact van de coronacrisis op 12-jarigen. [naar artikel]
Het aantal kinderen en jongeren uit het kleuter-, lager- en secundair onderwijs in Vlaanderen die thuis geen Nederlands spreken, blijft toenemen. Dat berekende Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA) op basis van parlementaire vragen. In de Vlaamse rand zijn kinderen die het Nederlands niet als thuistaal hebben, in de meerderheid. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.