Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Slimme kilometerheffing in Brussel: onze hoofdstad gaat verder dan alle andere steden die tol invoerden

03/12/2020 - 21:17
"Wie in Brussel met de auto rijdt, moet vanaf 2022 een kilometerheffing betalen, zo is vandaag bekendgemaakt. In Singapore, Londen, Stockholm en Milaan betalen bestuurders van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens al langer voor het gebruik van de weg. Hoe pakken ze dat daar aan? In vergelijking met de andere steden zijn de Brusselse plannen behoorlijk ambitieus, zo blijkt, maar overleven ze ook de politieke strijd die vandaag al tussen onze gewesten is losgebarsten?"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Brussel kan doorzetten met slimme kilometerheffing (05/11/2021 - De Tijd)

16:58 In een advies erkent de Raad Van State dat Brussel autonoom bevoegd is om een slimme kilometerheffing in te voeren, maar hij dringt wel aan op verder overleg met Vlaanderen en Wallonië. [naar artikel]


2. HET DEBAT. Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. Bij een budgetneutrale kilometerheffing is het bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik. Wat denk jij? Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]


3. Vlaamse en Waalse woede over kilometerheffing in Brussel: ‘Rekening doorgesluisd naar pendelaars’ (03/12/2020 - De Morgen)

De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over een slimme kilometerheffing in de hoofdstad. Ze wil nu in overleg gaan met Vlaanderen en Wallonië, maar daar zijn de reacties furieus. [naar artikel]


4. Europa geeft groen licht aan Brusselse kilometerheffing (28/07/2021 - De Tijd)

03:00 De slimme kilometerheffing die Brussel van plan is in te voeren discrimineert burgers uit andere landen niet. Dat zegt de Europese Commissie. Over de vraag of de stadstol Vlamingen en Walen discrimine... [naar artikel]


5. Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: elke filedag 1,3 miljoen euro verlies (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. Een slimme kilometerheffing belast wagengebruik op basis van de milieukenmerken van het voertuig, de plaats en het tijdstip van de verplaatsing. [naar artikel]


6. Vijf vragen over de slimme kilometerheffing: hoe werkt het en wat zal het kosten? (05/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

De slimme kilometerheffing komt eraan, maar hoe gaat het werken? Volgens documenten die de zakenkrant De Tijd kon inkijken, betalen autobestuurders tussen de 2 en 5 eurocent per kilometer. Is dat genoeg om de Vlaamse files aan te pakken? [naar artikel]


7. DEBAT. Na pleidooi Lydia Peeters: moet slimme kilometerheffing ingevoerd worden? (22/04/2023 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit onder andere voor een slimme kilometerheffing. Een goed idee? [naar artikel]


8. Minister Lydia Peeters (Open VLD): 'Een echt slimme kilometerheffing kan op termijn goede zaak zijn' (10/01/2021 - Knack)

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gruwt van de slimme kilometerheffing die Brussel wil invoeren. Maar, zegt ze aan De Zondag, op termijn kan zo'n kilometerheffing wel een goede ingreep zijn. [naar artikel]


9. Brussel voert slimme kilometerheffing in vanaf 2022 (03/12/2020 - Het Nieuwsblad)

De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. [naar artikel]


10. Ondanks kritiek zet Brussel door met nieuw mobiliteitsplan dat auto verder moet ontmoedigen: wat verandert er? (16/08/2022 - Gazet van Antwerpen)

Stad Brussel is vanaf nu in stukken geknipt. Met de auto moet je voortaan via de vijfhoekige ringweg van punt A naar punt B. Na de zone 30, de tragere invalswegen, de geschrapte parkeerplaatsen en de slimme kilometerheffing het zoveelste plan met dezelfde bedoeling: de auto ontmoedigen en de stad leefbaarder maken. “De visie van Vlaanderen op de hoofdstad als bestemming om te werken en verder niks, dat is compleet gedateerd.” [naar artikel]


11. Voka: “Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen” (24/04/2018 - Metro)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. “Willen we onze mobiliteit echt structureel verbeteren, dan moeten we werk maken van een slimme kilometerheffing voor al het wegvervoer”, zegt […] Het bericht Voka: “Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


12. Brussel voert vanaf 2022 slimme kilometerheffing in: belasten op verbruik, niet bezit (03/12/2020 - Het Belang van Limburg)

De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. [naar artikel]


13. Ondanks kritiek zet Brussel door met nieuw mobiliteitsplan dat auto verder moet ontmoedigen: wat verandert er? Hoe kan je de stad wél nog vlot bereiken? (16/08/2022 - Het Nieuwsblad)

Stad Brussel is vanaf nu in stukken geknipt. Met de auto moet je voortaan via de vijfhoekige ringweg van punt A naar punt B. Na de zone 30, de tragere invalswegen, de geschrapte parkeerplaatsen en de slimme kilometerheffing het zoveelste plan met dezelfde bedoeling: de auto ontmoedigen, en de stad leefbaarder maken. “De visie van Vlaanderen op de hoofdstad als bestemming om te werken en verder niks, dat is compleet gedateerd.” [naar artikel]


14. Schrappen van slimme kilometerheffing is nefast voor klimaatdoelstellingen (11/04/2019 - Het Nieuwsblad)

Nu de N-VA de slimme kilometerheffing van tafel veegt en ook bij andere partijen het enthousiasme koelt, vermindert de kans zienderogen dat de volgende Vlaamse regering de maatregel nog doorvoert. En dat is nefast voor de Vlaamse klimaatdoelstellingen. [naar artikel]


15. Slimme kilometerheffing voor personenwagens wordt onvermijdelijk (28/09/2017 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts heeft van de regering toestemming gekregen om het onderzoek naar een slimme kilometerheffing voor... [naar artikel]


16. Brussel weert doorgaand verkeer uit stadscentrum, ondanks kritiek (16/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Stad Brussel is vanaf nu in stukken geknipt. Met de auto moet je voortaan via de vijfhoekige ringweg van punt A naar punt B. Na de zone 30, de tragere invalswegen, de geschrapte parkeerplaatsen en de slimme kilometerheffing het zoveelste plan met dezelfde bedoeling: de auto ontmoedigen, en de stad leefbaarder maken. “De visie van Vlaanderen op de hoofdstad als bestemming om te werken en verder niks, dat is compleet gedateerd.” [naar artikel]


17. “Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen” (24/04/2018 - Gazet van Antwerpen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]


18. Brussel kaatst bal terug in verband met rekeningrijden: "Vlaanderen en Wallonië kunnen óók verkeersbelasting afschaffen" (03/12/2020 - VRT NWS)

Brussel laat zich niet in een hoek duwen na de kritiek vanuit Vlaanderen en Wallonië op het voorstel om vanaf 2022 een slimme kilometerheffing in te voeren. Voor Vlaams minister van Financiën Mathias Diependaele (N-VA) gaat het om een pure belastingmaatregel. Brussels staatssecretaris Pascal Smet (SP.A-One.Brussels) ontkent dat en zegt dat over het Brusselse voorstel kan worden gepraat. In "Terzake" roept hij Diependaele op om de "onrechtvaardige verkeersbelasting" in Vlaanderen af te schaffen en die ook door een slimme kilometerheffing te vervangen. [naar artikel]


19. Brussel voert druk over slimme kilometerheffing op, maar Groen en Open VLD botsen (28/08/2019 - VRT NWS)

De Brusselse regering denkt eraan om nog deze legislatuur een stadstol in te voeren voor wie de hoofdstad met de auto binnenrijdt. Brussel hoopt dat er samen met de andere gewesten een nationale kilometerheffing komt. Maar als die er niet doorkomt in Vlaanderen en Wallonië, wil het Brussels Gewest die alleen doorvoeren. Dat laat Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) althans verstaan. Over de concrete uitwerking ervan staat evenwel nog niets vast. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) vindt de verklaringen van zijn groene collega-minister "voorbarig". [naar artikel]


20. HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? (27/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de... [naar artikel]


21. Wat kost de slimme kilometerheffing van Groen? (25/05/2019 - Knack)

Betekent de slimme kilometerheffing die Groen voorstelt 'een platte belastingverhoging' van 2 miljard euro? Nee. De cijfers die Bart Tommelein (Open VLD) in Knack noemde, blijken niet te kloppen. [naar artikel]


22. Brusselse stadstol zet kilometerheffing ook op Vlaamse agenda (07/12/2020 - Het Belang van Limburg)

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) roept Brussel op om samen met Vlaanderen een tijdspad uit te tekenen voor een slimme kilometerheffing. “Het is straks de beste oplossing, maar 2022 is te vroeg.” [naar artikel]


23. Reactie werkgevers op Viapass-rapport: 'Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen' (24/04/2018 - Knack)

Volgens werkgeversorganisaties Voka en VBO moet er dringend gesleuteld worden aan de omstreden kilometerheffing. [naar artikel]


24. Overleg slimme kilometerheffing in Brussel zal opgestart worden, verzekert Vervoort: “Wie moet men hier nu geloven?” (15/01/2021 - Het Laatste Nieuws)

Brussels minister-president Rudi Vervoort is niet van plan om het werkschema voor het project SmartMove in vraag te stellen. SmartMove voorziet de invoering van een slimme kilometerheffing na overleg met een aantal actoren en de andere regeringen. "Ik staat borg voor het regeerakkoord en het is in die context dat ik mijn functie als minister-president uitoefen", zei Vervoort vanmiddag tijdens het vragenuurtje in het Brussels Parlement. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!