Een Antwerpse herberg in de 16e eeuw: dat is de uitkijkpost van Jeroen Olyslaegers in zijn nieuwe boek "Wildevrouw". Een tijdvak waar nog veel historisch onderzoek naar kan gebeuren en dat uiterst relevant is voor vandaag, vindt de schrijver. [naar artikel]
Met Wildevrouw troont Jeroen Olyslaegers (53) ons mee naar het explosieve Antwerpen van de 16de eeuw. Epicentrum van de actie: een herberg, waar de samenzweringen ons rond de oren fluiten. [naar artikel]
“Hallo, er staat een Wildevrouw klaar voor u.” Met die boodschap belde Jeroen Olyslaegers donderdag bij dertig Antwerpenaren aan. Wildevrouw, zo heet het nieuwste boek van de Antwerpse schrijver. Omdat een boeklancering in tijden van lockdown om enige creativiteit vraagt, speelde Olyslaegers voor fietskoerier én signeerde hij de exemplaren persoonlijk aan de voordeur. Een initiatief dat hij samen met boekhandel ’t Stad Leest opzette. Uw krant fietste een stukje mee. [naar artikel]
01:55 Jeroen Olyslaegers schets in 'Wildevrouw' een caleidoscopisch beeld van Antwerpen in de 16de eeuw. Hij wil zoveel vertellen dat de spankracht na een tijd zoek raakt. [naar artikel]
Met zijn vorige roman Wil won Jeroen Olyslaegers een massa belangrijke literaire prijzen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor opvolger Wildevrouw. De Antwerpse schrijver verdiepte zich daarvoor vier jaar lang in een van de meest turbulente periodes van zijn stad, de jaren zestig en zeventig van onze Gouden (zestiende) Eeuw. [naar artikel]
Twee publieksboeken over de Gouden Eeuw van Antwerpen in een jaar tijd: het parfum van de renaissance hangt in de lucht. In Wildevrouw van Jeroen Olyslaegers is de stad meer dan decor, Michael Pye kijkt in Antwerpen. De gloriejaren door de ogen van de buitenlanders die er rondhingen. Knack bracht de auteurs samen voor een gesprek. [naar artikel]
Jeroen Olyslaegers (54), tedere krijgsheer en brutaal zacht ei in één verrukkelijk contradictorisch pakket, heeft een novelle klaar. Willem, dat u cadeau krijgt bij een aankoop in één van de onafhankelijke Confituur-boekhandels, is een veer dat vaart tussen de 16de eeuw van Wildevrouw en de 20ste eeuw van zijn langzaam embryo wordende nieuwe roman. Antwerpen is weer een personage, de mens en z’n ijdele spartelen ook. [naar artikel]
Schrijver Marcel Proust beantwoordde ze ooit in een vriendenboekje, nu geeft De Morgen er een eigenzinnige draai aan. Vijfentwintig directe vragen, evenveel openhartige antwoorden. Vandaag: schrijver Jeroen Olyslaegers (51). Wie is hij in het diepst van zijn gedachten? [naar artikel]
Schrijver Marcel Proust beantwoordde ze ooit in een vriendenboekje, nu geeft De Morgen er een eigenzinnige draai aan. Vijfentwintig directe vragen, evenveel openhartige antwoorden. Vandaag: schrijver Jeroen Olyslaegers (51). Wie is hij in het diepst van zijn gedachten? [naar artikel]
Cultuur hoort bij de zomer. Daarom peilt De Morgen elke dag naar de cultureel verantwoorde vooruitzichten van interessante figuren. Vandaag: Jeroen Olyslaegers (51), schrijver en scenarist. [naar artikel]
Jeroen Olyslaegers is nooit schrijver geworden. Hij is een verteller en dat is hij eigenlijk altijd al geweest. Dát is zijn simulatie. Dit is zijn bekentenis. [naar artikel]
De Vlaamse schrijver Jeroen Olyslaegers is in de Handelsbeurs in Gent gelauwerd. Hij won zowel de prijs van de vakjury als de prijs van de lezersjury. [naar artikel]
Auteur Jeroen Olyslaegers deelt geregeld nieuws met zijn 20.000 volgers op Facebook. Dat hóéft niet te leiden tot scheldpartijen en fake news, meent hij. [naar artikel]
Schrijver Jeroen Olyslaegers (50, bekend van oa “Wil”) is niet opgezet met de Hugo’s, de literatuurprijzen die de VRT vanaf volgend jaar uitreikt. De winnaar krijgt “eeuwige roem” en een kunstwerk. Geen geld. En dat maakt Olyslaegers zeer boos. [naar artikel]
Jeroen Olyslaegers (54), tedere krijgsheer en brutaal zacht ei in één verrukkelijk contradictorisch pakket, heeft een novelle klaar. Willem, dat u cadeau krijgt bij een aankoop in één van de onafhankelijke Confituur-boekhandels, is een veer dat vaart tussen de 16de eeuw van Wildevrouw en de 20ste eeuw van zijn langzaam embryo wordende nieuwe roman. Antwerpen is weer een personage, de mens en z’n ijdele spartelen ook. [naar artikel]
Het is dan toch gebeurd voor schrijver Jeroen Olyslaegers en zijn bruid Nikkie van Lierop. Hoewel de stad Antwerpen aanvankelijk geen toestemming gaf voor hun huwelijk uit schrik voor een schijnhuwelijk, lijkt het erop dat de twee nu toch voor de wet getrouwd zijn. [naar artikel]
Voor mensen die het niet breed hebben, is december een rotmaand, zo vindt schrijver Jeroen Olyslaegers. Daarom organiseert hij woensdagnamiddag samen met enkele vrienden en uw krant een speelgoedgeefplein ter hoogte van het Zuiderpershuis. [naar artikel]
Jeroen Olyslaegers is dol op Bruegel, en dan vooral op zijn Dulle Griet. Maar is die Griet wel een vrouw, vraagt de schrijver zich al een tijdje af, wat hem hoongelach van kenners oplevert. “Bij klassiekers zoals Bruegel mag je blijkbaar niets meer radicaal in vraag stellen.” [naar artikel]
Enkele Antwerpse burgers, onder wie schrijver Jeroen Olyslaegers, beginnen een rechtszaak tegen het luchtsaneringsplan van de Vlaamse overheid voor hun stad. Initiatiefnemer Thomas Goorden van de actiegroep stRaten-generaal legt uit waarom. [naar artikel]
Met theater, muziek en film vieren Het nieuwstedelijk, Cinema Zed, VONK en B-Classic een week lang de opening van hun nieuwe cultuurstek in Hasselt. Ook actrice Joke Emmers en schrijver van ‘Wil’ Jeroen Olyslaegers komen meefeesten. [naar artikel]
Schrijver Jeroen Olyslaegers, winnaar van de Fintro Literatuurprijs, schrijft vanaf september voor Citta, het weekendmagazine van Gazet van Antwerpen. In zijn columns lees je wekelijks hoe hij met zijn saterblik naar zijn thuisstad Antwerpen kijkt. Gek genoeg begint zijn eerste column niet in onze Koekestad, maar zoekt hij het verderop... [naar artikel]
In het paviljoen aan de voet van het MAS hangen sinds zondag drie metershoge wandtapijten. Kunstenares Alexandra Crouwers, die vooral animaties en video-installaties maakt, liet zich hiervoor inspireren door fragmenten uit de nieuwe roman van Jeroen Olyslaegers, die zich afspeelt in het 16de-eeuwse Antwerpen. [naar artikel]
Voor zijn roman in wording over het Antwerpen van de Gouden Eeuw nam Jeroen Olyslaegers de Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude als uitgangspunt. 'Dit is geen dijenkletser vol doldwaze toestanden, ontsproten uit een bandeloze verbeelding. Dit is een urgent schilderij. De Dulle Griet wil in mijn ogen overduidelijk - zelfs zeer expliciet - iets zeggen.' [naar artikel]
Het is dan toch gebeurd voor schrijver Jeroen Olyslaegers en zijn bruid Nikkie van Lierop. Hoewel de stad Antwerpen aanvankelijk geen toestemming gaf voor hun huwelijk uit schrik voor een schijnhuwelijk, lijkt het erop dat de twee nu toch voor de wet getrouwd zijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.