De nieuwe eindtermen in de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs die het Vlaams Parlement in februari heeft goedgekeurd, brengen de vrijheid, de gelijkheid en de kwaliteit van ons onderwijs in het gedrang. Dat stellen 5 professoren pedagogie in deze opinie. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof spreekt zich vandaag uit over de eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Het gaat dan om wat leerlingen minimaal in het secundair onderwijs moeten kennen en kunnen. Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen van het derde middelbaar les op basis van die nieuwe eindtermen. Maar tegenstanders vinden die zo uitgebreid dat de vrijheid van onderwijs volgens hen in gevaar komt. Als het Hof vandaag die redenering volgt, worden de nieuwe eindtermen vernietigd. [naar artikel]
Hoe pakken we ongelijkheid, taalachterstand en racisme aan? Het is een van de vele vragen die Orhan Agirdag in zijn nieuwste boek probeert te beantwoorden. ‘Leerlingen, leerkrachten en school moeten een gemeenschap vormen: onze school, een gedeeld project. Geen verdeelde realiteit.’ [naar artikel]
De discussie over de eindtermen in het Vlaamse onderwijs laait opnieuw op. Katholiek Onderwijs Vlaanderen vreest dat de nieuwe eindtermen [naar artikel]
Orhan Agirdag is docent pedagogiek aan de KU Leuven. [naar artikel]
Het katholiek onderwijs is vernietigend voor de nieuwe eindtermen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag goedkeurde voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Volgens de koepel vormen ze een ernstige inbreuk op de vrijheid van het onderwijs en een grote bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Als er geen aanpassing komt, dreigt het katholiek onderwijs met juridische stappen. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs is tevreden dat het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs heeft goedgekeurd. Al ligt er nog heel wat werk op de plank, want de nieuwe eindtermen moeten ingaan bij de start van het nieuwe schooljaar. Katholiek Onderwijs Vlaanderen overweegt dan weer om naar het Grondwettelijk Hof te stappen, omdat de nieuwe eindtermen onhaalbaar zouden zijn. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof vernietigde donderdagmiddag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Die eindtermen zouden een fundamentele inbreuk zijn op de vrijheid van onderwijs, zo oordeelde het Hof. Het katholiek onderwijs was die procedure gestart nadat die nieuwe eindtermen goedgekeurd werden in het Vlaams Parlement. Zij geven donderdagnamiddag een persconferentie over de beslissing van het Grondwettelijk Hof. Volg het hier live. [naar artikel]
De eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar zijn een fundamentele inbreuk op de vrijheid van onderwijs. Dat heeft het Grondwettelijk Hof zopas geoordeeld. Het arrest legt een bommetje onder ons onderwijs, want de nieuwe eindtermen waren al ingegaan voor het derde middelbaar. Om onzekerheid te vermijden blijven de nieuwe eindtermen van kracht tot het schooljaar 2024-2025. [naar artikel]
Het is nog te vroeg om te oordelen over de nieuwe eindtermen in het onderwijs, waar de Vlaamse regering gisteren een akkoord over bereikte. Dat zegt Pedro De Bruyckere, pedagoog aan de Arteveldehogeschool, in "De ochtend". "De komende maanden maanden worden cruciaal" [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd, maar tot en met het schooljaar 2024-2025 zal wel nog volgens de nieuwe eindtermen kunnen worden gewerkt. Eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar minimaal moet kennen en kunnen. Het Grondwettelijk Hof is van mening dat de nieuwe eindtermen het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden. [naar artikel]
Orhan Agirdag is onderwijssocioloog aan de KU Leuven. [naar artikel]
De twee grootste onderwijskoepels van Vlaanderen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun visie op de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de nieuwe eindtermen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, het Gemeenschapsonderwijs zal ze actief verdedigen. Tegelijk zijn alle onderwijskoepels, politieke partijen en experten het over één ding wel eens: enkel nieuwe eindtermen volstaan [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. Hoe belangrijk zijn die eindtermen? Wat zal er veranderen en waarom ligt het katholiek onderwijs dwars? [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft met de onderwijsverstrekkers een akkoord bereikt over de eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs. Dat was nodig nadat het Grondwettelijk Hof in juni de eindtermen vernietigde. [naar artikel]
Het katholiek onderwijs is vernietigend voor de nieuwe eindtermen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag goedkeurde voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Volgens de koepel vormen ze een ernstige inbreuk op de vrijheid van het onderwijs en een grote bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Als er geen aanpassing komt, dreigt de koepel met juridische stappen. [naar artikel]
De nieuwe eindtermen zijn niet haalbaar. Althans, dat vindt een groot deel van de leerkrachten van het katholiek onderwijs, zo blijkt uit een enquête die de koepel deed. ‘Leraren moeten in een tredmolen hele reeksen eindtermen afvinken.’ [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Het vraagt daarvoor aan de Vlaamse regering een afwijking op de huidige eindtermen die al drie jaar door alle onderwijsnetten gebruikt worden. Eerder dit jaar had het Grondwettelijk Hof de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs al vernietigd. [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
Het gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs is helemaal niet nieuw. Volgens professor Pedagogische Wetenschappen Orhan Agirdag is Sesamstraat daar een zeer goed voorbeeld van. Dat zegt hij in een Skype-interview in onze reeks ‘Antwerpen na corona’. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.