De hervorming van het openbaar vervoer in Limburg stuit op verzet uit het Maasland. “De slechtst ontsloten regio van de provincie moet het doen met één bus per uur naar Genk. Onbegrijpelijk.” [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
De Vlaming kiest steeds vaker voor een alternatief vervoersmiddel, behalve voor woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek. Allemaal goed en wel, zegt Neeroetenaar Patrick van Horne, maar in Limburg is dat zo goed als onmogelijk. Hij schreef een open brief naar minister Weyts om de toestand aan te klagen. [naar artikel]
Gouverneur Jos Lantmeeters gaat ervan uit dat er in Limburg twee nooddorpen komen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. “Die zullen op goed ontsloten plaatsen moeten liggen.” Dus niet op afgelegen plekken waar misschien wel ruimte is maar waar geen scholen, jobs of openbaar vervoer in de buurt liggen. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
‘We willen meer hoogbouw toelaten in wijken die goed ontsloten worden door het openbaar vervoer en die goede fietspaden in de buurt hebben. Bijvoorbeeld in de stationsbuurt’, zegt schepen Filip Watteeuw. [naar artikel]
Uit een onderzoek van VAB blijkt dat de locatie een belangrijke rol speelt. Bij bedrijven die in een stedelijk gebied liggen - en waar er dus goed openbaar vervoer is - daalt het aantal autopendelaars met 15 procent. Bij bedrijven waar matig openbaar vervoer is, is er een daling van 7 procent. [naar artikel]
HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Door de hervorming van het openbaar vervoer verdwijnen in Limburg 1.200 bushaltes, een kwart van de bestaande stopplaatsen. Intussen is het onduidelijk wanneer de hervorming precies van start gaat. [naar artikel]
De nationale staking zorgt deze ochtend ook in Wallonië voor zware hinder op het openbaar vervoer. In de regio Luik-Verviers ligt het openbaar vervoer zo goed als volledig stil, meldt openbaarvervoermaatschappij Tec. In Charleroi zijn er geen metro’s uitgereden, maar in het depot van Jumet zijn wel enkele bussen vertrokken (9%). Elders in Henegouwen is […] Het bericht Zware hinder bij het Waalse openbaar vervoer verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Door de hervorming van het openbaar vervoer zullen eind volgend jaar een kwart van alle bushaltes in Limburg verdwijnen. “Het alternatief dreigt voor veel mensen onbetaalbaar te worden”, vreest PVDA. [naar artikel]
Een gepikeerde Vlaams minister Weyts zegt dat er van een afbraakpolitiek van het Limburgse openbaar vervoer hoegenaamd geen sprake is. [naar artikel]
Het gebruik van de auto zal met 3,6 procent dalen, als de salariswagens van de weg zouden verdwijnen. Dat heeft het Planbureau berekend. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer zou met 6,7 procent stijgen. Opvallend is dat ook het vrachtwagenvervoer licht zou toenemen. [naar artikel]
In 2021 waren er 4.787 gevallen van agressie tegenover het personeel van het openbaar vervoer. Dat is een stijging van 23 procent in vergelijking met 2020. De NMBS, de MIVB, De Lijn en TEC roepen iedereen op om de agressie aan medewerkers die ten dienste staan van de reizigers te stoppen. [naar artikel]
Op vrijdag 18 januari zakte een groepje vrijwilligers van Greenpeace Limburg af naar het KRC-stadion. Ze zetten er een ludieke actie op voor een beter openbaar vervoer in onze provincie. Aanleiding was de nieuwjaarsreceptie van N-VA Limburg in de Luminusarena. [naar artikel]
Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De […] Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In de provincie Limburg is de dienstverlening van De Lijn voor de derde dag op rij sterk verstoord. Slechts 20 procent van de chauffeurs is aan het... [naar artikel]
36.000 hectare grond voor wonen of werken is alleen met de auto te bereiken, zo blijkt uit een studie van de Vlaamse onderzoeksorganisatie Vito. Nochtans is er voldoende goed ontsloten bouwgrond om de bevolkingsgroei tot 2050 op te vangen, maar dat vereist wel een cultuuromslag. In de provincie Antwerpen scoren alleen de stedelijke gebieden van Antwerpen en Mechelen zeer goed op vlak van nabijheid van zowel noodzakelijke voorzieningen als openbaar vervoer. [naar artikel]
Om dat gebrek aan middelen aan te klagen, heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront vanochtend een actie gehouden op het Operaplein en op de perrons van premetrostation ‘Opera’. ACOD, ACV en ACLVB deelden pamfletten uit aan vroege reizigers die op en onder het Operaplein gebruikmaakten van het openbaar vervoer. “Om in Antwerpen goed en klantgericht openbaar vervoer aan te bieden is er meer geld nodig. Ondertussen is het budget van De Lijn de afgelopen twaalf jaar al met ongeveer 20% is afgenomen”, zegt Jo Van der Herten van ACV-vervoer. [naar artikel]
Mobiliteitsdeskundige Kris Peeters reed mee met het gratis openbaar vervoer in Groothertogdom Luxemburg en zag dat het goed was. Gratis alleen helpt niet, maar gratis én een degelijk, regelmatig en stipt openbaar vervoer wél. Het is geen financiële kwestie, maar gewoon politieke wil. Een idee dat promotie verdient. The post Ik ben openbaar-vervoergebruiker en daar ben ik fier op appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De ongebreidelde bouwzucht van de Vlaming lijkt aan zijn limiet te zitten. Anno 2013 is de ideale woning compact. Ze is energiezuinig en ligt in een rustige wijk met gemeenschappelijk groen, ontsloten door openbaar vervoer. De baksteen in onze maag was nog nooit zo klein, blijkt uit een enquête bij 750 Vlamingen.Ann De Boeck [naar artikel]
De start van een nieuwe maand betekent het begin van een rist nieuwe maatregelen die een invloed hebben op uw portefeuille. Februari staat klaarblijkelijk in het teken van mobiliteit en openbaar vervoer. Bij de NMBS verhogen de prijzen van de standaardbiljetten en weekendtickets met gemiddeld 1,53 procent. Bij woon-werkabonnementen, schoolabonnementen en verwante producten zoals de […] The post Openbaar vervoer in België past tarieven aan appeared first on Business AM. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.