Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. "Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast", klinkt het vandaag in De Afspraak. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. «Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast», klonk het maandag in De Afspraak. Zo’n vijftig kinderartsen en jeugdpsychiaters dringen maandag in […] Het bericht Pedagoog Dirk Van Damme pleit opnieuw voor inkorting zomervakantie verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. ‘Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast’, klonkt het gisteren in De Afspraak. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. “Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast”, klonk het maandag in De Afspraak op Canvas. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. “Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast”, klonk het maandag in De Afspraak op Canvas. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme vindt het probleem van de leerachterstand door de coronacrisis het ideale moment om de discussie over een inkorting van de zomervakantie opnieuw op gang te brengen. “Een onderbreking van negen weken is voor heel wat leerlingen nefast”, klonk het maandag in De Afspraak op Canvas. [naar artikel]
De coronacrisis heeft voor heel wat leerachterstand gezorgd bij een aantal leerlingen. Pedagoog Dirk Van Damme van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) pleit daarom voor een inkorting van de zomervakantie. “De zomervakantie inkorten met twee weken zou een stap vooruit zijn”, aldus Van Damme. Wat denk jij? Moet de zomervakantie in het onderwijs ingekort worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. [naar artikel]
Pedagoog Dirk Van Damme van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) pleit voor een inkorting van de zomervakantie met twee weken om de leerachterstand aan te pakken. Moet de zomervakantie in het onderwijs ingekort worden? Eerder vandaag lieten we de experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Vier op de vijf leerkrachten willen géén kortere zomervakantie. Dat blijkt uit een bevraging van de Christelijke Onderwijscentrale COC. De meeste tegenstanders van die inkorting werken in het secundair onderwijs. Zij geven aan dat de lange zomervakantie nodig is om voldoende tot rust te kunnen komen. "Ze hebben daar nood aan en vrezen dat een inkorting zal leiden tot een verhoging van de werkdruk", zegt Koen Van Kerkhoven van COC. [naar artikel]
"De universiteiten zijn zo georganiseerd dat elke professor zijn eigen speeltuin heeft." Dat zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De afspraak" in een reactie op de heisa rond een verkrachtingszaak aan de KU Leuven. Hij pleit voor meer "intercollegiale controle" op universiteiten. [naar artikel]
Hoe ‘normaal’ zal het komende schooljaar kunnen verlopen? Welke impact heeft de coronacrisis op de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Stel nu uw vraag bij de start van het schooljaar, via onderstaand formulier. Pedagoog Dirk Van Damme beantwoordt vanaf 12.00 uur lezersvragen, live op deze pagina. [naar artikel]
Volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme was het Belgische onderwijssysteem niet klaar om de coronaschok op te vangen. "Een pandemie komt nooit als een verrassing", zegt Van Damme in "De afspraak". "Er waren veel organisaties die zeiden dat je een veerkrachtig systeem moet hebben. Ongeveer alle Europese landen hebben het beter gedaan dan wij, eerst en vooral op vlak van digitaal onderwijs." [naar artikel]
Hoe ‘normaal’ zal het komende schooljaar kunnen verlopen? Welke impact heeft de coronacrisis op de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Pedagoog Dirk Van Damme beantwoordt woensdag vanaf 12.00 uur lezersvragen, live op deze pagina. [naar artikel]
"Puur pedagogisch kan je moeilijk tegen een zomervakantie van zes in plaats van acht weken zijn", zegt pedagoog aan de Arteveldehogeschool Pedro De Bruyckere. Een lange zomervakantie vergroot volgens hem de ongelijkheid tussen leerlingen. "Armere kinderen, die minder uitgedaagd worden, ondervinden nadeel." Al hebben leerkrachten en leerlingen daar vaak een heel andere mening over. [naar artikel]
Open Vld, Vooruit en Groen vragen opnieuw een inkorting van de zomervakantie. De spreidstand met Franstalig België is niet meer houdbaar, argumenteerden ze woensdag, vooral voor de gezinnen in de hoofdstad. [naar artikel]
Open Vld, Vooruit en Groen vragen opnieuw een inkorting van de zomervakantie. De spreidstand met Franstalig België is niet meer houdbaar, argumenteerden ze woensdag, vooral voor de gezinnen in de hoofdstad. [naar artikel]
De leerachterstand terugdringen en het mentaal welzijn van leerlingen opkrikken: door de zomervakantie in te korten, kan het allebei. Althans, volgens onderwijstopman Dirk Van Damme. In het onderwijsveld staat niet iedereen te springen voor zijn voorstel: “Hier kan geen sprake van zijn.” [naar artikel]
Hoe ‘normaal’ zal het komende schooljaar kunnen verlopen? Welke impact heeft de coronacrisis op de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Stel nu uw vraag bij de start van het schooljaar, via onderstaand formulier. Pedagoog Dirk Van Damme zal dinsdag vanaf 12.00 uur lezersvragen beantwoorden in een De Morgen Live Q&A. [naar artikel]
“Het wordt eerst slechter voor het beter gaat”: dat zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in “De afspraak” over de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen. Hij pleit voor het in ere herstellen van kennis, en voor een beter evenwicht tussen een leraarsgericht onderwijsmodel met voldoende aandacht voor de ontwikkelingskansen en het welbevinden van leerlingen. “Nu zijn we daarin doorgeslagen." [naar artikel]
Wil jonge leerkrachten beter begeleiden Een onafhankelijke Commissie van Wijzen moet het Vlaamse onderwijs moderniseren. Pedagoog Dirk Van Damme stelde de Commissie samen en zal ze ook leiden. Hij benadrukt dat jonge leerkrachten beter moeten worden begeleid. ‘We gooien hen voor de leeuwen. Ze krijgen de moeilijkste klassen en moeten uren bij elkaar sprokkelen’. The post Onderwijsexpert Dirk Van Damme appeared first on Knack. [naar artikel]
Zelfs als de scholen over twee weken weer echt opengaan, blijft de resterende lestijd erg kort. Ook OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme vindt daarom dat de zomervakantie ingekort zou moeten worden. ‘Het is jammer dat de vakbonden onmiddellijk negatief antwoorden.’ [naar artikel]
Iets meer dan de helft van de Vlaamse ouders is voorstander van een inkorting van de zomervakantie. Dat blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Confederatie van Ouders en Ouderverenigingen waarover De Zondag bericht. Ongeveer 43 procent van de bevraagde ouders wil de twee maanden zomervakantie liever behouden, vooral omdat hun gezinsleven en de samenleving er nu eenmaal aan aangepast zijn. [naar artikel]
De zomervakantie inkorten zou volgens OESO-expert Dirk Van Damme de leerachterstand kunnen verhelpen. Zeker nu leerlingen door corona lange periodes geen les hebben gehad. Maar daar zijn de vakbonden, scholenkoepels en de leerlingen zelf niet van overtuigd. [naar artikel]
Afstandsonderwijs, klassen in quarantaine, een extra lange kerstvakantie. Sinds het begin van de pandemie zijn de lesuren in de klas beperkter en wordt de leerachterstand groter. “We moeten durven te kijken naar een kortere zomervakantie”, aldus onderwijsexpert Dirk Van Damme, die waarschuwt om geen jaar verloren te laten gaan. [naar artikel]
"Een toets om de schade op te meten" en "individuele trajecten": dat is volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme dé manier om onze scholen opnieuw op gang te laten komen na de coronacrisis. Maar hoe moet ons onderwijs er dan uitzien? En hoe groot zal de schade zijn? Vier vragen en antwoorden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.