hamont-achelDe heropening van de spoorlijn tussen Hamont en Weert zou tientallen miljoenen euro’s meer kosten dan eerst gedacht. Dat meldt TV Limburg. [naar artikel]
Kunnen treinen op waterstof zorgen voor een snellere reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert? In Nederlands-Limburg gaan stemmen op voor die experimentele technologie, maar biedt het een oplossing? [naar artikel]
Pas in 2024 zal de Nederlandse regering beslissen over de heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) wil eerst een beter zicht krijgen op de kostprijs. [naar artikel]
De spoorlijn Hamont-Weert zou 1.000 reizigers per dag opleveren. Toch deinst de NMBS terug voor de uitbating. “De businesscase is negatief”, zegt federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Met 1.030 reizigers per dag zou de spoorlijn Hamont-Weert niet misstaan tussen andere grensoverschrijdende verbindingen. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) opvroeg bij minister Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Komt er dan toch schot in de spoorlijn Hamont-Weert? Een werkbezoek van de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) geeft hoop. Het is nu uitkijken naar een nieuwe, finale studie in april. [naar artikel]
“De enige realistische oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De kosten tussen Hamont en Weert zijn geraamd tussen 47 en 88 miljoen.” [naar artikel]
Met een resolutie in de Kamer vraagt CD&V de heropening van de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert. De verbinding is belangrijk voor Noord-Limburg en de Kempen, maar ook voor de Antwerpse haven. [naar artikel]
WEERTDe treinverbinding van Hamont naar Weert zou goed zijn voor 800 tot 1.000 reizigers per dag. Dat blijkt uit een telling van de Vereniging Treinreizigers Vervoer (VTV), die maandagavond is voorgesteld in Weert. [naar artikel]
De Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) laat de haalbaarheid onderzoeken van de elektrificatie van het spoor tussen Hamont en Weert. In het najaar valt de beslissing over het dossier. [naar artikel]
De val van de Nederlandse regering Rutte-IV komt ongelegen voor de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert. Net nu er welwillendheid was uit Nederland, dreigt het dossier opnieuw vast te lopen. [naar artikel]
Vanaf maandag zullen er weer treinen kunnen rijden over de spoorlijn Pepinster-Spa, in de provincie Luik. Dat heeft spoornetbeheerder Infrabel bevestigd. Lijn 44 is het laatste stuk spoor dat weer in gebruik wordt genomen van de 25 spoorlijnen die bij de zware overstromingen midden juli beschadigd raakten. [naar artikel]
Dat de NMBS potentieel ziet in de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert stemt Theo Schuurmans positief. “Ik ben heel erg optimistisch. Maar laat ons dit dossier loskoppelen van de IJzeren Rijn.” [naar artikel]
Ook de Belgisch-Nederlandse regeringstop van dinsdag heeft het dossier rond de spoorlijn Hamont-Weert niet kunnen deblokkeren. Beide landen spraken af de kosten en baten nogmaals te evalueren. [naar artikel]
Federaal minister voor Mobiliteit Francois Bellot (MR) heeft vanocjtend in Hamont het startschot gegeven voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Hamont en Mol. De werken zijn erg belangrijk voor de ontsluiting van Noord-Limburg. [naar artikel]
De treinverbinding tussen het station van Hamont en dat van het Nederlandse Weert is niet voor morgen. De bevoegde mobiliteitsminister rept er met geen woord over in de opmaak van de nieuwe beheersovereenkomst tussen de federale regering en de spoorbedrijven. [naar artikel]
Er wordt wel vaker over een historische dag gesproken, maar donderdag was er één: voor het eerst in de geschiedenis reed er een elektrische trein in Noord-Limburg. Na drie jaar werken is de langverwachte en nog langer gevraagde elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont eindelijk klaar. Dankzij de bovenleidingen komen er betere en comfortabelere verbindingen voor de reizigers, met eindelijk ook rechtstreekse treinen naar Brussel. [naar artikel]
Het doortrekken van de treinverbinding van het Nederlands-Limburgse Weert naar Hamont zal zorgen voor een flinke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Dat stelt de Vereniging Treinreizigers Vervoer in een petitie. [naar artikel]
Uit een studie van de Nederlandse spoorbeheerder ProRail blijkt dat de heropening van de lijn tussen Hamont en Weert tientallen miljoenen euro’s meer zou kosten dan eerst gedacht, waardoor de plannen op de lange baan worden geschoven. [naar artikel]
Als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd opnieuw passagierstreinen tussen Hamont en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III gisteren voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen. [naar artikel]
HasseltNa de werken aan de spoorlijn Mol-Hamont wordt er nu ook aan de spoorlijn Hasselt-Mol gewerkt. Eind 2022 moet die over de volledige lengte geëlektrificeerd zijn, waardoor alle passagierslijnen in Limburg geschikt zullen zijn voor elektrische treinen. Dat moet het comfort, de bedrijfszekerheid en het milieu ten goede komen. [naar artikel]
BrusselKrijgt ons land een nieuwe treinverbinding met Nederland? De NMBS is op vraag van federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) een nieuwe haalbaarheidsstudie gestart om de lijn Antwerpen-Hamont door te trekken naar het Nederlandse Weert. Alles hangt nu af van Nederland, waar eerstdaags de resultaten bekend worden van een onderzoek om de spoorlijn te reactiveren. [naar artikel]
Met een groep van 36 leden trok Neos Hamont-Achel zopas naar Weert voor een najaarswandeling. Het sportieve team onder leiding van Lambert Bas koos dit jaar voor een stadswandeling in plaats van de traditionele boswandeling. [naar artikel]
In het westen van China is, over een afstand van 825 kilometer, een spoorverbinding tussen de steden Hotang en Ruoqiang in gebruik genomen. Daarmee kunnen de Chinese spoorwegen aan reizigers voortaan een volledig traject rond de Taklimakan, de grootste woestijn van het land, aanbieden. De spoorlijn moet de ontsluiting van een aantal regio’s in de […] [naar artikel]
Nadat in het najaar van 2018 de elektrificatie van de spoorweg tussen Mol en Hamont (lijn 19) startte, zal de 33 km lange geëlektrificeerde spoorlijn in juni operationeel worden. Ondertussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn 15 tussen Hasselt en Mol (lijn 15) die eind 2022 zal voltooid zijn. ““Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft”, stelt Infrabel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.