Eén van de grootste projecten in de aanleg van de Oosterweelverbinding is de bouw van de nieuwe Scheldetunnel die beide oevers verbindt. Op Linkeroever wordt dit najaar al begonnen met de voorbereidende werken, zoals het aanleggen van een werf. Voor de rechteroever is de zoektocht naar een aannemer bezig. [naar artikel]
In het Antwerpse havengebied gaat maandag de schop in de grond voor de aanleg van de nieuwe Scheldetunnel tussen Linker- en Rechteroever. [naar artikel]
Maandag is aannemer Cotu langs de Scheldelaan in Antwerpen gestart met de aanleg van een aanmeerlocatie voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel. Eind januari volgt een tweede op Linkeroever. Deze aanmeerplekken dienen om de aan- en afvoer van materiaal en grondstoffen zo veel mogelijk over het water te laten verlopen. In januari gaan ook de graafwerken voor de tunnelmonden van de Scheldetunnel van start. [naar artikel]
Voorbij het Noordkasteel op de Scheldelaan is maandag gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van de Scheldetunnel. Die derde oeververbinding moet in de loop van 2027 klaar zijn. [naar artikel]
Op de Antwerpse linkeroever zijn de voorbereidende werken gestart voor de aanleg van de nieuwe Scheldetunnel, een cruciale schakel in het Oosterweelproject. Op de werfzone zijn in de grond echter hoge concentraties van de chemische stof PFOS aangetroffen. Hoewel de normen voor hergebruik ruim overschreden zijn, zal de grond toch ongezuiverd in bermen of funderingslagen worden verwerkt. En dat roept flink wat vragen op, tot in het Vlaams Parlement toe. [naar artikel]
Verschillende organisaties willen niet verder onderhandelen met de overheid over de PFAS-vervuiling aan de Oosterweelwerken in Zwijndrecht. Hun nog lopende rechtszaken dreigen de aanleg van de Scheldetunnel te vertragen. [naar artikel]
Het Antwerpse parket is een opsporingsonderzoek gestart naar mogelijk strafbare feiten die zouden zijn gepleegd rond een vervuiling met de chemische stof PFOS op onder meer de werf van de nieuwe Scheldetunnel op de Antwerpse Linkeroever. Dat schrijft De Standaard en het parket bevestigt het nieuws. Het onderzoek kwam er volgens het parket na een melding over het topic eind april. [naar artikel]
Binnenkort zijn er begeleide bezoeken mogelijk aan de werf van de Scheldetunnel op de Antwerpse Linkeroever. De tunnel wordt de derde Scheldekruising die de Antwerpse Ring echt rond moet maken. De bezoeken worden geleid door stadsgidsen. [naar artikel]
Vier natuurverenigingen hebben een klacht ingediend bij de Raad van Vergunningsbetwistingen tegen de lozingsnormen voor het grondwater bij de aanleg van de Scheldetunnel. Volgens de verenigingen wordt bij de werkzaamheden met PFAS vervuild grondwater opgepompt. Maar wie zijn deze vier? [naar artikel]
In 2023 schakelen de Oosterweelwerken een versnelling hoger. Op Linkeroever en in Zwijndrecht wordt het nieuwe knooppunt Antwerpen-West deels in gebruik genomen en gaat ook de oprit Linkeroever aan de Kennedytunnel definitief dicht. Na de zomer wordt op beide oevers gestart met de bouw van de tunnelmonden van de Scheldetunnel, het kroonjuweel van Oosterweel. En tegen het najaar zal men in Merksem beginnen bouwen aan de bypass of de tijdelijke ring. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) laat intussen weten dat de totaalkosten van Oosterweel door de inflatie en prijsstijgingen van 4,5 miljard zijn opgelopen tot 5,9 miljard euro. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Om je een stand van zaken te geven, gaan we regelmatig een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: de verbindingsweg die wordt aangelegd langs de E17, de R1 en de E34. [naar artikel]
De natuurbewegingen Climaxi, Actiegroep Leefmilieu Rupelstreek, Red onze kleiputten en Burgerplatform OnzeMobiliteit stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de milieuvoorwaarden voor het bouwen van de Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding. Dat melden de organisaties in een gezamenlijk persbericht. [naar artikel]
Corona of niet, de bouw van de Oosterweelverbinding op Linkeroever is volop bezig. Als automobilist merk je niet hoe bouwheer Lantis onafgebroken met binnenschepen bergen grondstoffen aanvoert voor de aanleg. Wij sprongen mee aan boord op een inktzwarte, verlaten Schelde. Het binnenschip Fluvius brengt telkens 946 ton kalksteen - omgerekend 31 grote vrachtwagens - naar de werf. [naar artikel]
18:38 De Antwerpse chemiescale-up Inopsys heeft een technologie ontwikkeld om sneller, goedkoper en duurzamer pfas-stoffen uit grondwater te filteren. Op een werf van Oosterweel-bouwheer Lantis start het be... [naar artikel]
Ook bij de bouwheer van de Oosterweelverbinding blikken ze terug op een bizar jaar. De werf van de Oosterweelverbinding verhuist dit jaar deels naar de rechteroever van de Schelde. “Deze zomer al starten we met voorbereidende werken aan het Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel”, blikt de algemeen directeur van Lantis, Luc Hellemans, vooruit. [naar artikel]
01:05 Met de gunning van de contracten - ter waarde van een miljard euro - komt de derde Scheldetunnel in Antwerpen een flinke stap dichterbij. Oosterweel is een van de weinige missing links in het Vlaamse ... [naar artikel]
De graafwerken aan de nieuwe Scheldetunnel hebben het diepste punt bereikt op Linkeroever, zo’n 25 meter. “Een mijlpaal voor de Oosterweelwerken, die mooi op schema zitten”, zegt Luc Hellemans, CEO van bouwheer Lantis. Vanaf volgende week starten de betonwerken aan de toerit of de aflopende strook naar de nieuwe Scheldetunnel. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Om je een stand van zaken te geven, gaan we een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: het ecoduct aan het knooppunt Sint-Anna, aan de E34. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Vooral afgelopen zomer zijn de werken er op kruissnelheid gekomen. Vandaag is ongeveer een vijfde van de werken uitgevoerd. Om je een stand van zaken te geven, gaan we de komende weken een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: het nieuwe P&R-gebouw in Zwijndrecht. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Vooral afgelopen zomer zijn de werken er op kruissnelheid gekomen. Vandaag is ongeveer een vijfde van de werken uitgevoerd. Om je een stand van zaken te geven, gaan we de komende weken een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: knooppunt Antwerpen-West. [naar artikel]
20:14 De Oosterweel-bouwheer Lantis lanceert een lifestylemagazine die 'met kook- en uittips' vrouwen moet informeren over de 'werf van de eeuw'. 'Wat een seksistisch gezwam is me dit?' [naar artikel]
De Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht zullen zes maanden vroeger klaar zijn dan gepland. De start van de werken aan de Scheldetunnel is dan weer door de PFOS-problematiek met drie maanden uitgesteld. Planningexpert Gert Truyens is al zeven jaar bezig met de grootste werf van de eeuw. Hij legt uit hoe zo’n planning tot stand komt en wat er gebeurt als er vertragingen optreden. [naar artikel]
Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, heeft de voorbije weken samen met Natuurpunt en oliemaatschappij Total 521 rugstreeppadden en duizenden paddenlarven gevangen en verhuisd van een braakliggend Total-terrein naar een natuurgebied in Ekeren. De verhuis was nodig omdat het terrein in kwestie in de toekomst gebruikt zal worden voor de aanleg van het Oosterweelknooppunt nabij de nieuwe Scheldetunnel. [naar artikel]
Verschillende natuurbewegingen stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de milieuvoorwaarden voor de bouw van de Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding aan te vechten. De vergunning laat toe om het opgepompte water, voor de bouw van de tunnel, te lozen in de Schelde. "Het is vervuild water met zware metalen en PFAS", klinkt het bij de organisaties. [naar artikel]
Het was de voorbije weken wat stil rond het Oosterweelproject, het grootste mobiliteitsproject in Antwerpen van de laatste decennia. Maar vanmiddag om 13u30 volgt een persconferentie in het Havenhuis waarin de BAM, schepen van Mobiliteit Koen Kennis en de actiegroepen meer duiding gaan geven bij hun keuze voor de voorkeursvariant. Zo is bepaald dat de Scheldetunnel een extra fietskoker zal krijgen. Volg hier de persconferentie op de voet. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.