Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Al meer dan 300 klachten over zonnepanelen-arrest bij Vlaamse Ombudsman: "Zelden geziene verontwaardiging"

21/01/2021 - 12:40
"De Vlaamse Ombudsdienst heeft in een week tijd al meer dan 300 klachten ontvangen naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de digitale meter. Ombudsman Bart Weekers wil graag helpen om de "vertrouwensbreuk" te herstellen. De voorgestelde compensatie is volgens hem "een deel van de oplossing". "Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", klinkt het."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Meer dan 300 klachten bij Vlaamse Ombudsdienst over zonnepanelen-arrest (21/01/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ombudsdienst heeft op een week tijd meer dan 300 klachten ontvangen naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de digitale meter. Ombudsman Bart Weekers wil graag helpen om de "vertrouwensbreuk" te herstellen. De voorgestelde compensatie is volgens hem "een deel van de oplossing". "Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", klinkt het. [naar artikel]


2. Vlaamse ombudsman is regen aan klachten over annuleringen beu en vraagt om niet zomaar reis te boeken: "Geduld is op" (22/11/2020 - VRT NWS)

De Vlaamse ombudsman vreest opnieuw voor een hoog aantal klachten over geboekte reizen die geannuleerd worden. Hij vraagt dan ook om niet zomaar reizen te gaan boeken deze winter of komend voorjaar. Dat schrijft De Zondag. "Ik ben samen met de andere klachtenbehandelaars niet echt gemotiveerd om die klachten opnieuw te moeten behandelen", zegt ombudsman Bart Weekers. [naar artikel]


3. Recordaantal klachten bij Vlaamse Ombudsman: u klaagt het meest over mobiliteit (07/03/2018 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsman kreeg in 2017 meer dan 63.571 klachten te verwerken. Dat is al voor het derde jaar op rij een record. Het gros van de klachten gaat over mobiliteit. Maar ook de #MeToo-beweging laat haar sporen na in het rapport van de ombudsman.  [naar artikel]


4. Vlaamse Ombudsman vindt autokeuring klantonvriendelijk: "Ze moeten dringend in achteruitkijkspiegel kijken" (08/03/2022 - VRT NWS)

"De Inspecteur" krijgt veel mails met klachten over de autokeuringscentra. Wie een afspraak wil maken om zijn auto te laten keuren, vindt vaak geen vrije plek voordat de einddatum verstrijkt. Dat is een probleem want als je te laat naar de keuring gaat, betaal je extra. De Vlaamse Ombudsman vindt het welletjes: "er is een gebrek aan klantvriendelijkheid". [naar artikel]


5. Vlaamse ombudsman wil vergoeding voor wie zonnepanelen ziet uitvallen door verzadigd net: "Zal almaar meer voorkomen"  (09/03/2021 - VRT NWS)

Wie een zonnepaneleninstallatie heeft, maar die op zonnige momenten ziet uitvallen omdat het net verzadigd is, moet daarvoor worden vergoed door netbeheerder Fluvius. Dat schrijft de Vlaamse ombudsman Bart Weekers in zijn jaarrapport. Hij spreekt van een groeiend probleem. "Sommige mensen zullen nog jaren een te laag rendement hebben." [naar artikel]


6. Klachten bij de Vlaamse ombudsman: rij-examencentra blijken een bron van ergernis (07/03/2018 - VRT NWS)

De rij-examencentra zijn voor de Vlaming een grote bron van ergernis, zo blijkt uit de klachtencijfers van de Vlaamse Ombudsman. Klaartje kan erover meespreken. Ze doet haar verhaal in "Het journaal". [naar artikel]


7. Heb je energiecontract mét extra service? Ombudsman: "Opgepast, want aan die mooie extra's zijn voorwaarden verbonden" (05/05/2021 - VRT NWS)

Steeds meer proberen energieleveranciers contracten te verkopen met aanvullende goederen of diensten. Het kan gaan over een slimme thermostaat of een slimme energiemeter waarmee je makkelijk je verbruik in de gaten kunt houden, of een onderhoudscontract. De ombudsman voor de energiesector krijgt vaker klachten over dat type contracten. "Wie wil overstappen van energieleverancier, beseft niet dat hij blijft vasthangen aan dat aanvullende goed of dienst", waarschuwt de ombudsman bij"De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


8. Al 200 klachten over energiebedrijven die zomaar voorschotten verhogen bij vast contract: "Vaak te weinig gemotiveerd" (06/10/2021 - VRT NWS)

Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]


9. Ombudsman: “Meer klachten over Proximus, soms slepen die tot een jaar aan” (08/12/2017 - VRT NWS)

Volgens de ombudsman van de telecomsector slaagt Proximus er steeds minder in om klachten op een klantvriendelijke manier op te lossen. Ombudsman Luc Tuerlinckx reageert daarmee op de grote hoeveelheid klachten die De Inspecteur van Radio 2 dit najaar heeft binnengekregen. Die klachten gaan onder meer over moeilijkheden bij het opzeggen van contracten. [naar artikel]


10. VS: Kustwachtofficier opgepakt die aanslag "op zelden geziene schaal" wilde plegen (21/02/2019 - VRT NWS)

In Washington is een luitenant van de Amerikaanse kustwacht opgepakt die volgens het gerecht plannen had voor "aanslagen op een zelden geziene schaal in dit land". De man was een bewonderaar van de Noorse massamoordenaar Anders Breivik. Op het lijstje met doelwitten stonden verschillende Democratische politici en journalisten, onder andere de Democratische voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Nancy Pelosi. [naar artikel]


11. Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie"  (02/05/2022 - VRT NWS)

Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman. [naar artikel]


12. Vlaamse ombudsman: "Geef elke bijzitter 200 euro" (28/09/2018 - De Morgen)

De Vlaamse ombudsman stelt voor om al wie op verkiezingsdag moet bijzitten voortaan 150 à 200 euro te geven. "Het zal snel gedaan zijn met de excuses." [naar artikel]


13. Steeds meer klachten over uitvallende zonnepanelen (06/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Vorig jaar waren er meer klachten over installaties van zonnepanelen die uitvielen op momenten dat er veel zon was. De meeste klachten kwamen uit de provincies Limburg en Vlaams-Brabant, zo blijkt uit een rapport van de Vlaamse energieregulator VREG. [naar artikel]


14. Ombudsdienst Energie ziet forse stijging aantal klachten: "Plus 133 procent voor klachten over prijzen en tarieven" (20/01/2022 - VRT NWS)

Het aantal klachten bij de federale Ombudsdienst voor Energie is sterk toegenomen. Vooral sinds de forse stijging van de energieprijzen de laatste maanden klopt de ombudsdienst overuren. "Het aantal klachten is moeilijk bij te houden", zegt ombudsman Eric Houtman bij "De Inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


15. 500 klachten in één weekend over energiele­ve­ran­ciers. Deze mensen tonen hun rekening (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]


16. Ombudsman VRT NWS in "De zevende dag": "Een draai om de oren omwille van "bloemenhoeren"" (25/02/2018 - VRT NWS)

VRT-ombudsman Tim Pauwels geeft maandelijks een overzicht van de reacties die hij dagelijks ontvangt. Deze week vertelt hij meer over het incident waarbij het woord “bloemenhoeren” op de Facebookpagina van VRT NWS terechtkwam. [naar artikel]


17. Ombudsman: "Verplichte terugkommomenten voor jonge bestuurders zijn slecht georganiseerd" (16/02/2019 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsman krijgt veel klachten over de nieuwe verplichte terugkommomenten voor jonge bestuurders. "Het is een goed initiatief, want verkeersveiligheid is belangrijk, maar dan moet het goed georganiseerd worden en dat is nu niet het geval", zegt hij aan VRT NWS. "Ik weet dat er veel kritiek is, maar als de terugkommomenten tot minder verkeersdoden leiden, is het me dat allemaal waard", reageert bevoegd minister Ben Weyts (N-VA). Vandaag vinden de allereerste sessies plaats. [naar artikel]


18. Ombudsman waarschuwt voor isolatiefirma: "Mensen lopen zo hun premie van honderden euro's mis" (09/06/2018 - Het Laatste Nieuws)

Een opvallende waarschuwing van de Vlaamse ombudsman: wie zijn woning isoleert, moet uitkijken voor het bedrijf 'Vlaanderen Isoleert'. De ombudsman... [naar artikel]


19. Ombudsman luchthaven krijgt "nepklachten en doodsbedreigingen" en dient klacht in tegen onbekenden (15/11/2023 - VRT NWS)

De ombudsman van de luchthaven van Zaventem Philippe Touwaide heeft een klacht ingediend tegen onbekenden. Volgens de ombudsman kreeg hij bijna 400 berichten met valse klachten en soms zelfs doodsbedreigingen. [naar artikel]


20. Digitale meter én zonnepanelen? Dan mag die meter vanaf vandaag niet meer "terugdraaien" (01/03/2021 - VRT NWS)

Wie zonnepanelen heeft én al een digitale meter in huis heeft, kan sinds middernacht niet meer genieten van het principe van de terugdraaiende teller. Het arrest van het Grondwettellijk Hof dat het Vlaamse principe van de terugdraaiende teller vernietigt, is namelijk net gepubliceerd in het Staatsblad. [naar artikel]


21. Recordaantal klachten over uitvallende zonnepanelen (19/07/2023 - De Tijd)

18:53 De netbeheerder Fluvius krijgt almaar meer klachten over uitvallende omvormers van zonnepanelen door spanningsproblemen op het net. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse energiewaakhond VREG. [naar artikel]


22. Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over energiepremies: “De overheid moet beter doen” (07/02/2024 - Het Nieuwsblad)

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]


23. 500 klachten in één weekend over energieleveranciers. En die gaan niet alleen over hoge voorschotten. Wat is er aan de hand in energieland? (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!