Komende week starten in heel wat secundaire scholen de kerstexamens. Die zullen moeten aantonen of de inspanningen van leerkrachten om leerlingen te laten bijbenen geloond hebben. ‘Ik ben soms een volledig lesuur kwijt aan herhaling van stof van vorig jaar.’ [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen stelt een team samen dat scholen moet begeleiden bij het wegwerken van leerachterstand. In een interne bevraging gaven leerkrachten aan dat ze hulp kunnen gebruiken bij het selecteren van de essentiële leerstof. [naar artikel]
De Vlaamse regering gaat scholen financieel ondersteunen om scholieren van het secundair onderwijs bij te scholen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De steun past in de inspanningen om de leerachterstand die is opgelopen tijdens de lockdown weg te werken. [naar artikel]
86 procent van de leerkrachten in de lagere school merkt een leerachterstand bij zijn of haar leerlingen, als gevolg van corona. Dat blijkt uit een enquête van Van In, de maker van online leerplatform Bingel. Eén op de acht leerkrachten ziet die zelfs bij alle leerlingen. [naar artikel]
12:24 Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts komt met een plan om de leerachterstand door corona weg te werken. Daarvoor moeten er op termijn honderden extra leerkrachten bijkomen. [naar artikel]
Bijna negen op de tien leerkrachten uit het lager onderwijs zeggen leerachterstand te zien bij hun leerlingen. Dat blijkt uit een enquête van uitgeverij Van In. Dat zijn opvallend hoge cijfers. [naar artikel]
Net zoals in de samenleving, stijgen de coronabesmettingen bij leerlingen en leerkrachten exponentieel. En dat zet scholen en leerkrachten zwaar onder druk. Twee leerkrachten getuigen over de onzekerheid die corona met zich meebrengt en hun bezorgdheid dat de leerachterstand bij hun leerlingen nog verder zal oplopen. [naar artikel]
Om de leerachterstand bij leerlingen weg te werken komen er de volgende jaren telkens 540 extra leerkrachten bij. Voor volgend schooljaar wordt ook de operatie bijsprong voortgezet, waarbij nog eens 2000 voltijdse krachten kunnen worden ingezet om leerlingen bij te spijkeren. Daarnaast worden ook de centra voor leerlingbegeleiding versterkt om het mentale welzijn van alle leerlingen te bewaken. Op die manier wil onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) de leerachterstand door corona ombuigen in een voorsprong. [naar artikel]
Scholieren vanaf het derde middelbaar moeten vanaf 16 november weer noodgedwongen deeltijds thuis les volgen in de strijd tegen het coronavirus. Vraag is niet óf ze opnieuw leerachterstand zullen oplopen, wel hoe groot die zal zijn. “Vooral in scholen die de digitale trein hebben gemist, is de situatie problematisch”, zegt Onderwijseconoom Kristof De Witte. [naar artikel]
Het onderwijs maakt zich grote zorgen over de leerachterstand bij kinderen. Het Nieuwsblad zoekt leerkrachten die kunnen vertellen hoe zij met die achterstand omgaan. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts komt met een plan om de leerachterstand door corona weg te werken. Daarvoor moeten er op termijn honderden extra leerkrachten bijkomen. Weyts wil ook inzetten op het mentale welzijn van de leerlingen en gaat daarom de CLB's versterken. [naar artikel]
Het onderwijs maakt zich grote zorgen over de leerachterstand bij kinderen. Het Belang van Limburg zoekt leerkrachten die kunnen vertellen hoe zij met die achterstand omgaan. [naar artikel]
2.982 scholen - basisscholen en secundaire scholen - hebben bij de Vlaamse overheid een aanvraag ingediend om extra leerkrachten te kunnen inzetten om de leerachterstand bij leerlingen weg te werken. Vlaanderen heeft daarvoor het budget opgetrokken van 10 naar 30 miljoen euro. [naar artikel]
Volgens 85% van de leerkrachten in het lager onderwijs is er leerachterstand bij leerlingen door corona. Opvallend is dat het volgens 73% van de leerkrachten maar bij enkele leerlingen het geval is. Dat blijkt uit een enquête van online leerplatform Bingel, dat tien jaar bestaat. [naar artikel]
Vraag het maar aan de leerkrachten: de lockdown vorig schooljaar heeft er flink ingehakt. Vooral de kinderen die het voorheen al moeilijk hadden, hebben leerachterstand opgelopen. [naar artikel]
09:47 Om de leerachterstand, een gevolg van maandenlang thuisonderwijs, weg te werken, kijkt minister van Onderwijs Ben Weyts naar extra handen in de klas. Hij trekt 10 miljoen euro uit om bijvoorbeeld gepe... [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft zijn plan voor het wegwerken van de leerachterstand en het verhogen van het welbevinden van leerlingen op school klaar. Daarvoor wil hij onder meer honderden extra leerkrachten inzetten. Maar waar gaat hij die vinden als de zoektocht nu al zo moeilijk is? [naar artikel]
Ongeveer de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. Dat blijkt uit een interne bevraging van het GO! die De Morgen kon inkijken. Leerkrachten vrezen dat ze het lesprogramma dit schooljaar niet meer rondkrijgen. [naar artikel]
Scholen leveren inspanningen om inclusief onderwijs aan te bieden, zegt het Rekenhof na een nieuw onderzoek. Toch ondersteunen leerkrachten slechts ‘beperkt’ het M-decreet. Veel minder dan directies. [naar artikel]
“Eén op de twee leerkrachten is bang voor een burn-out”, zo blijkt uit een onderzoek van Teacher Tapp en de Sidekick Sam Academy. Leerachterstand bij jongeren, leerkrachten die vakken moeten geven waarvoor ze niet zijn opgeleid of de debatten over de dalende leskwaliteit: leraars happen collectief naar adem. [naar artikel]
Een half schooljaar achter een schermpje heeft onze lagere schoolkinderen weinig goed gedaan. Maar liefst 86 procent van de leerkrachten merkt een leerachterstand in hun klas, zo blijkt uit bevraging bij 1.500 juffen en meesteres uit het Vlaamse basisonderwijs. Vooral wiskunde en lezen verloopt niet zonder slag of stoot. “Deze crisis kan nog lang nazinderen”, klinkt het. [naar artikel]
Uit een studie op verzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen blijkt dat de schoolsluitingen een nog grotere impact hebben gehad dan verwacht. 'Pijnlijk voor onze leerkrachten dat hun inspanningen om op afstand les te geven zo weinig hebben opgeleverd', zegt Lieven Boeve. [naar artikel]
Middelbare scholieren bijspijkeren na de lesuren, in het weekend of in de vakanties. Vanaf 19 oktober krijgen scholen geld van de Vlaamse regering om zulke speciale bijlessen te organiseren. Allemaal vrijwillig, maar onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) noemt het “grof geschut” tegen de leerachterstand die kinderen door de coronacrisis hebben opgelopen. [naar artikel]
Ja, een niet-taal vak in het Frans, Engels of het Duits geven, werkt. Scholieren verbeteren hun talenkennis én – zeer belangrijk – hun kennis van het Nederlands lijdt er niet onder. Dat besluit hogeschool UCLeuven-Limburg na onderzoek bij 1.590 scholieren en 78 leerkrachten. [naar artikel]
Ongeveer de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. Dat blijkt uit een interne bevraging van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). Leerkrachten vrezen ook dat ze het lesprogramma dit schooljaar niet meer rondkrijgen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.