Door de hervorming van het openbaar vervoer zullen eind volgend jaar een kwart van alle bushaltes in Limburg verdwijnen. “Het alternatief dreigt voor veel mensen onbetaalbaar te worden”, vreest PVDA. [naar artikel]
Op 6 januari gaat de tweede fase in van de hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen. In Limburg worden 516 bushaltes geschrapt. Wij willen graag weten wat dat in de praktijk voor jou betekent. [naar artikel]
De hervorming van het openbaar vervoer in Limburg stuit op verzet uit het Maasland. “De slechtst ontsloten regio van de provincie moet het doen met één bus per uur naar Genk. Onbegrijpelijk.” [naar artikel]
De hervorming van het openbaar vervoer in Limburg worstelt met toenemend lokaal verzet. Ook gemeenten die zich eerder onthielden, verwerpen nu via hun gemeenteraden de plannen. Wat is er aan de hand? [naar artikel]
Op 1 juli start de langverwachte hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen. In Limburg wordt in een eerste fase een kwart van alle buslijnen hertekend. Er komt een hogere frequentie op grote lijnen en een nieuwe ‘Kothopper’ voor studenten. De sneldiensten voor pendelaars naar Brussel en Antwerpen worden dan weer geschrapt. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Oppositiepartij Vooruit vreest dat er ‘vervoerswoestijnen’ zullen ontstaan door de hervorming van het openbaar vervoer. De partij vraagt een ‘vervoersarmoedetoets’ voor de hervorming van start gaat. [naar artikel]
De nakende hervorming van het openbaar vervoer zorgt achter de schermen voor wrevel. Op 1 juli start de eerste fase, zonder de steun van Hasselt. De grootste stad van Limburg voelt zich benadeeld. [naar artikel]
Brussel - Op 1 juli start de langverwachte hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen. In Limburg wordt in een eerste fase een kwart van alle buslijnen hertekend. Er komt een hogere frequentie op grote lijnen en een nieuwe ‘Kothopper’ voor studenten. De sneldiensten voor pendelaars naar Brussel en Antwerpen worden dan weer geschrapt. [naar artikel]
De grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen komt maar niet van de grond. Juridische procedures blijven voor vertraging zorgen. Zelfs 2022 wordt nu wellicht onhaalbaar. [naar artikel]
De op stapel staande hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen wordt met een jaar uitgesteld, tot 1 januari 2022. Dat heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) aangekondigd. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters werkt aan een grote hervorming van het openbaar vervoer. Die moet de Limburger, al is het met de bus, de trein, de taxi of met deelfietsen, tot in elke uithoek van Limburg brengen. Het decreet 'Basisbereikbaarheid' is al in 2019 goedgekeurd. Maar de startdatum werd tweemaal uitgesteld. Nu mikt Lydia Peeters op juli 2023. De Lijn krijgt de taak om het systeem van 30.000 haltes en 1976 Hoppinpunten vanaf januari '23 geleidelijk aan uit te rollen. In Limburg zijn er al Hoppinpunten in Maasmechelen en Hechtel-Eksel. Maar het moeten er veel meer worden. Volgende week zit de minister hierover samen. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Verandering roept weerstand op. Dat zal bij de hervorming van het openbaar vervoer niet anders zijn. Op 6 januari start De Lijn met de tweede en grootste fase van Hoppa, het nieuwe bus- en tramnetwerk. Voor het eerst in twee decennia wordt afgestapt van het aanbodgestuurde model uit de koker van Steve Stevaert. In de plaats moeten er vooral bussen gaan rijden waar er effectief vraag is naar openbaar vervoer. Dat betekent meer bussen op grotere assen en minder op het platteland. Alleen al in Limburg verdwijnen er ruim 500 haltes. Letterlijk elke buslijn zal de gevolgen ondervinden. Soms krijgen ze een ander lijnnummer, maar vaak verdwijnen ook volledige lijnen of wordt het traject grondig aangepast. [naar artikel]
Vlaanderen zal de basisbereikbaarheid niet invoeren in 2022, maar ‘ten vroegste in 2023'. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement gezegd. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de ambitieuze hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen in 2021 in te voeren. [naar artikel]
Busje komt zo... maar wel niet meer overal. Samen met de Belbus zal zowat 1 op de 5 bushaltes in Vlaanderen verdwijnen. Is dit het einde van de halte in het afgelegen dorp of kleine gehucht? Vooral in verder van de kernen gelegen gebieden zullen gebruikers naar het nieuwe systeem van ‘vervoer op maat’ moeten grijpen. Maar wat betekent dat juist en hoe verplaatsen we ons in de toekomst? Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) legt uit. [naar artikel]
Nu ook de lancering van de Mobiliteitscentrale is uitgesteld, is de hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen op 1 januari onmogelijk geworden. Dat concludeert reizigersorganisatie TreinTramBus in een gezamenlijke mededeling met Test-Aankoop, Netwerk Duurzame Mobiliteit en Landelijke Gilden. [naar artikel]
Op 1 januari 2022 zou normaal gezien de “basisbereikbaarheid” moeten ingaan, de grootste hervorming van het openbaar vervoer in decennia. Maar minister Lydia Peeters stelt het hele project nu voor onbepaalde tijd uit. Een procedure bij de Raad van State gooit roet in het eten. [naar artikel]
HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een “charmeoffensief” gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook “het beste alternatief”, meent Bex. [naar artikel]
15:21 Vlaanderen gaat hetzelfde systeem als Amsterdam, Londen en Berlijn inzetten om de hervorming van het openbaar vervoer in goede banen te leiden. Ten vroegste in 2023 moet de software van het Amerikaans... [naar artikel]
Met de grote hervorming van het openbaar vervoer legt Vlaanderen de verantwoordelijkheid voor bussen en trams bij de lokale besturen. Maar zij zitten krap bij kas. Ligt de oplossing in Frankrijk? [naar artikel]
In 2022 sneuvelt een op de vijf bushaltes. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “In een stad als Sint-Niklaas zijn dat er meer dan 80. Als de hervorming ook de andere vervoerregio’s zo zwaar treft, zouden in Vlaanderen bijna 8.000 haltes verdwijnen”, zegt D’Haese. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.