Groen-partijvoorzitter Meyrem Almaci pleit voor een lage emissiezone in heel Vlaanderen. Dat zegt ze in "De ochtend" op Radio 1 en zal ze straks toelichten op de nieuwjaarsreceptie van Groen. Op dit moment zijn er lage emissiezones in steden als Antwerpen en Brussel. "Een beetje zoals middeleeuws stadstaten waar iedereen z'n eigen ding doet", aldus Almaci. [naar artikel]
Bart De Wever reageert voor het eerst op de beslissing om coalitiegesprekken te starten met Open VLD en SP.A in Antwerpen. SP.A, nota bene, de partij die De Wever zes jaar geleden zelf uit het stadhuis wipte. "Iedereen is zes jaar later iemand anders", zegt De Wever daarover. Al beseft hij dat "er zijn veel kiezers van de N-VA en de SP.A die dit geen fijne gedacht vinden vandaag. Daar ben ik mij van bewust." [naar artikel]
Er zou een lage-emissiezone moeten komen voor de luchthaven van Zaventem. Dat zegt de federale ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide in De Morgen. Met zo'n lage-emissiezone kunnen de luidste en vuilste vliegtuigen uit Brussel gebannen worden, zoals dat nu al gebeurt met vervuilende auto's in de steden. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
Slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog binnen mag in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Dat blijkt uit een enquête die VAB door de Universiteit Antwerpen liet uitvoeren bij 254 mensen. [naar artikel]
De uitstoot van roet en fijn stof in Antwerpen is in één jaar tijd flink gedaald door de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit een studie die het stadsbestuur heeft besteld. "Maar het gaat hier om technische resultaten, die niet de reële concentraties aantonen." [naar artikel]
De Lage-emissiezone in Antwerpen heeft sinds de invoering in 2017 al meer dan 25 miljoen euro opgebracht. Uit de cijfers van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A) blijkt wel dat het aantal overtredingen elk jaar daalt. De inkomsten uit de lage-emissiezone worden geïnvesteerd in verschillende leefbaarheidsprojecten voor de stad. Dat was dan ook het doel van het project: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. We willen schone lucht, propere lucht in Antwerpen." [naar artikel]
Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat zegt Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone combineren met een autoluw centrum. [naar artikel]
De eerste zes maanden van de lage-emissiezone (LEZ) hebben de stad al circa 7 miljoen euro aan boetes opgeleverd. En dat had eigenlijk meer [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van... [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van... [naar artikel]
Het vaccinatiedorp Spoor Oost ligt net in de Antwerpse lage-emissiezone. Wie er met een oude vervuilende auto heen rijdt, riskeert dus een boete. "Dat is een teer punt en we zoeken een oplossing", reageert het kabinet van schepen Tom Meeuws (SP.A) aan Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
Volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever zijn er geen nieuwe overgangsmaatregelen nodig voor de lage-emissiezone (LEZ) in zijn stad. Uit een enquête van de Universiteit Antwerpen bleek donderdag dat slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog in de binnenstad mag rijden. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van de lage-emissiezone in Antwerpen zijn er 56.000 boetes uitgeschreven aan mensen die toch met hun vervuilende auto het centrum inreden. Dat komt neer op zo'n 7 miljoen euro, schrijft Het Laatste Nieuws. Maar die cijfers moeten worden gerelativeerd, zegt het stadsbestuur. [naar artikel]
N-VA-voorzitter Bart De Wever zit nu ook op Facebook. Dat kondigt zijn partij aan op Twitter. "Hopelijk ga ik hier geen spijt van krijgen", vraagt de Antwerpse burgemeester zich af in zijn eerste bericht op het sociaal netwerk. Bij het bericht is een foto van De Wever te zien waarop hij het boek "Facebook voor dummies" vasthoudt. [naar artikel]
De verkeersborden die op de Brusselse ring in Dilbeek de Lage Emissiezone (LEZ) in Brussel moeten aanduiden, stonden een tijdlang omgekeerd. Wie vanuit Dilbeek het Brussels Gewest binnenreed, zag een bord dat het einde van de LEZ aanduidde in plaats van het begin. Wie tijdens die periode een boete kreeg, kan die nu aanvechten. [naar artikel]
De stad Antwerpen heeft vorig jaar 81.372 boetes uitgedeeld voor overtredingen in de lage-emissiezone (LEZ). Omgerekend zijn dat bijna 220 boetes... [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwalititeit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Mililieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016. [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen is gedaald sinds de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Verspreid in de stad staan verschillende meetpunten die luchtvervuiling meten. De impact is het grootst bij meetpunten die aan een druk verkeerspunt liggen: zo werd er bij het meetpunt in Borgerhout 19,20 procent gemeten. "Dit toont aan dat onze maatregelen werken", zegt Antwerps schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
In Gent hebben enkele honderden bestuurder met hun oldtimer door de stad gereden om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto's mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische "Laatste rit naar Gent" om het beleid bij te sturen. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Terwijl bij ons steden als Antwerpen, Brussel en Gent hun lage-emissiezones uitbreiden of strenger maken, schafte Rotterdam in Nederland zijn lage-emissiezone dit jaar gewoon af. Hoe komt het dat verschillende steden zo'n uiteenlopende aanpak hanteren? En wie heeft "gelijk"? [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
De Gentse lage emissiezone (LEZ), die sinds begin dit jaar meest vervuilende auto's uit de binnenstad weert, wordt wel degelijk nog deze legislatuur uitgebreid. Dat hebben de Gentse meerderheidspartijen bevestigd tijdens de gemeenteraad, nadat daarover vorige week wat discussie was ontstaan. Maar hoe groot die LEZ dan precies moet worden, dat ligt nog niet vast. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.