Er is een oplossing op komst voor het dossier Oosterweel. De stad, de Vlaamse regering en actiegroepen onderhandelen over een 'lightversie'. Dat [naar artikel]
Meer sluipverkeer en files: het milieueffectenrapport is haast vernietigend voor Ringland. N-VA vindt het goed dat Oosterweel opnieuw de beste oplossing blijkt voor de Antwerpse verkeersknoop. [naar artikel]
Manu Claeys is niet te spreken over de manier waarop actiegroepen de werken aan Oosterweel gedeeltelijk hebben laten stilleggen via de Raad van State. Hij noemt het zelfs 'huichelachtig'. [naar artikel]
De Vlaamse regering verkent verschillende denksporen om Oosterweel niet te laten kapseizen. Er is haast mee gemoeid, tegen het bouwverlof vallen de werken stil. De regering hoopt op een wapenstilstand tussen alle partijen. [naar artikel]
Manu Claeys is niet te spreken over de manier waarop actiegroepen de werken aan Oosterweel gedeeltelijk hebben laten stilleggen via de Raad van State. Hij noemt het zelfs 'huichelachtig'. [naar artikel]
De werken aan de Oosterweelwerf stilleggen als gevolg van de PFOS-vervuiling in Zwijndrecht en omgeving is geen goed idee. Dat heeft Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) gezegd in VTM Nieuws. “Oosterweel is één groot leefbaarheidsproject en dus een oplossing voor het probleem”, zegt Jambon. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
Lantis en de Vlaamse overheid werken op drie fronten aan een oplossing voor de deels stilgelegde werken rond Oosterweel. De processen die de actiegroepen hebben aangespannen, kosten Lantis 30 tot 50 miljoen euro. [naar artikel]
Alexander D’Hooghe, de man die voor de beslissend doorbraak zorgde in het Oosterweel-dossier, mag een nieuwe knoop ontwarren. Hij is door de gemeente Machelen gevraagd een oplossing te vinden voor het grote lege industrieterrein waar Uplace had moeten verreizen, zo meldt De Tijd. [naar artikel]
Vlaams Belang heeft dinsdagvoormiddag een eigen voorstel gelanceerd om, los van Oosterweel, de verkeersknoop in en rond Antwerpen te ontwarren. Die oplossing bestaat uit een aantal voorstellen, waaronder een nieuwe verbinding tussen de E313 en de E19, het inzetten van elektrische bussen en het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) belooft tegen november een oplossing voor de grondwerken van Oosterweel. In april werden die werken na het arrest van de Raad van State stilgelegd omdat een deel van de grond vervuild is met giftige PFAS. “Na een herschikking zijn de werken kunnen doorgaan en dat kan nog tot einde oktober”, zegt Luc Hellemans, CEO van bouwheer Lantis. “We hopen op een robuust, rechtszeker kader tegen dan, zo niet botsen we tegen een muur.” [naar artikel]
01:00 Lantis, de bouwheer van Oosterweel, heeft net voor Kerstmis de twee laatste grote contracten voor de bouw van Oosterweel toegewezen, vernam De Tijd. [naar artikel]
De Antwerpse actiegroepen zijn bereid om hun juridische bezwaren tegen Oosterweel in te trekken als de overheid in ruil toegevingen doet. Maar die overheid geeft voorlopig geen krimp. [naar artikel]
Vandaag zet de Vlaamse regering haar handtekening onder een overeenkomst over Oosterweel. Er is een akkoord bereikt over het ‘radicaal haventracé’ in combinatie met een ‘Oosterweel light’. Alle Antwerpse stemmen, actiegroepen en politiek, kwamen gisteren al tot een overeenstemming. [naar artikel]
11:27 Volgens het Rekenhof is de geraamde kostprijs van Oosterweel gestegen van 3,6 miljard naar 6,7 miljard euro. De bouwheer Lantis gaat er prat op dat geen financieringsprobleem dreigt. [naar artikel]
20:09 Werkgevers in en rond de haven van Antwerpen slaan alarm over de berichten dat de Oosterweel-verbinding nog meer vertraging zou oplopen. 'Nog een paar jaar zo doorgaan, en we gaan failliet.' [naar artikel]
Bouwheer Lantis zal nieuwe technische verslagen indienen om de Oosterweelwerken te kunnen hervatten. Voor de zwaarst vervuilde grond is er evenwel nog geen oplossing. [naar artikel]
Annick De Ridder, specialist mobiliteit van N-VA in het Vlaams parlement, is tevreden dat het Oosterweeltracé opnieuw de beste oplossing blijkt voor de Antwerpse verkeersknoop. Ze hoopt dat iedereen zich nu achter het tracé, mét overkapping, schaart. [naar artikel]
In één klap vier jaar winst en een einde aan de oorlog rond Oosterweel. Dat aanbod krijgt de Vlaamse regering vandaag van Ademloos en stRaten-generaal. Daarvoor moet ze wel het Oosterweeltracé laten vallen voor Oosterweel-Noord, een variant waarop meerderheidspartijen Open Vld en CD&V achter de schermen aansturen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.