Eén van de grootste projecten in de aanleg van de Oosterweelverbinding is de bouw van de nieuwe Scheldetunnel die beide oevers verbindt. Op Linkeroever wordt dit najaar al begonnen met de voorbereidende werken, zoals het aanleggen van een werf. Voor de rechteroever is de zoektocht naar een aannemer bezig. [naar artikel]
In het Antwerpse havengebied gaat maandag de schop in de grond voor de aanleg van de nieuwe Scheldetunnel tussen Linker- en Rechteroever. [naar artikel]
Vrijdag 5 juni gaat het openbaar onderzoek over de vergunningsaanvraag voor Oosterweel Rechteroever van start. Tot en met 4 juli kunnen burgers de 1.700 plannen online raadplegen en eventuele bezwaren indienen. Intussen heeft Lantis COTU, bestaande uit de Belgische bouwbedrijven Besix, Bam Contractors, Deme en Jan de Nul, aangesteld als aannemer voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel. De werken aan de derde Scheldekruising zullen begin 2021 van start gaan, zowel op Linker- als op Rechteroever. [naar artikel]
De Oosterweelwerken zijn nog altijd in volle gang. Na de werven op Linkeroever en Zwijndrecht gaan we ook op rechteroever een kijkje nemen. Aan de Scheldelaan in de haven zijn de voorbereidingen begonnen voor de aanleg van de Scheldetunnel, de derde Scheldekruising. [naar artikel]
In het Antwerpse havengebied gaat vandaag de schop in de grond voor de aanleg van de nieuwe Scheldetunnel tussen Linker- en Rechteroever. Het gaat meteen ook om de start van de Oosterweelwerken op Rechteroever. Vanaf april zal de Scheldelaan plaatselijk volledig worden afgesloten voor het verkeer, en dat tot het einde van de werken binnen enkele jaren. [naar artikel]
Met het storten van een symbolische portie beton is maandagmiddag in de haven van Zeebrugge begonnen met de bouw van acht elementen die over een aantal jaren samen de nieuwe Scheldetunnel moeten vormen, als onderdeel van de Oosterweelverbinding. “Een historisch moment”, klonk het in koor. [naar artikel]
Verschillende natuurbewegingen stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de milieuvoorwaarden voor de bouw van de Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding aan te vechten. De vergunning laat toe om het opgepompte water, voor de bouw van de tunnel, te lozen in de Schelde. "Het is vervuild water met zware metalen en PFAS", klinkt het bij de organisaties. [naar artikel]
Ook bij de bouwheer van de Oosterweelverbinding blikken ze terug op een bizar jaar. De werf van de Oosterweelverbinding verhuist dit jaar deels naar de rechteroever van de Schelde. “Deze zomer al starten we met voorbereidende werken aan het Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel”, blikt de algemeen directeur van Lantis, Luc Hellemans, vooruit. [naar artikel]
01:05 Met de gunning van de contracten - ter waarde van een miljard euro - komt de derde Scheldetunnel in Antwerpen een flinke stap dichterbij. Oosterweel is een van de weinige missing links in het Vlaamse ... [naar artikel]
02:05 Het Brugse milieuprotest tegen een dok voor de bouw van de Oosterweeltunnel is door de Raad voor Vergunningsbetwistingen definitief verworpen. De bouw van de 1,8 km nieuwe Scheldetunnel kan volgend ja... [naar artikel]
Het moet het koninginnenstuk worden van de Oosterweelverbinding, de nieuwe en vierde Antwerpse Scheldeoeververbinding tussen grofweg het Noordkasteel en de achterzijde van het Sint-Annabos op Linkeroever. Maandag wordt in Zeebrugge, jawel, gestart met de bouw van het eerste van acht tunnelelementen. Maar nieuw protest van natuurbewegingen, dit keer tegen het oppompen van grondwater, zou de werken eens te meer op de lange baan kunnen schuiven. [naar artikel]
01:00 Lantis, de bouwheer van Oosterweel, heeft net voor Kerstmis de twee laatste grote contracten voor de bouw van Oosterweel toegewezen, vernam De Tijd. [naar artikel]
1,8 kilometer lang, drie rijstroken in elke richting met een vluchtkoker in het midden én een aparte fietskoker van zes meter breed. De realisatie van de Scheldetunnel is zonder meer het spectaculairste onderdeel van de Oosterweelverbinding. In een nieuwe bouwdok in Zeebrugge werden de werken vanmiddag officieel op gang getrapt. Tegen 2030 moet de nieuwe tunnel onder de Schelde een feit zijn. Tenminste, als protest de timing niet in de war stuurt. [naar artikel]
De natuurbewegingen Climaxi, Actiegroep Leefmilieu Rupelstreek, Red onze kleiputten en Burgerplatform OnzeMobiliteit stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de milieuvoorwaarden voor het bouwen van de Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding. Dat melden de organisaties in een gezamenlijk persbericht. [naar artikel]
De omgevingsvergunning voor de bouw van de Oosterweelverbinding op rechteroever wordt deze maand aangevraagd. Met deze vergunning kunnen de aannemers aan de slag gaan om de nieuwe Scheldetunnel, Kanaaltunnels, de verdiepte Ring en de eerste reeks van de geplande overkappingen te bouwen. [naar artikel]
“Ik hoop dat ik er snel weer kan gaan joggen”, grapte Vlaams parlementslid Annick De Ridder (N-VA) tijdens haar vraagstelling in het Vlaams Parlement. De Antwerpse politica wilde namelijk horen van Milieuminister Demir (N-VA) hoe sterk het dossier is omtrent de bouw van de nieuwe Scheldetunnel, en dan met name rond de waterlozing in natuurgebied Blokkersdijk, dat enkele natuurorganisaties hebben aangevochten eerder deze week. [naar artikel]
De werken aan de Oosterweelverbinding zullen niet afgelopen zijn in 2025, maar pas in 2030. Dat meldt het Rekenhof en bevestigt de projectbeheerder Lantis. De ramingen bleken veel te optimistisch, schrijft De Tijd. Volgens de huidige planning zijn de werken op rechteroever mogelijk pas jaren later klaar, meldt het Rekenhof in een rapport over de […] Het bericht Oosterweel niet klaar in 2025, maar in 2030 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Antwerpse verkeersellende zal tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding nog flink verergeren. Ruim 30.000 voertuigen moeten uit de [naar artikel]
18:37 De geplande bouw van de Scheldetunnel zit op schema, ondanks de ontdekking van pfas-vervuiling. Dat zei bouwheer Lantis tijdens een werfbezoek aan de bouwput op Linkeroever, waar de tunnel moet beginn... [naar artikel]
In 2023 schakelen de Oosterweelwerken een versnelling hoger. Op Linkeroever en in Zwijndrecht wordt het nieuwe knooppunt Antwerpen-West deels in gebruik genomen en gaat ook de oprit Linkeroever aan de Kennedytunnel definitief dicht. Na de zomer wordt op beide oevers gestart met de bouw van de tunnelmonden van de Scheldetunnel, het kroonjuweel van Oosterweel. En tegen het najaar zal men in Merksem beginnen bouwen aan de bypass of de tijdelijke ring. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) laat intussen weten dat de totaalkosten van Oosterweel door de inflatie en prijsstijgingen van 4,5 miljard zijn opgelopen tot 5,9 miljard euro. [naar artikel]
01:00 Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding zal de Antwerpse verkeersellende nog flink verergeren. Ruim 30.000 voertuigen moeten uit de avondspits om de files beheersbaar te houden. [naar artikel]
De graafwerken aan de nieuwe Scheldetunnel hebben het diepste punt bereikt op Linkeroever, zo’n 25 meter. “Een mijlpaal voor de Oosterweelwerken, die mooi op schema zitten”, zegt Luc Hellemans, CEO van bouwheer Lantis. Vanaf volgende week starten de betonwerken aan de toerit of de aflopende strook naar de nieuwe Scheldetunnel. [naar artikel]
Een Brugse actiegroep verzet zich tegen de bouw van een dok in Zeebrugge dat moet dienen voor onderdelen voor de Oosterweeltunnel. Lantis, de bouwheer van de Oosterweel, geeft voorlopig geen commentaar. De zaak komt in januari voor. [naar artikel]
Het is nu echt zover: ze zijn begonnen aan Oosterweel. Net voor de start van het broedseizoen is de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) op Linkeroever begonnen met het rooien van de bossen langs de R1-verbindingsweg tussen de E34 en de E17. [naar artikel]
Maandag is aannemer Cotu langs de Scheldelaan in Antwerpen gestart met de aanleg van een aanmeerlocatie voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel. Eind januari volgt een tweede op Linkeroever. Deze aanmeerplekken dienen om de aan- en afvoer van materiaal en grondstoffen zo veel mogelijk over het water te laten verlopen. In januari gaan ook de graafwerken voor de tunnelmonden van de Scheldetunnel van start. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.