Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de onze federale energiewaakhond de CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen. [naar artikel]
Lees dit artikel: “België heeft bijna 50 procent meer stroom nodig bij veralgemening elektrische auto” De mobiliteitskoepel Mobia, die onder meer de autobedrijven vertegenwoordigt, zegt in de aanloop naar het regeringsdebat over de kernuitstap dat er fors meer elektrische capaciteit nog zal zijn voor de toenemende elektromobiliteit. Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik in België bedroeg vorig jaar net geen 80 terawattuur (1 TWh is 1.000 gigawattuur). De stroombehoefte zal flink de hoogte […] Lees dit artikel: “België heeft bijna 50 procent meer stroom nodig bij veralgemening elektrische auto” [naar artikel]
Het rijbereik van elektrische auto’s én hun acceleratievermogen dalen pijlsnel als het steenkoud is. “Reken toch op 25 tot 30 procent minder rijafstand bij deze temperaturen”, schat prof. Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. Wij vroegen hem of je daar dan iets aan kunt doen. [naar artikel]
Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de... [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Een groeiend deel van de Belgen denkt in de toekomst elektrisch te rijden. Daardoor zal het wagenpark er over enkele jaren diverser uitzien qua brandstoftype. Eerst de situatie vandaag. Het Belgische wagenpark, circa 5,9 miljoen auto’s, bestaat voor 96 procent uit diesel- en benzinewagens. Hybride wagens (deels elektriciteit, deels benzine) zijn goed voor 2,6 procent […] The post Een op de drie Belgen denkt aan elektrische of hybride auto als volgende wagen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de... [naar artikel]
Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft tips: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
Zoek je een oplossing voor pieken die je zonnepanelen lamleggen en dalen die je verplichten om dure netstroom te kopen? Dan is er de elektrische wagen die zowel stroom kan laden als leveren. We vroegen Tim Briers van Watt’s Next, dat zulke laadpalen installeert, hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Dit is niet nieuw, alleen is er hier tot nu toe niets mee gedaan.” [naar artikel]
Honda en Sony hebben op de technologiebeurs CES het tweede prototype voorgesteld van hun nieuwe elektrische auto: de Afeela. Een wagen met maar liefst 45 sensoren, en een ingebouwde PlayStation. Maar wat kan je er voor de rest nog mee? En wanneer kunnen Europeanen de wagen kopen? Onze reporter Kenneth Dée deed een exclusieve test én sloeg een babbeltje met Yasuhide Mizuno, de CEO van Sony-Honda Mobility. [naar artikel]
Twijfelt u over de aankoop van een elektrische wagen? Denkt u er eerder aan uw auto de deur uit te doen dan dat uw volgende elektrisch rijdt? [naar artikel]
Honda en Sony hebben op de technologiebeurs CES het tweede prototype voorgesteld van hun nieuwe elektrische auto: de Afeela. Een wagen met maar liefst 45 sensoren, en een ingebouwde PlayStation. Maar wat kan je er voor de rest nog mee? En wanneer kunnen Europeanen de wagen kopen? Onze reporter Kenneth Dée deed een exclusieve test én sloeg een babbeltje met Yasuhide Mizuno, de CEO van Sony-Honda Mobility. [naar artikel]
Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]
Als het aan BMW ligt ben je straks blij wanneer je over een slecht wegdek rijdt. Het Duitse automerk wil schokdempers van elektrische auto’s gaan inzetten als generatoren. Hoe meer gaten in de weg, des te verder je kan rijden. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Met almaar meer zijn ze, gebruikers van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zijn naar een reisbestemming. Wat de gevolgen zijn voor je budget, kan je hier lezen. Praktische tips om zo efficiënt mogelijk ter plekke te raken, doet onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn je hier uit de doeken. “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests minstens 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
De komende weken trekken weer honderdduizenden Vlamingen met de auto naar het zuiden. En daar zijn er meer en meer bij met een elektrische auto. Die rijden minder ver dan een diesel- of benzinewagen en je tankt ze niet snel even vol. Dus is de vraag: raak je daarmee wel in pakweg Zuid-Frankrijk? Onze journalist Kenneth Dee heeft het uitgetest, hij reed elektrisch van Antwerpen naar Nice. [naar artikel]
Verbrandingsmotoren presteren minder wanneer de temperatuur stijgt. Bovendien komen ze - net als elektrische auto’s - minder ver. Maar hoe komt dat precies? De oorzaken zijn verschillend, blijkt uit een analyse van TopGear. [naar artikel]
Het is bijna krokusvakantie: voor heel wat Belgen hét moment voor een welverdiend weekje genieten in de sneeuw. Een avontuur dat steeds meer mensen ondernemen met een elektrische auto. Maar met een ‘EV’ in de sneeuw rijden is toch wel wat anders dan met een klassieke wagen. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kroop achter het stuur, zocht naar de limieten en legt uit waar je moet op letten. “Eén ding is zeker: als je begint te schuiven is er geen houden meer aan.” [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.