De Fietsersbond stelt voor om een kabelbaan over de Schelde te bouwen in plaats van een fietsbrug. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. Antwerpen hoopt met een fietsbrug het fiets- en wandelverkeer tussen Linker- en Rechteroever vlotter te laten verlopen, maar de Fietsersbond komt nu met een alternatief. "Een kabelbaan is goedkoper en praktischer", zegt mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers. [naar artikel]
Een kabelbaan over de Schelde als alternatief voor de geplande fietsbrug: die piste moet grondig worden onderzocht, vinden mobiliteitsdeskundige van de UAntwerpen Dirk Lauwers en de Fietsersbond. We legden het idee voor aan een aantal mensen die vanochtend op het punt stonden de Schelde onderdoor te steken via de Sint-Annatunnel. [naar artikel]
In de discussie over de haalbaarheid van een wandel- en fietsbrug over de Schelde in Antwerpen kwam het voorstel om te kiezen voor een kabelbaan tussen rechter- en linkeroever. Die afweging speelde ook in de Franse hoofdstad Parijs. Daar begint in maart de aanleg van een kabelbaan over een traject van 4,5 kilometer. [naar artikel]
Met de beslissing om in het voorjaar van 2024 te willen aanbesteden, kiest het schepencollege resoluut voor een wandel- en fietsbrug over de Schelde in het zuiden van de stad. Er gingen stemmen op om niet voor een brug te gaan, maar eerder voor een kabelbaan. Een studie, die wij konden inkijken, heeft de voor- en nadelen van een brug, tunnel, veer en kabelbaan over de Schelde onderzocht. En dat leverde een nek-aan-nekrace op tussen twee opties. Wij zetten de pro’s en contra’s van alle mogelijkheden op een rij. [naar artikel]
N-VA heeft de Antwerpenaren een fietsbrug over de Schelde beloofd. Tegen 2024 moet deze klaar zijn. “Maar de bouw van zo’n fietsbrug is eigenlijk niet zo vanzelfsprekend”, zegt Johan Blom, professor aan de Universiteit Antwerpen. [naar artikel]
De Antwerpse N-VA maakt van een fietsbrug over de Schelde een verkiezingsbelofte. [naar artikel]
In een open brief wijst de Beroepsvereniging van Loodsen (BVL) op de mogelijke gevaren van de geplande fietsbrug over de Schelde, ter hoogte van Antwerpen-Zuid. De vereniging vreest zware hinder voor de scheepvaart en groot veiligheidsrisico’s. [naar artikel]
De Antwerpse N-VA maakt van een fietsbrug over de Schelde een verkiezingsbelofte. Dat schrijft Gazet Van Antwerpen. Over de kosten wil de partij nog niets kwijt. [naar artikel]
Na de loodsen is nu ook de permanente commissie van toezicht op de Scheldevaart gekant tegen de bouw van een fietsbrug over de Schelde in Antwerpen. “Een brug zorgt voor te veel beperkingen voor de scheepvaart.” [naar artikel]
Ineens was het idee daar: en als we nu eens een kabelbaan, een téléphérique in het schoon Frans, aanleggen boven de Schelde? Voor pendelaars, wandelaars, fietsers, shoppers en toeristen en voor de historische koppeling van Rechteroever en Linkeroever tot één stad. Zou dat wat zijn? In Namen hebben ze zopas een gloednieuwe kabelbaan in gebruik genomen. Wij waren bij de eerste gebruikers. Les één: je kiest best een systeem op de groei. Onze Franstalige vrienden zitten nu al aan hun limiet. [naar artikel]
Veel Antwerpenaars kijken uit naar de nieuwe fietsbrug over de Schelde die er in 2025 moet liggen. De Beroepsvereniging van Loodsen (BVL) doet dat niet, integendeel. Volgens de BVL is de geplande brug een onhaalbaar project. “Tenzij de stad een ongelimiteerd budget heeft, zijn die plannen pure dagdromerij”, klinkt het bij woordvoerder Yves Verspreet. [naar artikel]
Een kabelbaan is er niet langer alleen voor skigebieden en toeristische attracties. Ze wordt in steden ook steeds meer gezien als een vorm van openbaar vervoer. In Antwerpen onderzoekt een groep studenten of een kabelbaan soelaas kan brengen voor de fileproblemen. En in Gent komt er binnenkort een traject tussen het centrum en de Ghelamco Arena, als het van schepen Christophe Peeters (Open Vld) afhangt. [naar artikel]
In Gent wil Open Vld een kabelbaan bouwen over een traject van ongeveer 5 km. Het voorstel is praktischer en goedkoper dan traditioneel openbaar... [naar artikel]
In Gent wil Open Vld een kabelbaan bouwen over een traject van ongeveer 5 km. Het voorstel is praktischer en goedkoper dan traditioneel openbaar... [naar artikel]
Wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Johns Hopkins hebben een goedkoper en sneller alternatief ontwikkeld voor de PCR-test. Het gaat om een piepkleine sensor die in tien minuten tijd het coronavirus kan detecteren. Als alles goed loopt, kan de technologie binnen een jaar gebruikt worden en kan de kostprijs dalen tot één dollar (of iets minder dan een euro) per test. [naar artikel]
35 minuten sluiting? 75 minuten sluiting? En dat 2,5 tot 3 keer per dag? Vlaamse loodsen blijven sakkeren op de geplande fietsbrug over de Schelde, die volgens hen niet te verantwoorden valt. [naar artikel]
Ondanks eerdere bedenkingen over een kabelbaan om de linker- en de rechteroever met elkaar te verbinden, zoals mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers opperde, willen intendant Alexander D’Hooghe en zijn team nieuwe informatie zeker grondig bekijken. “Nu hebben we een beter zicht op alle factoren om rekening mee te houden”, zegt Tom Leenders, rechterhand van de intendant. [naar artikel]
In Gent wil meerderheidspartij Open Vld een kabelbaan bouwen over een traject van zowat 5 km. Het voorstel is praktischer en goedkoper dan traditioneel openbaar vervoer, vindt schepen van Financiën Christophe Peeters. Die wil zo openbaar vervoersmaatschappij De Lijn buitenspel zetten. “We stellen vast dat we niet vooruit geraken met De Lijn”, klinkt het. “We kunnen tot 2040 wachten op een tramlijn. Dan leggen we onze economische ontwikkeling en tewerkstelling plat. Ofwel hebben we tegen 2025 een operationele kabelbaan.” [naar artikel]
Antwerpen krijgt dan toch een brug voor voetgangers en fietsers die rechter- en linkeroever van de Schelde zal verbinden. De hefbrug zou er in 2024 moeten liggen, werd gisteren beslist. Wij vatten vanmorgen post aan de Sint-Annatunnel op rechteroever om aan vertrekkende en aankomende fietsers te vragen: ‘Wat vind jij ervan dat er een fietsers- en voetgangersbrug over de Schelde komt, en ga je die gebruiken?’ Vier mensen, van neutraal tot “geweldig”. [naar artikel]
Waarom komt de wandel- en fietsbrug niet meer in het centrum van de stad? Waar komt het geld vandaan? Het zijn enkele vragen die onze lezers ons bezorgden na het nieuws over de toekomstige brug over de Schelde. We legden ze voor aan Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
In het westen van Canada zijn zaterdag een dertigtal cabines van een kabelbaan naar beneden gestort. De kabelbaan was op dat moment niet in gebruik... [naar artikel]
Een grote kraan heeft zaterdag in Berchem de nieuwe fietsbrug over de Singel gehesen. De fietsbrug is 45 meter lang en werd in twee delen geleverd op een vrachtwagen. Na de plaatsing is de brug nog niet bruikbaar. De aannemer moet de fietsbrug nog verder afwerken en de verbindingen aanleggen. [naar artikel]
Fietsers die over een aantal jaren via de nieuwe brug de Schelde kruisen, krijgen met wachttijden van gemiddeld een half uur te maken wanneer de brug gesloten is. “Als de brug er ligt, zal die wachttijd waarschijnlijk korter worden. Er komen nog verbeteringen”, zegt Philip Mallants, projectleider van de stad Antwerpen. [naar artikel]
Een succes is ze, de nieuwe Waterbus op de Schelde. Alleen gebruiken sommigen het openbaar vervoersmiddel om met de koelbox in de aanslag van een goedkope rondvaart op de rivier te genieten. Waardoor er geen ruimte overblijft voor ‘gewone’ passagiers. [naar artikel]
De oude brug over de IJzerlaan in Antwerpen werd eind 2016 afgesloten voor het autoverkeer. Wagens moeten sindsdien omrijden, maar fietsers hebben sinds vorige week een interessant alternatief: de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Dat auto’s niet welkom zijn op de gloednieuwe verbinding had een chauffeur blijkbaar niet begrepen, getuige deze foto die op de sociale media circuleert. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.