De Vlaamse regering heeft het tracé van de nieuwe hoogspanningslijn 'Ventilus' definitief vastgelegd. Ventilus wordt de 85 kilometer lange nieuwe hoogspanningslijn die elektriciteit van de toekomstige nieuwe windmolenparken op zee naar het binnenland moet brengen. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft het tracé van de Ventilushoogspanningslijn, die energie van de windmolenparken op zee aan land moet brengen, definitief vastgelegd. In het nieuwe tracé kan de regering het aantal getroffen gezinnen beperken tot zo’n 80. In Zedelgem, Torhout en Izegem gaat de lijn deels ondergronds. “Niemand vindt deze beslissing leuk, maar mensen nog langer in onzekerheid laten zitten, was voor mij geen optie”, reageert Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA). [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het tracé van de Ventilus-hoogspanningslijn definitief vastgelegd. [naar artikel]
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir hoopt dat eind februari het definitieve tracé van de Ventilus-hoogspanningslijn kan vastgelegd worden. Dat heeft de N-VA-minister dinsdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Vooruit-parlementslid Bruno Tobback. Demir dringt intussen ook aan op een vervroegd Overlegcomité om het te kunnen hebben over de Vlaamse vraag naar verhoogde compensaties van netbeheerder Elia. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het tracé van de veelbesproken Ventilus-hoogspanningslijn definitief vastgelegd. Tegen het project kwam veel protest, maar na een openbaar onderzoek en een passage bij de Raad van State is de knoop nu doorgehakt. [naar artikel]
Nadat zondag de buspassage op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt in gebruik werd genomen, is woensdag een tweede deel van 4 kilometer van de busbaan Hasselt-Maasmechelen geopend in Diepenbeek. Nog dit jaar starten de werken aan de eindstations in Hasselt en Maasmechelen. [naar artikel]
De Vlaamse regering onderzoekt de mogelijkheid van een leidingstraat: dat is een strook van 45 meter breed doorheen Vlaanderen die gereserveerd wordt voor de aanleg van ondergrondse pijpleidingen. Momenteel liggen drie tracés op tafel: wij focussen op het noordelijke omdat daarbij het minst aantal mensen onteigend zou worden en dit tracé het meest waarschijnlijk is. Dit najaar moet duidelijk worden welk tracé het wordt. Bekijk in bovenstaande video hoe deze nieuwe werf van de eeuw de provincies Antwerpen en Limburg grondig kan hertekenen. [naar artikel]
Nederland overtuigen om de tram Hasselt-Maastricht in te ruilen voor een trambuslijn. Dat is wat mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) wil doen. Eind dit jaar moet blijken of dat technisch kan. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het tracé van de Ventilushoogspanningslijn, die energie van de windmolenparken op zee aan land moet brengen, definitief vastgelegd. De regering zou het aantal getroffen gezinnen kunnen beperken tot zo’n 80. In Zedelgem, Torhout en Izegem gaat de lijn deels ondergronds. Om 16 uur volgt er een persconferentie met meer info. [naar artikel]
Onze fotografe speurt naar bijzondere outfits op straat. In de Badderijstraat in Hasselt spotten we Evelien Jackers (21) uit Maasmechelen, student muziekmanagement. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het tracé van de Ventilushoogspanningslijn, die energie van de windmolenparken op zee aan land moet brengen, definitief vastgelegd. De regering zou het aantal getroffen gezinnen kunnen beperken tot zo’n 80. In Zedelgem, Torhout en Izegem gaat de lijn deels ondergronds. Om 16 uur volgt er een persconferentie met meer info. [naar artikel]
De Vlaamse regering kiest vrijdag het tracé voor de hoogspanningslijn Ventilus. Dat komt in West-Vlaanderen grotendeels bovengronds te liggen, maar gaat op bepaalde stukken ook onder de grond. De nieuwe lijnen zouden maar zo’n 80 gezinnen echt treffen. Maar het burgerprotest gaat daarmee niet liggen. En ook cd&v blijft met de voeten slepen. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het tracé goedgekeurd van de luchthaventram op het grondgebied van Machelen en Zaventem. Dat is de laatste ontbrekende schakel voor de tramlijn van Brussel naar de luchthaven. Daarvoor moet er nog een trambedding komen langs de A 201 en een tiental straten in de twee gemeenten. Het gaat om ingrijpende werken waarvoor ook nieuwe tunnels en bruggen nodig zijn. Ook de nodige natuurcompensaties worden voorzien. [naar artikel]
Drie omgevingsvergunningen voor vrije beddingen van de trambus Hasselt-Maasmechelen zijn afgeleverd. Het gaat om een deel van de Koning Boudewijnlaan in Hasselt, de Universiteitslaan in Diepenbeek en de Europalaan in Genk. [naar artikel]
In Maasmechelen is er discussie over de plannen om de Rijksweg in het centrum te versmallen. Nu is dat nog een viervaksbaan, maar zoals de plannen nu voorliggen zal er over enkele jaren maar één rijvak in elke richting overblijven omdat de trambus naar Hasselt er op een eigen bedding zal rijden. Volgens oppositiepartij N-VA zal dat verkeersopstoppingen veroorzaken. De partij vraagt de gemeente Maasmechelen om de plannen van de Vlaamse regering af te wijzen en zal zelf bij Vlaams minister en partijgenoot Zuhal Demir aandringen om geen vergunning te geven. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft vorige vrijdag het tracé van de Ventilus-hoogspanningslijn in West-Vlaanderen, die energie van de windmolenparken op zee aan land moet brengen, definitief vastgelegd. En dat wekt heel wat ongerustheid bij omwonenden die dichter bij de masten wonen dan ideaal is. Hoeveel schade kan langdurige blootstelling aanrichten aan je lichaam? En kan je iets doen aan je woning om minder straling door te laten? Stralingsexpert Guy Vandenbosch legt uit. [naar artikel]
De provincie Limburg en zeven ‘kolenspoorgemeenten’ gaan de komende drie jaar samenwerken om een innovatieve fietssnelweg van 70 kilometer aan te leggen tussen Beringen en Maasmechelen. Als eerste stuk van het Kolenspoor wordt volgend jaar het tracé As-Genk aangelegd. [naar artikel]
In Hasselt gaat de politie extra mensen inzetten om te controleren of tijdens EK evenementen iedereen de coronamaatregelen naleeft. En in Maasmechelen geldt er tijdens en na de wedstrijden van de Rode Duivels, de Italianen en de Turken een aangepast verkeersreglement. [naar artikel]
Na bijna 50 jaar protesteren, proberen, discussiëren en plannen, ligt er nu eindelijk een haalbaar tracé voor de Noord-Zuidverbinding op tafel. Jawel, zo lang heeft het geduurd. Noord-Limburg mag dus zo stilaan beginnen feesten. Net als Houthalen-Helchteren zelf, de gemeente die al even lang gebukt gaat onder die lange strijd. Het tracé is nog maar het begin van het begin. Want het decreet complexe projecten splitst alles in duizenden stukjes. De vergunning is pas voor 2024. Voor fase elfendertig in het stappenplan. Dan zijn we nog niet helemaal zeker dat de eerste spade de grond in kan, want uiteraard kan iemand de plannen nog aanvechten. Daar zijn ze in Houthalen-Helchteren in al die jaren superspecialist in geworden. Lobbyen bij de politiek, rechtszaken aanspannen bij de Raad van State, actiecomités uit de grond stampen, parochiezalen of voetbalkantines vullen met boze mensen, … de weg heeft erg veel tijd, geld en energie gekost. [naar artikel]
Na de maand juni reisde het jumelagecomité-Maasmechelen in augustus voor de tweede keer dit jaar naar Skofja Loka, het Sloveense stadje waarmee de gemeente Maasmechelen verbroederd is. [naar artikel]
Onze fotografe speurt naar bijzondere outfits op straat. In Hasselt op de Fruitmarkt spotten we Martine Dekens (leeftijd: “privé”) uit Maasmechelen, gepensioneerde bij Orange Immo. [naar artikel]
Fietssnelweg Kolenspoor: De gemeenteraad keurde het tracé van de fietssnelweg F75 Kolenspoor deelsegment D1 Genk-As-Maasmechelen goed. Verder werd ook het rooilijnplan en de raming zaak der wegen op het grondgebied As goedgekeurd. De kosten zullen door de Provincie Limburg worden gedragen. De gemeenteraad nam ook kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek zijn ingediend. [naar artikel]
Is de Spartacus-tramlijn 1 gedoemd om een roemloze dood te sterven? Volgens Vlaams minister Lydia Peeters valt het bestek voor de tram van Hasselt naar Maastricht enorm duur uit. Ze wil de tram vervangen door een trambus. Dat laatste wil Nederland dan weer niet. Bovendien is er ook onenigheid met onze Noorderburen over het tracé. Lydia Peeters zit vandaag samen met de Nederlanders om de vele problemen met de toekomstige tram van Hasselt naar Maastricht te bespreiken. [naar artikel]
Met trambussen tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen wil mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een doorbraak forceren in het Spartacusplan. Krijgt Limburg eindelijk hoogwaardig openbaar vervoer? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.