Lekker handig wanneer je bij een crisis even in de bibliotheek kan lezen hoe het nu verder moet. Maar het boek ‘consumptie in tijden van pandemie’ vond professor retailmanagement Pierre-Alexandre Billiet (40) - CEO van kennisplatform Gondola - nergens. Hij schreef het dan maar zelf. “De winkelkar zal niet meer goedkoper worden.” [naar artikel]
Handig wanneer je bij een crisis even in de bibliotheek kan lezen hoe het nu verder moet. Maar het boek ‘consumptie in tijden van pandemie’ vond professor retailmanagement Pierre-Alexandre Billiet (40) – CEO van kennisplatform Gondola – nergens. Hij schreef het dan maar zelf. ‘De winkelkar zal niet meer goedkoper worden.’ [naar artikel]
Enkele grote supermarkten probeerden de voorbije weken de illusie te wekken dat de winkelkar goedkoper zou worden. Maar dat blijkt helemaal niet het geval. Een marketingtruc, zeggen experts. [naar artikel]
In vergelijking met juni is onze winkelkar tot een zes procent goedkoper geworden, zo blijkt uit onze Winkelkarwatch. Maar op veel verdere dalingen hoeven we blijkbaar niet meer te rekenen. [naar artikel]
16:53 Een winkelkar met A-merken is goedkoper in Duitsland en Frankrijk dan in de België. Dat bleek uit een vergelijking van producten in de grootste supermarkten van onze buurlanden. [naar artikel]
Terwijl energie goedkoper wordt, blijven de prijzen van voedingsmiddelen gewoon stijgen. Ook in augustus werd de winkelkar weer duurder. [naar artikel]
In september was een gemiddelde winkelkar voor de eerste keer sinds anderhalf jaar ietsje goedkoper dan de vorige maand. Maar voor consumentenorganisatie Testaankoop komen de prijsdalingen niet sterk en niet snel genoeg. [naar artikel]
De voedselinflatie is nu al enkele maanden aan het dalen, en voor het eerst voelen we dat ook in onze GVA-winkelkar: meer dan de helft van onze aangekochte artikelen is goedkoper dan in juni, het totaalbedrag ligt 9 euro lager. Maar of dit resultaat wijst op een structurele prijsdaling in de supermarkt, is nog maar de vraag. [naar artikel]
Volgens Testaankoop betaalden we vorige maand 17 procent meer voor dezelfde winkelkar als een jaar geleden. Nochtans zijn de internationale voedingsprijzen gedaald en ook de hoge energieprijzen zijn al lang geen excuus meer. Wat is er dan wel aan de hand? En gaat de prijs van onze winkelkar ooit nog dalen? Els Breugelmans, professor retailmarketing (KUL) beantwoordt onze vragen. [naar artikel]
Vorig jaar werd onze winkelkar nog duurder, maar de kentering is ingezet. Na de prijsverlagingen van Lidl pakt nu ook Albert Heijn uit met een opmerkelijke promotie: als je één product koopt, krijgt je er vijf andere gratis bij. “Dat is behoorlijk agressief”, zegt professor Gino Van Ossel. “De concurrentie tussen de supermarkten neemt weer toe.” De consument staat erbij en lacht, want eindelijk wordt de winkelkar weer goedkoper. [naar artikel]
Worden de bekende merken ons te duur? We leggen sinds de prijzenexplosie duidelijk meer huismerkenproducten in onze winkelkar. Bij Delhaize zijn vandaag zowat 6 op de 10 verkochte producten niet van een A-merk. “We zien klanten een creatieve evenwichtsoefening maken om het huishoudbudget onder controle te houden.” En dat loont: een ‘merkloze’ winkelkar is makkelijk de helft goedkoper. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Het grootst bewaarde geheim is vanwaar Cara Pils nu écht komt.” [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) stelt een fiscale hervorming voor waarbij we meer dan 1.000 euro netto per jaar extra zouden verdienen, maar waarbij er in ruil wel wat btw-tarieven aangepast worden. Zo zou er 1 miljard euro extra aan taksen moeten komen op consumptie, om de maatregel te betalen. Vlees, vis, zuivel, koffie en olie worden duurder, maar fruit en pampers goedkoper. Wat is de impact van dat plan op onze winkelkar? [naar artikel]
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) stelt een fiscale hervorming voor waarbij we meer dan 1.000 euro netto per jaar extra zouden verdienen, maar waarbij er in ruil wel wat btw-tarieven aangepast worden. Zo zou er 1 miljard euro extra aan taksen moeten komen op consumptie, om de maatregel te betalen. Vlees, vis, zuivel, koffie, olie,... worden duurder, maar fruit en pampers goedkoper. Wat is de impact van dat plan op onze winkelkar? [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
Na Lidl vorige week en Delhaize eerder al, komt nu ook Carrefour met een nieuwe actie. De supermarktketen onderhandelde voor zo’n 100 producten lagere prijzen bij haar leveranciers. Is de tijd van de super dure winkelkar hiermee stilaan voorbij? Of is dit toch niet meer dan een handige marketingtruc? Twee experten leggen uit wat we kunnen verwachten. [naar artikel]
Hoe houd ik het voor mezelf veilig? Wat raak ik best niet aan om niet besmet te worden? De vragen zijn opnieuw aan de orde nu een Duitse viroloog zegt dat het virus niet via een deurklink of een winkelkar wordt doorgegeven. “Het virus kan wel 48 uur overleven. Maar de hoeveelheid virus neemt heel snel af”, zegt Leen Delang, viroloog aan de KU Leuven. En kan het virus nu doorgegeven worden via de winkelkar of niet? Delang legt uit. [naar artikel]
Delhaize pakt uit met ‘Kleine Leeuwtjes’, 500 basisproducten van het eigen huismerk die 5 tot 30 procent goedkoper worden. Biedt de supermarkt hierdoor voortaan de goedkoopste huismerkproducten aan? Uit onze vergelijking blijkt van niet: een winkelkar met 10 basisproducten van het huismerk vullen is bij Lidl liefst 12,46% goedkoper. Hoe is dat mogelijk? En hoe doen andere supermarkten het? Een onderzoek. [naar artikel]
“In september gaf een gezin van twee personen gemiddeld 531 euro uit in de supermarkt, dat is 2 euro minder dan vorige maand maar nog wel 63 euro meer dan vorig jaar.” Dat concludeert Testaankoop uit eigen onderzoek. De consumentenorganisatie is verontrust door de hoge prijzen voor een aantal producten, waarvan ze verwachtte dat die door internationale prijsdalingen net goedkoper zouden worden. [naar artikel]
Boodschappen doen in de supermarkt is voor het eerst sinds lang iets goedkoper geworden. Dat stelt Testaankoop vast. Dat neemt volgens de consumentenorganisatie niet weg dat een volle winkelkar erg duur blijft. [naar artikel]
Volgens Testaankoop betaalden we vorige maand 17 procent meer voor dezelfde winkelkar als een jaar geleden. Nochtans zijn de internationale voedingsprijzen gedaald en ook de hoge energieprijzen zijn al lang geen excuus meer. Wat is er dan wel aan de hand? En gaat de prijs van onze winkelkar ooit nog dalen? Els Breugelmans, professor retailmarketing (KUL) beantwoordt onze vragen. [naar artikel]
Terwijl in België het leven almaar duurder wordt en de energieprijzen steeds verder de pan uit rijzen, vertrekken meer en meer mensen naar het zonnige Spanje. Omdat het er vaak aangenamer en vooral goedkoper is. “De woon- en energieprijzen zijn er de afgelopen jaren stabiel gebleven”, legt vastgoedmakelaar Leen Vermeulen van Hip Estates uit. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.