Hoe laad je een elektrische auto het best op? Het prijsverschil hangt sterk af van de (gekozen) oplaadformule. Opladen thuis aan het stroomnet gaat traag, maar is een pak goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Aan een publieke snellader duurt het slechts een half uurtje, maar betaal je wel meer dan wanneer je benzine of diesel zou tanken. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Als je met de elektrische wagen op vakantie gaat, zal je die onderweg hoogstwaarschijnlijk moeten opladen. Maar welke formules bestaan er daarvoor? En hoeveel kost het nu echt? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt waarop je mag rekenen. [naar artikel]
Eigenaars van een elektrische wagen kunnen lang niet altijd aan het volle vermogen (snel)laden. Eventjes bijtanken kan flink wat langer duren en hangt af van waar, wanneer en met welke andere auto’s ze aan het opladen zijn. [naar artikel]
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minst betaalt om jouw batterij vol te laden. [naar artikel]
Sinds kort zijn er in Ham drie elektrische laadpalen beschikbaar voor het opladen van je elektrische wagen. Je vindt een laadpaal aan het Heldenplein in Oostham, de parking van sportpark ’t Vlietje en de parking van De Monade. [naar artikel]
Als je met de elektrische wagen op vakantie gaat, zal je die onderweg hoogstwaarschijnlijk moeten opladen. Maar welke formules bestaan er daarvoor? En hoeveel kost het nu echt? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt waarop je mag rekenen. [naar artikel]
Wie de batterij van zijn elektrische wagen wil opladen, kijkt best goed uit waar hij of zij dat doet. Naargelang de ‘tankplaats’ kan een laadbeurt tot zes keer meer kosten. Het goedkoopst ben je af op je werk, tenminste als je werkgever een aangepaste laadinfrastructuur heeft geïnstalleerd. Gemiddeld kost het je dan 2 euro om 100 km te kunnen rijden, leert een praktijktest van mobiliteitsvereniging VAB. [naar artikel]
De elektrificatie van het wagenpark brengt voortdurend nieuwe fenomenen aan het licht. Zoals kampeerders die hun auto gratis opladen op hun verblijfplaats bijvoorbeeld. Sommige Limburgse campings verbieden dat nu. “Het is de bedoeling dat de mensen hun eigen batterijen komen opladen, niet die van hun elektrische wagen”, zegt campinguitbater Lode Nulmans. [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
Een koppel uit Deerlijk zit met een probleem. Ze verhuisden afgelopen zomer naar een huurappartement in Deerlijk, vertelden daarbij meteen dat ze een elektrische wagen hebben, maar nu mogen ze die er niet opladen. “De buren zijn bang dat de boel gaat ontploffen.” [naar artikel]
Eigenaars van een elektrische wagen kunnen die sinds gisteren niet meer gratis opladen op de Hoogstraatsebaan in Sint-Lenaarts. Eandis heeft een ‘vergetelheid’ na vijf jaar rechtgezet. [naar artikel]
Een elektrische wagen opladen in amper vijf minuten én zelfs minder, daar kunnen eigenaars van die voertuigen voorlopig enkel van dromen. Maar volgens de NASA zou het binnenkort wel degelijk kunnen. De universiteit Purdue ontwikkelde, met geld van de NASA, een experimentele technologie voor toekomstige ruimtemissies en die zou de laadtijd stevig kunnen inkorten. [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Eigenaars van een elektrische wagen kunnen die sinds gisteren niet meer gratis opladen op de Hoogstraatsebaan in Sint-Lenaarts. Eandis heeft een ‘vergetelheid’ na vijf jaar rechtgezet. [naar artikel]
De e-bike stak het afgelopen jaar letterlijk een tandje bij. In 2020 werden er in België net geen 200.000 elektrische fietsen verkocht, waarmee het segment één derde van de volledige fietsenmarkt vertegenwoordigde. Maar hoeveel kost zo’n e-bike je nu aan verbruik? Mijnenergie.be rekende het uit. [naar artikel]
Zweden neemt in 2025 een stuk snelweg in gebruik waarop elektrische voertuigen zichzelf tijdens het rijden kunnen opladen. En ook op andere plaatsen in de wereld zijn er grote plannen rond ‘geëlektrificeerde snelwegen’. Hoe werkt die technologie en vormt die binnenkort overal een aanvulling op de klassieke laadpalen? [naar artikel]
Het mobiele laadpalenbedrijf ‘Uze’ is hot in Antwerpen. Het concept? Een roze bolderkar die een batterij vervoert waarmee je elektrische auto’s kan opladen. Zo kan je op gelijk welke locatie je wagen opladen. Daarbovenop komt nog eens dat de mobiele laadpalen van ‘Uze’ snelladers zijn, iets wat vrij zeldzaam is bij gewone laadpalen. Voorlopig rukt ‘Uze’ enkel uit voor deelwagens, maar het plan is dat elke Antwerpenaar vanaf het najaar gebruik kan maken van het mobiele laadpalenplatform. [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Je smartphone, laptop of elektrische wagen in enkele minuten volledig opladen: dankzij een technologische doorbraak moet het zeer binnenkort... [naar artikel]
Dat de elektriciteitsprijzen de voorbije maanden fors zijn gestegen, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar is elektrisch rijden ondertussen ook duurder geworden dan rijden met een wagen op diesel of benzine? Wat zijn de huidige tarieven voor beide categorieën? We vroegen het aan professor dr. Peter Van den Bossche, hoogleraar ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.