Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Open VLD over Brusselse kilometerheffing: "Als overleg mislukt komt ze er niet, Vlaamse pendelaar niet extra belasten"

04/12/2020 - 12:06
"De slimme kilometerheffing die het Brussels Gewest wil invoeren brengt de Vlaamse liberalen in een ongemakkelijke positie. De Vlaamse regering reageert zeer afwijzend op de heffing, terwijl Open VLD net deel uitmaakt van zowel de Brusselse als de Vlaamse regering. Vanuit de Waalse regering reageren de Franstalige liberalen dan weer furieus op het Brusselse plan. "Er moet nu overlegd worden tussen de regio's", luidt de reactie bij Open VLD waarmee de partij de kwestie probeert te evacueren. Tegelijk stellen de partijkopstukken eisen voor dat overleg: "De Vlaamse pendelaar mag niet extra belast worden"."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Brusselse stadstol dreigt enkel brokken te maken: Open VLD en PS beloven kilometerheffing te torpederen (27/11/2020 - Het Nieuwsblad)

De Brusselse kilometerheffing voor auto’s zal er deze legislatuur niet meer komen. Bij Open VLD, die zowel in de Brusselse als in de Vlaamse regering vertegenwoordigd is, moet de schatkist van Brussels minister van Financiën Sven Gatz het afleggen tegen de portemonnee van de Vlaamse pendelaar. In Wallonië klinkt het “non” zelfs nog iets feller. [naar artikel]


2. Vlaams minister Peeters: "Vlaamse pendelaar mag niet gediscrimineerd worden bij rekeningrijden in Brussel" (12/01/2020 - VRT NWS)

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft zich in een debat in "De zevende dag" over mobiliteit nogmaals verzet tegen het rekeningrijden in Brussel. De Brusselse regering wil dat er een systeem komt waarbij bestuurders betalen per kilometer die ze rijden in Brussel en hoopt op een samenwerking met de andere gewesten om een nationale kilometerheffing te organiseren. Maar minister Peeters is niet van plan om die uitgestoken hand aan te nemen. [naar artikel]


3. Afwijzende reacties op Brusselse kilometerheffing: ‘Nadelig voor pendelaars’ (03/12/2020 - De Standaard)

Er wordt erg afwijzend gereageerd aan Vlaamse en Waalse kant op de Brusselse plannen om vanaf 2022 te starten met een stadstol en slimme kilometerheffing. Brussels minister van Begroting Sven Gatz (Open Vld) wil het overleg alle kansen geven. [naar artikel]


4. Reacties op klimaatplan : "Waar is kilometerheffing?" en "40% emissiereductie onvoldoende" (04/11/2021 - VRT NWS)

Het klimaatplan van de Vlaamse regering wordt niet overal laaiend enthousiast onthaald. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vindt dat het plan "de juiste klemtonen legt", maar is wel teleurgesteld dat de kilometerheffing andermaal niet wordt ingevoerd. Milieuorganisatie Greenpeace zegt dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent "absoluut onvoldoende" is. [naar artikel]


5. PS-voorzitter Magnette: "Geen Brusselse kilometerheffing voor 2024" (09/01/2021 - VRT NWS)

De slimme kilometerheffing, de "stadstol", die het Brussels gewest wil invoeren, komt er niet voor 2024. Dat zegt PS-voorzitter Paul Magnette in de kranten L'Echo en De Tijd. Volgens Magnette wordt de heffing pas in de volgende legislatuur doorgevoerd. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]


6. Vlaamse kritiek op gelekt voorstel over Brusselse kilometerheffing: "Schuif factuur niet door naar Vlaamse pendelaars" (15/10/2020 - VRT NWS)

De Vlaamse regering reageert misnoegd op de Brusselse plannen voor een hervorming van de verkeersfiscaliteit. Hoewel de Brusselse regering er zelf nog niet over wil communiceren en er nog niets definitief beslist is, lokte een gelekt voorstel heel wat commotie uit in Vlaanderen. "Wij verzetten ons tegen elk systeem dat de factuur doorschuift naar de Vlaamse pendelaars", zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). [naar artikel]


7. Vlaams minister Diependaele (N-VA): “Brusselse stadstol is pestbelasting voor de Vlaming” (15/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

Voor Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) zorgt de Brusselse regering met de invoering van een stadstol voor "een pestbelasting voor de Vlaming". Zijn collega van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) reageert minder negatief maar waarschuwt dat "de Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd mag worden". [naar artikel]


8. Brussel voert vanaf 2022 slimme kilometerheffing in: belasten op verbruik, niet bezit (03/12/2020 - Het Belang van Limburg)

De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. [naar artikel]


9. Minister Peeters: "Overleg en liefst samenwerkingsakkoord over Brusselse stadstol, zoniet juridisch verzet" (06/12/2020 - VRT NWS)

Er is dringend overleg nodig met de Brusselse regering over de plannen voor een Brusselse stadstol en liefst ook een samenwerkingsakkoord. Zoniet, zal de Vlaamse regering alle nodige juridische stappen ondernemen om de belangen van de Vlaamse pendelaars te beschermen. Dat zei Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in "De zevende dag". Hans Maertens (Voka) waarschuwde voor spitstechnologie bij de invoering van de stadstol, zoals het inschrijven van wagens in het Brussels Gewest om de taks te omzeilen. [naar artikel]


10. Lydia Peeters over invoering slimme kilometerheffing in Vlaanderen: “In 2025 kijken of randvoorwaarden vervuld zijn” (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]


11. Wordt ook Brusselse kilometerheffing voorlopig afgevoerd? “Vervoort durft niet meer” (25/08/2021 - Het Laatste Nieuws)

Komt de omstreden Brusselse kilometerheffing er dan toch niet? Minister-president Rudi Vervoort (PS) gelooft niet dat de beloofde deadline van 2022 nog gehaald kan worden. Sterker nog: hij stelt zelfs openlijk in vraag of ze er zelfs nog voor het einde van de legislatuur komt. “Vervoort durft gewoon niet meer, uit schrik om afgestraft te worden bij de verkiezingen." [naar artikel]


12. PS-voorzitter Paul Magnette begraaft Brusselse kilometerheffing: ‘Volgende legislatuur’ (09/01/2021 - De Morgen)

De slimme kilometerheffing die het Brussels gewest wil doorvoeren, komt er niet voor 2024. PS-voorzitter Paul Magnette zegt in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die pas in de volgende legislatuur doorgevoerd zal worden. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]


13. PS-voorzitter Paul Magnette begraaft Brusselse kilometerheffing: “Volgende legislatuur” (09/01/2021 - Het Laatste Nieuws)

De slimme kilometerheffing die het Brussels gewest wil doorvoeren, komt er niet voor 2024. PS-voorzitter Paul Magnette zegt in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die pas in de volgende legislatuur doorgevoerd zal worden. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]


14. Minister ijvert voor tijdspad voor invoering slimme kilometerheffing in Vlaanderen: “In 2025 kijken of randvoorwaarden vervuld zijn” (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]


15. Lydia Peeters bepleit tijdspad voor invoering slimme kilometerheffing in Vlaanderen: “In 2025 kijken of randvoorwaarden vervuld zijn” (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]


16. Lydia Peeters ijvert voor tijdspad voor invoering slimme kilometerheffing in Vlaanderen: “In 2025 kijken of randvoorwaarden vervuld zijn” (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]


17. Twee systemen van kilometerheffing in één land? "Complete politieke absurditeit" (28/12/2018 - VRT NWS)

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk.  [naar artikel]


18. Brussel voert druk over slimme kilometerheffing op, maar Groen en Open VLD botsen (28/08/2019 - VRT NWS)

De Brusselse regering denkt eraan om nog deze legislatuur een stadstol in te voeren voor wie de hoofdstad met de auto binnenrijdt. Brussel hoopt dat er samen met de andere gewesten een nationale kilometerheffing komt. Maar als die er niet doorkomt in Vlaanderen en Wallonië, wil het Brussels Gewest die alleen doorvoeren. Dat laat Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) althans verstaan. Over de concrete uitwerking ervan staat evenwel nog niets vast. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) vindt de verklaringen van zijn groene collega-minister "voorbarig". [naar artikel]


19. Brussel wil kilometerheffing "light" (maar niet zonder Vlaanderen) (22/11/2019 - VRT NWS)

In Brussel een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij automobilisten die geen alternatief hebben gespaard blijven. Dat voorstel lanceert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de krant De Morgen. De minister wil dit alleen doen als heel België, en dus ook Vlaanderen, meestapt in het systeem. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is bereid om te luisteren, “maar een kilometerheffing is voorlopig niet aan de orde". [naar artikel]


20. Vlaams minister Peeters over Brusselse plannen: "Eenzijdig rijstroken afbouwen op A12 kan niet" (01/12/2021 - VRT NWS)

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is niet te spreken over de plannen van haar Brusselse collega Elke Van den Brandt (Groen) om de A12 om te vormen tot een groene stadsboulevard met minder rijstroken. "Zomaar rijstroken afbouwen kan niet", antwoordde Peeters in het Vlaams Parlement op vragen over de kwestie. De Open VLD-minister dringt aan op overleg. Als Brussel daar niet op reageert, sluit minister Peeters juridische stappen niet uit. [naar artikel]


21. Vlaamse en Waalse woede over kilometerheffing in Brussel: ‘Rekening doorgesluisd naar pendelaars’ (03/12/2020 - De Morgen)

De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over een slimme kilometerheffing in de hoofdstad. Ze wil nu in overleg gaan met Vlaanderen en Wallonië, maar daar zijn de reacties furieus. [naar artikel]


22. “Kilometerheffing is gewoon een extra belasting als er niet geïnvesteerd wordt in alternatieven” (26/12/2018 - Gazet van Antwerpen)

De kilometerheffing op alle Vlaamse wegen. Dat is het enige scenario dat nog onderzocht wordt in de cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering. Dat meldt De Tijd. De Vlaamse regering wil de kilometerheffing vanaf 2024 of 2025 invoeren. “Maar het gaat geen impact hebben als er niet geïnvesteerd wordt in alternatieven”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB. “Dan is het gewoon een extra belasting.” [naar artikel]


23. Haar in de boter bij Open VLD na Brusselse regeringsvorming: "Doe het op eigen kracht, zegt partijleiding aan lokale afdeling" (17/07/2019 - VRT NWS)

Terwijl Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten gisteren alles in het werk stelde om de MR te betrekken bij de Brusselse regeringsvorming, hebben de Brusselse onderhandelaars van Open VLD de onderhandelingen versneld. "Er is toch iets merkwaardig gebeurd dat enige wrevel veroorzaakt. Open VLD gaat geen partijbureau organiseren om de kandidatuur van Sven Gatz in Brussel te ondersteunen en Gwendolyn Rutten zal vanavond niet aanwezig zijn op het congres van de Brusselse Open VLD", zegt Ivan De Vadder in "De wereld vandaag". [naar artikel]


24. Gevangenissen voeren druk op tijdens overleg met justitieminister: cipiers vanmorgen niet aan het werk (28/03/2024 - VRT NWS)

In de Vlaamse en Brusselse gevangenissen zijn de cipiers vanmorgen niet aan het werk gegaan. Ze hebben zich verzameld in de refter en willen daarmee druk zetten op het overleg dat op dit moment aan de gang is tussen de gevangenisvakbonden en minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD). "De minister heeft een aanval gedaan op ons stakingsrecht", verklaart Kristof Muyters (ACOD). [naar artikel]


25. OPINIE: "Schaarste is de schuld van de regering, niet de gezinnen. Hen nog eens extra belasten is schandelijk" (27/09/2018 - Het Laatste Nieuws)

"Ik zou niet meer praten of schrijven over politiek op het federale niveau, maar de reactie van mevrouw Marghem in het energiedebat dat ze «zal... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!