De Brusselse kilometerheffing voor auto’s zal er deze legislatuur niet meer komen. Bij Open VLD, die zowel in de Brusselse als in de Vlaamse regering vertegenwoordigd is, moet de schatkist van Brussels minister van Financiën Sven Gatz het afleggen tegen de portemonnee van de Vlaamse pendelaar. In Wallonië klinkt het “non” zelfs nog iets feller. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft zich in een debat in "De zevende dag" over mobiliteit nogmaals verzet tegen het rekeningrijden in Brussel. De Brusselse regering wil dat er een systeem komt waarbij bestuurders betalen per kilometer die ze rijden in Brussel en hoopt op een samenwerking met de andere gewesten om een nationale kilometerheffing te organiseren. Maar minister Peeters is niet van plan om die uitgestoken hand aan te nemen. [naar artikel]
Er wordt erg afwijzend gereageerd aan Vlaamse en Waalse kant op de Brusselse plannen om vanaf 2022 te starten met een stadstol en slimme kilometerheffing. Brussels minister van Begroting Sven Gatz (Open Vld) wil het overleg alle kansen geven. [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering wordt niet overal laaiend enthousiast onthaald. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vindt dat het plan "de juiste klemtonen legt", maar is wel teleurgesteld dat de kilometerheffing andermaal niet wordt ingevoerd. Milieuorganisatie Greenpeace zegt dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent "absoluut onvoldoende" is. [naar artikel]
De slimme kilometerheffing, de "stadstol", die het Brussels gewest wil invoeren, komt er niet voor 2024. Dat zegt PS-voorzitter Paul Magnette in de kranten L'Echo en De Tijd. Volgens Magnette wordt de heffing pas in de volgende legislatuur doorgevoerd. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]
De Vlaamse regering reageert misnoegd op de Brusselse plannen voor een hervorming van de verkeersfiscaliteit. Hoewel de Brusselse regering er zelf nog niet over wil communiceren en er nog niets definitief beslist is, lokte een gelekt voorstel heel wat commotie uit in Vlaanderen. "Wij verzetten ons tegen elk systeem dat de factuur doorschuift naar de Vlaamse pendelaars", zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). [naar artikel]
Voor Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) zorgt de Brusselse regering met de invoering van een stadstol voor "een pestbelasting voor de Vlaming". Zijn collega van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) reageert minder negatief maar waarschuwt dat "de Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd mag worden". [naar artikel]
De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. [naar artikel]
Er is dringend overleg nodig met de Brusselse regering over de plannen voor een Brusselse stadstol en liefst ook een samenwerkingsakkoord. Zoniet, zal de Vlaamse regering alle nodige juridische stappen ondernemen om de belangen van de Vlaamse pendelaars te beschermen. Dat zei Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in "De zevende dag". Hans Maertens (Voka) waarschuwde voor spitstechnologie bij de invoering van de stadstol, zoals het inschrijven van wagens in het Brussels Gewest om de taks te omzeilen. [naar artikel]
De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]
Komt de omstreden Brusselse kilometerheffing er dan toch niet? Minister-president Rudi Vervoort (PS) gelooft niet dat de beloofde deadline van 2022 nog gehaald kan worden. Sterker nog: hij stelt zelfs openlijk in vraag of ze er zelfs nog voor het einde van de legislatuur komt. “Vervoort durft gewoon niet meer, uit schrik om afgestraft te worden bij de verkiezingen." [naar artikel]
De slimme kilometerheffing die het Brussels gewest wil doorvoeren, komt er niet voor 2024. PS-voorzitter Paul Magnette zegt in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die pas in de volgende legislatuur doorgevoerd zal worden. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]
De slimme kilometerheffing die het Brussels gewest wil doorvoeren, komt er niet voor 2024. PS-voorzitter Paul Magnette zegt in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die pas in de volgende legislatuur doorgevoerd zal worden. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]
De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]
De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]
De invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen staat niet in het Vlaamse regeerakkoord en zal "deze legislatuur niet uitgerold worden". Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil wel dat er een "tijdspad" komt en dat er in 2025 gekeken wordt of de randvoorwaarden voor de invoering vervuld zijn. Dat heeft de Open Vld-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Jos D'Haese (PVDA) en Lode Ceysens (CD&V). [naar artikel]
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk. [naar artikel]
De Brusselse regering denkt eraan om nog deze legislatuur een stadstol in te voeren voor wie de hoofdstad met de auto binnenrijdt. Brussel hoopt dat er samen met de andere gewesten een nationale kilometerheffing komt. Maar als die er niet doorkomt in Vlaanderen en Wallonië, wil het Brussels Gewest die alleen doorvoeren. Dat laat Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) althans verstaan. Over de concrete uitwerking ervan staat evenwel nog niets vast. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) vindt de verklaringen van zijn groene collega-minister "voorbarig". [naar artikel]
In Brussel een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij automobilisten die geen alternatief hebben gespaard blijven. Dat voorstel lanceert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de krant De Morgen. De minister wil dit alleen doen als heel België, en dus ook Vlaanderen, meestapt in het systeem. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is bereid om te luisteren, “maar een kilometerheffing is voorlopig niet aan de orde". [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is niet te spreken over de plannen van haar Brusselse collega Elke Van den Brandt (Groen) om de A12 om te vormen tot een groene stadsboulevard met minder rijstroken. "Zomaar rijstroken afbouwen kan niet", antwoordde Peeters in het Vlaams Parlement op vragen over de kwestie. De Open VLD-minister dringt aan op overleg. Als Brussel daar niet op reageert, sluit minister Peeters juridische stappen niet uit. [naar artikel]
De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over een slimme kilometerheffing in de hoofdstad. Ze wil nu in overleg gaan met Vlaanderen en Wallonië, maar daar zijn de reacties furieus. [naar artikel]
De kilometerheffing op alle Vlaamse wegen. Dat is het enige scenario dat nog onderzocht wordt in de cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering. Dat meldt De Tijd. De Vlaamse regering wil de kilometerheffing vanaf 2024 of 2025 invoeren. “Maar het gaat geen impact hebben als er niet geïnvesteerd wordt in alternatieven”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB. “Dan is het gewoon een extra belasting.” [naar artikel]
Terwijl Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten gisteren alles in het werk stelde om de MR te betrekken bij de Brusselse regeringsvorming, hebben de Brusselse onderhandelaars van Open VLD de onderhandelingen versneld. "Er is toch iets merkwaardig gebeurd dat enige wrevel veroorzaakt. Open VLD gaat geen partijbureau organiseren om de kandidatuur van Sven Gatz in Brussel te ondersteunen en Gwendolyn Rutten zal vanavond niet aanwezig zijn op het congres van de Brusselse Open VLD", zegt Ivan De Vadder in "De wereld vandaag". [naar artikel]
In de Vlaamse en Brusselse gevangenissen zijn de cipiers vanmorgen niet aan het werk gegaan. Ze hebben zich verzameld in de refter en willen daarmee druk zetten op het overleg dat op dit moment aan de gang is tussen de gevangenisvakbonden en minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD). "De minister heeft een aanval gedaan op ons stakingsrecht", verklaart Kristof Muyters (ACOD). [naar artikel]
"Ik zou niet meer praten of schrijven over politiek op het federale niveau, maar de reactie van mevrouw Marghem in het energiedebat dat ze «zal... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.