Wie fantaseert over ‘de stad van de toekomst’, zal niet gauw straatverlichting eruit pikken als meest spannende element. Innovaties in die sector kunnen het aanzicht van onze straten echter dramatisch veranderen, en dan hebben we het over de nabije toekomst. ‘Straatverlichting wordt de ruggengraat van de slimme grootsteden’ Dit zal u misschien verbazen, maar dat […] The post Hoe de straatverlichting van morgen onze steden zal transformeren appeared first on Business AM. [naar artikel]
Na recent nog de gas- en elektriciteitsmeter wordt nu ook de regenwaterput ‘slim’. In de strijd tegen droogte maar vooral overstromingen speelt... [naar artikel]
De KU Leuven wil in Antwerpen het allereerste slim groendak zetten. Dit zou ons moeten helpen in onze weerbaarheid tegen een veranderend klimaat. Maar wat is een slim groendak? [naar artikel]
Het woord van het jaar is ‘winkelhieren’ laat de Vlaamse Dikke Van Dale weten. En die keuze heeft alles te maken met de campagne die bedenker Unizo hiervoor voerde. ‘Slim’, vinden marketingexperts. Al is het maar de vraag of het woord ook een vaste plek in onze taal zal krijgen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Hyundai-topman: “Binnen tien jaar zijn er vliegende auto’s in onze steden” Tegen het einde van dit decennium zullen er in onze steden vliegende auto’s rondvliegen. Dat zegt Hyundai-topman Michael Cole. Michael Cole, algemeen directeur van de Europese activiteiten van de Zuid-Koreaanse autofabrikant, verzekert dat vliegende auto’s – die op termijn files en CO2 uitstoot in steden moet verminderen – “echt deel uitmaken van de toekomst”. Hij […] Lees dit artikel: Hyundai-topman: “Binnen tien jaar zijn er vliegende auto’s in onze steden” [naar artikel]
In de toekomst leven we op het water, althans als het aan de Deense architect Bjarke Ingels ligt. Zijn stad van de toekomst bestaat uit platforms... [naar artikel]
Lees dit artikel: Steden in Azië lopen de grootste milieurisico’s; voor Jakarta oogt toekomst minst rooskleurig Nergens is de bedreiging door milieuproblemen, waaronder luchtverontreiniging en natuurrampen, voor stedelijke agglomeraties groter dan in Azië. Dat zegt een rapport van consulent Verisk Maplecroft, gebaseerd op een analyse van 576 steden over de hele wereld. De onderzoekers stelden daarbij vast dat in de ranglijst van de honderd meest kwetsbare steden van de planeet, Azië […] Lees dit artikel: Steden in Azië lopen de grootste milieurisico’s; voor Jakarta oogt toekomst minst rooskleurig [naar artikel]
Door de avondklok die sinds vorige week maandag van kracht is mag je je niet meer op straat bevinden tussen middernacht en vijf uur ‘s ochtends, tenzij je daar een gegronde reden voor hebt. Wie de regels schendt, wordt beboet. En dus is het ‘s nachts schrikwekkend stil in onze steden. Onze fotografen trokken op pad om de verstilde steden vast te leggen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Waarom steden sneller en harder de klimaatverandering gaan voelen In 1950 woonde slechts 30 procent van de wereldbevolking in stedelijke gebieden; vandaag is dat 56 procent, en dat zal naar verwachting stijgen tot 68 procent in 2050. Over minder dan 30 jaar zullen drie op de vier grote steden in de wereld een heel ander klimaat hebben dan waarvoor hun infrastructuur ontworpen is. Als […] Lees dit artikel: Waarom steden sneller en harder de klimaatverandering gaan voelen [naar artikel]
10:53 Steeds meer Vlaamse steden schieten wakker om hun grondgebied ‘slim’ te maken. Door de data van sensoren in de hele stad aan te bieden, kunnen bedrijven apps ontwikkelen die het stadsleven kunnen verb... [naar artikel]
Van de meeste Oekraïense steden die Poetin in het vizier nam, blijft nog maar weinig over. Maar in Kiev staat, op de torens van drie flatgebouwen na, alles nog recht. Hoe komt dat? [naar artikel]
Door de avondklok die sinds vorige week maandag van kracht is mag je je niet meer op straat bevinden tussen middernacht en vijf uur ‘s ochtends, tenzij je daar een gegronde reden voor hebt. Wie de regels schendt, wordt beboet. En dus is het ‘s nachts schrikwekkend stil in onze steden. Onze fotografen trokken op pad om de verstilde steden vast te leggen. [naar artikel]
Waarom meer betalen als het ook met minder kan. Wie slim vergelijkt, kan zijn vaste kosten toch al snel met tientallen euro's laten zakken. Dat [naar artikel]
De oplichting met een sms die van Bpost lijkt te komen, zit opvallend slim ineen, en de echte gevolgen ervan zijn nu nog moeilijk in te schatten. [naar artikel]
In Vilvoorde verrijst momenteel een stijlvolle building in sneltempo. Het wordt het vlaggenschip van Europa’s grootste innovatiecentrum Living Tomorrow 2030. Een plek waar bedrijven elkaar ontmoeten en bezoekers ervaren hoe onze steden in de toekomst slimmer zullen en moeten worden. [naar artikel]
Als we in de toekomst niet oververhit willen geraken in steden, zullen we compacter moeten wonen en voldoende groene ruimte tussen appartementsblokken moeten laten. Nu kan het ’s nachts in steden soms acht graden warmer zijn dan enkele kilometers buiten het centrum. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent. [naar artikel]
Lees dit artikel: 2 simpele redenen waarom crypto de toekomst is Volgens de Amerikaanse miljardair Mark Cuban zijn cryptomunten de toekomst van de post-pandemische economie. Volgens hem zijn er twee hele simpele redenen waarom we onmiddellijk moeten overstappen op digitale munten. Cuban staat bekend als een van de grootste stieren achter de groeiende cryptomarkt. De ondernemer is ook een overtuigde supporter van de controversiële mememunt Dogecoin. […] Lees dit artikel: 2 simpele redenen waarom crypto de toekomst is [naar artikel]
Hoe moet de stad er na de coronacrisis eigenlijk uitzien? En welke gevolgen heeft de pandemie nu al? Voor techondernemer Aline Muylaert en econoom Geert Noels is het duidelijk: onze steden moeten zich heruitvinden. ‘Opera op het basketbalpleintje? Waarom niet?’ [naar artikel]
Lees dit artikel: Waarom ondergrondse metro’s in grote steden gedoemd lijken te verdwijnen Metrosystemen over de hele wereld hebben moeite om zich aan te passen aan een tijdperk van extreem weer als gevolg van klimaatverandering. Snelle, dodelijke overstromingen in China deze week overspoelden een netwerk dat nog geen tien jaar oud was. Het toont de risico’s waarmee steden wereldwijd worden geconfronteerd. Het aanpassen van metro’s tegen overstromingen is […] Lees dit artikel: Waarom ondergrondse metro’s in grote steden gedoemd lijken te verdwijnen [naar artikel]
Er heerst bij de steden en gemeenten in Vlaanderen grote onzekerheid over hun financiële toestand in 2021 en de komende jaren. Dat blijkt uit een bevraging die de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) deed bij de financieel directeurs in steden en gemeenten. VVSG vraagt aan de andere overheden om de lokale besturen te blijven steunen. [naar artikel]
Melanie During is paleontoog. Met behulp van moderne technologie onderzoekt zij fossielen. Dat zijn de versteende overblijfselen van dinosauriërs en ander oeroud leven. Daarbij speurt zij naar kostbare informatie van miljoenen jaren geleden. “Maar wél informatie die belangrijk is voor onze toekomst’’, zegt de Nederlandse wetenschapper. Waarom dan wel? Dat lees je hier. [naar artikel]
Steden manifesteren zich steeds vaker als concurrenten van de landen waarin ze gesitueerd zijn. Burgemeesters, niet ministers, worden de machthebbers van de toekomst. Dat staat te lezen in het Global Risk Report van het World Economic Forum. Niet enkel worden grote steden steeds talrijker, ze zijn ook beter gewapend om de problemen van deze tijd […] The post Burgemeesters zullen problemen van de toekomst oplossen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Staten gaan de grote problemen niet oplossen, stelt politicoloog Benjamin Barber. Steden hebben de toekomst. [naar artikel]
Kan artificiële intelligentie miljoenen mensen werkloos maken? Erger nog, kunnen computers zo slim worden dat ze het overnemen van de mens? 'Hoe slim machines ook worden, de mens zal altijd de controle behouden', zegt Xander Steenbrugge van wereldspeler ML6. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.