Twee bedrijven gaan op de oude Opel-site in de Antwerpse haven nieuwe processen uittesten die de industrie een pak milieuvriendelijker moeten maken. Het ene proces maakt groene waterstof tot 65 procent goedkoper, het andere maakt biochemicaliën van voedselresten. [naar artikel]
In het Deurganckdok in de Antwerpse haven werden vrijdag sleepboten ingezet om schepen op hun plaats te houden. [naar artikel]
Een studie van de stad Antwerpen dreigt de plannen te dwarsbomen van intercommunale Isvag om een nieuwe verbrandingsinstallatie op de huidige site te bouwen. Uit onderzoek zou blijken dat er alternatieven zijn die goedkoper en milieuvriendelijker zijn. De locatie zou dan de haven zijn en niet Wilrijk. Dit kan voor spanning zorgen binnen de Antwerpse coalitie. [naar artikel]
18:14 De Antwerpse haven draait als een tierelier, maar geschikt werkvolk vinden is een probleem. Een nieuwe imagocampagne moet werken in de haven sexier maken. [naar artikel]
In de Antwerpse haven varen binnenkort niet één, maar drie verschillende unieke sleepboten rond. Port of Antwerp-Bruges gaat op zoek naar de beste brandstof om de krachtige vaartuigen te vergroenen en zoekt nog veel mensen om ze te bemannen. [naar artikel]
De Antwerpse sp.a heeft maatregelen klaar om de haven tegen 2040 klimaatneutraal te maken. Een van die voorstellen is om drie kwart van de magazijndaken uit te rusten met zonnepanelen. Vraag is of je nieuwe investeerders en bestaande spelers in de haven deze extra inspanning kan opleggen. [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
De haven van Antwerpen-Zeebrugge ondervindt zware impact van de storm Ciarán: door het scheepvaartverbod op de Schelde kunnen een zestigtal schepen niet vanuit of naar de haven vertrekken. De terminals schorten de activiteiten deels of volledig op deze namiddag. Hier en daar moeten sleepboten grote schepen op hun plaats houden, zodat ze niet op drift slaan. [naar artikel]
11:09 Spoornetbeheerder Infrabel wil een tunnel van bijna drie miljard euro boren om de Antwerpse haven beter bereikbaar te maken. De realisatie van het megaproject zal nog minstens tien jaar duren. [naar artikel]
Het Antwerpse Havenbedrijf laat een van zijn sleepboten ombouwen om te varen op de duurzame brandstof methanol. Dat zegt het havenbedrijf, Port of Antwerp, woensdag. De “methatug” moet operationeel zijn in 2022 en wordt wereldwijd de eerste in zijn soort. [naar artikel]
De voorbije drie dagen vond er in de Antwerpse haven een grootschalige noodplanoefening plaats. Er werd voornamelijk gefocust op de veiligheidsdreiging voor bedrijven en schepen in de haven en een terroristisch incident aan boord van een schip op de Schelde. [naar artikel]
Aangezien de havenvakbonden actief hebben opgeroepen om woensdag het werk neer te leggen, wordt de impact van de nationale actiedag op de haven wellicht erg groot. De containerterminals kondigden eerder al aan dat ze 24 uur zullen sluiten. Of de sluizen en sleepboten bemand kunnen worden, is nog afwachten. [naar artikel]
Deze voormiddag was er rond 10 uur driemaal een luide knal te horen in de Antwerpse haven. De knallen waren afkomstig van de voormalige Gunvor-site in de Antwerpse haven. Die site wordt nu door gecontroleerde ontploffingen afgebroken. Ook op 30 maart plande Vopak Energy Park al zo’n ontploffingen in de haven. [naar artikel]
Wie het op één na grootste containerschip ter wereld wil bewonderen, moet maandagnamiddag in de buurt van de Antwerpse haven zijn. De komst van de Cosco Shipping Universe breekt het vorige record van het grootste containerschip dat in de haven heeft gevaren. [naar artikel]
De KU Leuven zal de komende twee jaar tal van renovatieprojecten opstarten om haar gebouwen milieuvriendelijker te maken. [naar artikel]
Het Nederlandse bedrijf Biondoil opent in 2026 een nieuwe fabriek op de voormalige Opel-site in de Antwerpse haven. Het zal daar houtschilfers omzetten in onder meer ethanol. Ze wil de CO2-uitstoot van chemiebedrijven in Antwerpen zo met 90% verminderen. [naar artikel]
De Antwerpse haven stelde dinsdag een nieuwe huisstijl voor. Het oude logo werd aangepast, iets “afgeronder”. [naar artikel]
De Antwerpse rechtbank heeft drie mannen veroordeeld tot acht jaar cel, omdat ze belangrijke informatie over containers in de Antwerpse haven doorspeelden aan het drugsmilieu. Een van de drie mannen werkte bij containerterminal MSC en kon op die manier opzoekingen doen. De douane trof in totaal 4,4 ton cocaïne aan in de bewuste containers. [naar artikel]
In de Antwerpse haven is vannacht een nieuwe wolf gesignaleerd. [naar artikel]
De Antwerpse havenwereld is ontevreden over een escaperoom over drugssmokkel in de Antwerpse haven. Het doel van het spel is om binnen het uur drugs te verschepen van de haven naar andere delen in de wereld. “Een verkeerd signaal”, vinden ze bij de haven. Volgens de eigenaar is er niets aan de hand. “De actualiteit heeft ons helaas ingehaald, want dit concept bestaat al drie jaar”, klinkt het. [naar artikel]
Taxistop heeft dinsdag het project ‘Carpool.be in de Antwerpse haven’ voorgesteld. Met die nieuwe tool kunnen werknemers voortaan gemakkelijker een carpoolpartner vinden. [naar artikel]
In de Antwerpse haven zijn vorige week drie vermoedelijke uithalers van drugs opgepakt nadat ze waren betrapt op het binnendringen van een haventerrein. Dat schrijven Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad woensdag en het Antwerpse parket bevestigt de feiten. De drie slaagden er wel niet om de drugs te lokaliseren die ze allicht moesten meenemen. De politie vond achteraf wél 400 kilo cocaïne in een opslagplaats. [naar artikel]
De Antwerpse haven telt volgens een nieuwe studie maar liefst 63.000 directe werknemers. Die komen vooral uit naburige gemeentes, wat die buren ook heel wat belastingen oplevert. Wat opvalt: de gemiddelde havenarbeider is niet de gemiddelde Belg. Zo blijft de haven onder meer een mannenbastion. [naar artikel]
Het interactieve belevingscentrum dat je wegwijs maakt in de Antwerpse haven is volledig vernieuwd. Het kreeg ook de nieuwe naam “Portopolis” mee. Met behulp van een tablet en een VR-bril, krijg je het gevoel alsof je midden in de haven staat. Een bezoek is gratis, maar door het coronavirus moet je wel op voorhand een tijdslot reserveren. [naar artikel]
Alfaport-Voka, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, is niet te spreken over besparingsplannen op het spoor. Die kunnen ook de Antwerpse haven treffen. Die vraagt al langer een tweede spoortoegang, omdat de haven wil uitbreiden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.