In Brussel én Wallonië staat het letterlijk in het regeerakkoord: het statiegeld voor blikjes en flesjes. In Vlaanderen is het nog even koffiedik kijken welke richting de politiek zal uitgaan, maar het voorstel is daar wel al enkele keren van tafel geveegd. Wat als er in Vlaanderen "njet" gezegd wordt? Krijgen we dan statiegeldtoerisme in Vlaanderen en Wallonië? [naar artikel]
Als we Limburg afschaffen, kunnen we net zo goed Vlaanderen afschaffen. Dat zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, waar het voortbestaan van de provincie Limburg een belangrijk campagnethema geworden is. [naar artikel]
"De impact zal zich helaas laten voelen bij heel wat toeleveranciers in Wallonië, Brussel en Vlaanderen", zo meldt Thierry Castagne, algemeen directeur van Agoria Wallonië. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft zich in een debat in "De zevende dag" over mobiliteit nogmaals verzet tegen het rekeningrijden in Brussel. De Brusselse regering wil dat er een systeem komt waarbij bestuurders betalen per kilometer die ze rijden in Brussel en hoopt op een samenwerking met de andere gewesten om een nationale kilometerheffing te organiseren. Maar minister Peeters is niet van plan om die uitgestoken hand aan te nemen. [naar artikel]
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) verdedigt in "Terzake" het mobiliteitsbeleid van de Brusselse regering. Hij schuift de verantwoordelijkheid van de Brusselse mobiliteitsknoop door naar de andere regeringen. "Een aparte rijstrook op autostrades voor snelbussen vindt Wallonië een goed idee, maar Vlaanderen niet. Een slimme kilometerheffing vindt Vlaanderen een goed idee, maar Wallonië niet en de federale regering blijft weigeren om de bedrijfswagens van de weg te halen." [naar artikel]
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) kaatst de bal terug naar zijn collega-minister Kris Peeters (CD&V). Die zei dat hij vertrouwde [naar artikel]
De Vlaamse Regering denkt na over het principe van rekeningrijden. Maar automobilistenvereniging VAB vreest dat veel pendelaars geen alternatief hebben voor de wagen. VAB doet daarom een omroep om een vlotte mobiliteit te blijven behouden. [naar artikel]
Rekeningrijden is een effectieve maatregel om bij fileproblemen het autoverkeer op de wegen te verminderen en de gemiddelde verplaatsingssnelheid [naar artikel]
De Gentse burgemeester Daniël Termont pikt de kritiek van N-VA over kraken in zijn stad niet en kaatst de bal terug. "Ik zeg al jaren dat de federale overheid de wetgeving over kraken van bewoonde panden moet veranderen", aldus Termont. [naar artikel]
Hoewel België bij de Europese koplopers zit op het vlak van testbeleid, zijn er grote binnenlandse verschillen. Volgens biostatisticus Geert Molenberghs (UHasselt) moeten Brussel en Wallonië opschalen. Ook bio-informaticus Bart Mesuere (UGent) is van oordeel dat Brussel en Wallonië een tandje moeten bijsteken. Dat meldt het weekblad Knack. [naar artikel]
N-VA-voorzitter Bart De Wever zette op het Voka-debat met de kopstukken voor de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen het onderwerp 'rekeningrijden' opnieuw op de agenda. Een dossier dat al jaren op tafel ligt, maar waar tot dusver geen knopen over werden doorgehakt. Vijf vragen en vijf antwoorden over rekeningrijden. "Het is de enige manier om de files aan te pakken, het is een kwestie van politieke wil." [naar artikel]
In een sfeer van grote crisis, na schandalen in Wallonië en Brussel, het verlies van de macht in Wallonië, desastreuze peilingen en het aangekondigde vertrek van kopstuk Laurette Onkelinx, hield de PS vandaag zijn rentree-congres in Brussel. PS-voorzitter Di Rupo sprak de militanten moed in: "De PS heeft al vaker tegenslagen overwonnen. De PS leeft nog en staat er nog." [naar artikel]
Voor het eerst sinds enkele jaren is N-VA-voorzitter Bart De Wever weer de populairste politicus in Vlaanderen. Hij stoot zijn partijgenoot Theo Francken van de troon. In Wallonië blijft PS-kopstuk Paul Magnette de populairste en in Brussel blijft DéFI-voorzitter Olivier Maingain de "numéro un". Dat blijkt uit de politieke barometer van VRT NWS, De Standaard, RTBF en La Libre. [naar artikel]
Vanaf 1 juni wordt in Vlaanderen het vernieuwde en strengere rijexamen van kracht. Touring vreest dat mensen hun examen wel eens zouden kunnen gaan afleggen in Brussel of Wallonië. [naar artikel]
Zowat 10.000 mensen in Vlaanderen hebben het aanslagbiljet voor hun verkeersbelasting dubbel gekregen. Dat meldt de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel). Volgens Vlabel is er sprake van een "menselijke fout in het drukproces" waardoor 10.000 aanslagbiljetten dubbel verstuurd werden. "Natuurlijk hoeft het bedrag maar één keer te worden betaald", zegt Vlabel. [naar artikel]
Volgens het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jambon (N-VA) gaat het om zowel mannen als vrouwen, tussen 17 en 28 jaar, uit Vlaanderen, Brussel als Wallonië. "We houden nog 167 anderen in de gaten", klinkt het. [naar artikel]
In een mail zei Anneleen Van Bossuyt (N-VA) dat de volgende regering zal inzetten op rekeningrijden. "Klopt niet", zegt partijgenoot Ben Weyts. Kristof Calvo (Groen) is teleurgesteld in de liberalen. En zijn politici al bezig met hun eigen pensioen? We selecteren de opvallendste fragmenten van de afgelopen campagnedag. [naar artikel]
De Gentse burgemeester Daniël Termont pikt de kritiek van N-VA over kraken in zijn stad niet en kaatst de bal terug. "Ik zeg al jaren dat de [naar artikel]
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste... [naar artikel]
De socio-economische toestand van Wallonië is erop vooruitgegaan, maar blijft zorgwekkend. Dat zei Waals minister-president Willy Borsus (MR) vandaag in zijn 'l'Etat de la Wallonie' ('de staat van Wallonië'), in het Waals Parlement. Het bbp per inwoner in Wallonië ligt nu op het gemiddelde dat België en Vlaanderen in 2003 al haalden. "We lopen dus veertien jaar achter", zei Borsus. [naar artikel]
In Vlaanderen komen er 16 ING-kantoren bij, terwijl in Brussel en Wallonië kantoren verdwijnen. Dat blijkt uit een opmerkelijke slide van de [naar artikel]
In Vlaanderen is er - in tegenstelling tot Wallonië of Brussel - vandaag geen enkele straat of plein vernoemd naar zanger Jacques Brel. Luk Ferdinand is grote fan en gaat eigenhandig aankloppen bij gemeentebesturen om die "afwijking" te laten rechtzetten. Zijn actie krijgt onder andere de steun van acteur en zanger Marijn Devalck. [naar artikel]
Zelfstandigen en KMO's (kleine en middelgrote ondernemingen) hebben in Vlaanderen een fors hogere elektriciteitsfactuur dan in Brussel en Wallonië. Dat blijkt uit cijfers van energieregulator CREG. De gasfactuur ligt in Vlaanderen wel lager dan in Brussel en Wallonië. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.