In Puurs heeft spoornetbeheerder Infrabel zaterdag de eerste exemplaren gelegd van letterlijk en figuurlijk groene dwarsliggers van zwavelbeton. De productie daarvan stoot 40 procent minder CO2 uit dan die van klassieke betonnen dwarsliggers, het materiaal is een afvalproduct van de chemie-industrie en volledig recycleerbaar. [naar artikel]
Betonfabriek De Bonte uit Vorst (Laakdal) gaat in de komende jaren 200.000 groene dwarsliggers produceren voor spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. De ecologische dwarsliggers, die uit zwavelbeton worden gemaakt, zijn een wereldprimeur. De Bonte heeft een patent om de dwarsliggers over de hele wereld te produceren. [naar artikel]
Spoorwegbeheerder Infrabel zet de komende weken een speciale werktrein in om tussen Ronse en Oudenaarde alle dwarsliggers onder de treinsporen te vervangen. De trein is 400 meter lang, kost 30 miljoen euro en kan helemaal automatisch de dwarsliggers vervangen. [naar artikel]
Buurtbewoners van de spoorlijn tussen Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel klagen dit weekend over geluidshinder. Het ‘ellendige lawaai’ komt van Infrabel, dat de dwarsliggers vernieuwt. “Maar nu dat werk erop zit, is het ergste achter de rug”, zegt woordvoerster Leslie Buyle van Infrabel. [naar artikel]
Het ongeval met een goederentrein van donderdag waardoor het treinverkeer tussen Lokeren en Sint-Niklaas onderbroken is, zal nog tot dinsdagmorgen voor hinder zorgen. Dat meldt spoornetbeheerder Infrabel, die 5.885 dwarsliggers moet vervangen. [naar artikel]
In Wallonië ligt zowat de helft van het spoornet plat, dat zegt Benoit Gilson, de CEO van spoornetbeheerder Infrabel. Er zijn tientallen plekken waar kiezels of dwarsliggers moeten worden vervangen. Infrabel schat de schade voorlopig op 50 miljoen. De lijnen worden ook gebruikt voor goederentransport, de werken hebben dus ook gevolgen voor heel wat bedrijven die nu moeten wachten op leveringen. [naar artikel]
Het station Rotterdam Blaak, in het centrum van de Nederlandse havenstad, is de hele week gesloten omdat de houten dwarsliggers onder de sporen moeten worden vervangen. Volgens infrastructuurbeheerer ProRail is het hout van de dwarsliggers gekrompen door onder meer urine die vroeger uit de treintoiletten op de sporen is geloosd. [naar artikel]
De geluidsopnamen van de voorbijrazende treinen op het testspoor zeggen genoeg: de nieuwe rubberen matjes, de zogenoemde railpads, doen meer dan behoorlijk hun werk. Infrabel wil het lawaai van voorbijrijdende treinen daarmee halveren. Vandaag werd het systeem voorgesteld: rubberen matjes die tussen de sporen en de dwarsliggers worden vastgeschroefd. Elk vernieuwd of nieuw aangelegd spoor wordt daar voortaan mee uitgerust. [naar artikel]
Ons land is het eerste in Europa dat duurzame "dwarsliggers" gaat verwerken in zijn treinsporen. Ze zijn duurzaam omdat ze niet met cement, maar met zwavel gemaakt worden. Dat zwavelbeton is niet alleen makkelijker te produceren, het kan ook opnieuw gesmolten worden om te hergebruiken. Bekijk hierboven het verslag. [naar artikel]
15:12 De groene staatsobligaties zullen vooral Infrabel en de NMBS financieren en een kleine besparing opleveren voor de begroting. [naar artikel]
De eerste schooldag is ook een hoogdag voor Infrabel, want vandaag heeft de spoorweginfrastructuurbeheerder zijn Infrabel Academy officieel geopend. De eerste "spoorschool" in België verzamelt zo goed als alle opleidingen en cursussen voor het personeel op een centrale campus in Molenbeek. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), Brusselse minister van Werkgelegenheid Bernard Clerfayt (DéFI) en CEO van Infrabel Benoît Gilson huldigden de Infrabel Academy in. [naar artikel]
Dwarsliggers heten ze, die kleine romans die je horizontaal leest. Het Nederlandse concept, gemaakt door een drukkerij voor bijbels, probeert nu ook de Amerikaanse markt te veroveren. Daar hopen ze met de kleine boekjes op gsm-formaat jongeren te verleiden. Een realistisch plan? [naar artikel]
Vanmorgen wordt de eerste steen gelegd van wat de "Infrabel Academy" moet worden, de eerste school voor spoorberoepen in ons land. Daar zullen infrabel-werknemers vanaf eind 2020 training en vorming krijgen. [naar artikel]
Een nieuwe railpad, een rubberen matje tussen de sporen en dwarsliggers, reduceert de geluidshinder van het treinverkeer met gemiddeld 3 decibel. Dat komt overeen met een halvering van de geluidshinder tegenover de vorige railpads. Spoornetbeheerder Infrabel wil er jaarlijks 100 tot 150 kilometer spoor mee uitrusten bij spoorvernieuwingen. [naar artikel]
Tot vanochtend vroeg heeft Infrabel in een marathonweekend 72 uur ononderbroken gewerkt aan het onderhoud en de vernieuwing van de spoorlijn tussen Hasselt en Tongeren (spoorlijn 34). Zowel de bovenleiding als het spoor en de dwarsliggers werden geïnspecteerd en vernieuwd indien nodig. Daarnaast werd ook de overweg Eldersbroek in ’s Herenelderen heraangelegd. Al die tijd reden er vervangbussen. In totaal is voor 4 miljoen euro geïnvesteerd. [naar artikel]
Een nieuw ‘railpad’, een rubberen matje tussen de sporen en de dwarsliggers, reduceert de geluidshinder van het treinverkeer met gemiddeld 3 decibel. Dat komt overeen met een halvering van de geluidshinder tegenover de vorige railpads. Spoornetbeheerder Infrabel wil er jaarlijks 100 tot 150 kilometer spoor mee uitrusten bij vernieuwingen. [naar artikel]
NMBS, Thalys, Eurostar en de maatschappijen voor goederenvervoer hebben samen een brief gestuurd naar Infrabel met de dringende en dwingende vraag een coördinatieorgaan op te richten voor overleg over werken aan het spoor. Infrabel is beheerder van dat spoorwegennet. Maar de gebruikers ervan willen ook meer inspraak over de planning en het soort werken. Infrabel roept dat comité in november een eerste keer samen. [naar artikel]
02:00 De Vlaamse koffiegroep Beyers installeert een koffiebrander die werkt op hernieuwbare energie. Dat moet helpen ongeveer een derde tot de helft van de productie duurzamer te maken. [naar artikel]
Het bagger- en groene energiebedrijf Deme uit Zwijndrecht trekt donderdag apart naar de beurs. Het bedrijf is een deel van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren. Deme stelt wereldwijd bijna vijfduizend mensen tewerk, die heel verschillende dingen doen. De ene werkt mee aan de bouw van de Oosterweelverbinding, die de files in en rond Antwerpen moet verkleinen. De andere installeert windmolens op zee, bereidt de productie van groene waterstof voor of legt stranden in Angola aan. De grootste kracht van Deme zit in zijn werknemers. Wij laten er vier aan het woord. [naar artikel]
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel sleept vijf bedrijven voor de rechter wegens illegale prijsafspraken. De vijf zouden bijna zes jaar lang in het kader van een raamovereenkomst met Infrabel onderlinge afspraken gemaakt hebben, om prijzen in te dienen die hoger waren dan wat marktconform is. Dat meldt Infrabel vrijdag. Onafhankelijke experts ramen de financiële schade volgens Infrabel op 4 tot 6 miljoen euro. [naar artikel]
Infrabel werkt aan de elektrificatie van de spoorlijn 15 tussen Mol en Beverlo. Deze werken zullen geluidshinder veroorzaken. Infrabel elektrificeert spoorlijn 15 tussen het station van Mol en dat van Beverlo. In een eerste fase trillen ze palen in de grond. Aansluitend plaatsen ze palen, bouwen ze constructies en rollen ze kabels af. De werken starten vanaf 19 augustus. In augustus en de eerste drie weken van september wordt er gewerkt tussen Mol en Leopoldsburg. Vervolgens wordt er tot eind oktober over de volledige lengte in Leopoldsburg gewerkt. Meer info vind je op www.infrabel.be Nog vragen? Mail naar [email protected] [naar artikel]
Spoorwegbeheerder Infrabel is in beroep schuldig bevonden aan onopzettelijke verwondingen wegens gebrek aan voorzorg. Dat heeft het hof van beroep van Henegouwen vanochtend bepaald waarmee een lager vonnis van de correctionele rechtbank van Bergen (Mons) is vernietigd. In eerste aanleg was Infrabel nog vrijgesproken. [naar artikel]
Het zit er bovenarms op tussen de Vlaamse regering en het federale spoorbedrijf Infrabel. Aanleiding is de aankondiging van Infrabel dat er geen geld meer is voor de afschaffing van overwegen in Bilzen en Diepenbeek. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) nodigt topman Luc Lallemand van Infrabel uit voor overleg. [naar artikel]
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een website (opendata.infrabel.be) gelanceerd waarop iedereen kan grasduinen door een grote hoeveelheid... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.