Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]
Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]
Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Dinsdag heeft de gemeente Bilzen de concessieovereenkomst met de firma TAAS ondertekend. Die zal instaan voor de trajectcontroles op het grondgebied van Bilzen. Nadat het dossier in december op de gemeenteraad kwam, openden de oppositiepartijen het vuur. Maar een klacht werd er in de beroepstermijn niet neergelegd. [naar artikel]
De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]
Het schepencollege van Bilzen beslist vanavond wanneer de omstreden trajectcontroles in werking treden. De trajectcontroles zijn al geruime tijd de inzet van een politieke rel. De opbrengsten van de snelheidsboetes gaan naar het privébedrijf TAAS en dat kan niet, volgens oppostiepartij N-VA. Het is aan de overheid om boetes te innen en niet aan privé-investeerders die uit zijn op winst op kap van verkeersovertreders. Het stadsbestuur ziet dat anders: Bilzen blijft de baas over de inrichting van de straten en het zijn de inwoners zelf die vragen om maatregelen tegen snelheidsduivels. De camera's hangen er al een tijdje en dat zorgt voor verwarring bij de inwoners van Bilzen. Werken ze of werken ze niet? [naar artikel]
Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v). [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
Bilzen wil een aantal verbindingswegen uitrusten met een trajectcontrole en klopt daarvoor aan bij privépartner TAAS. In ruil voor 24 euro per boete organiseert het bedrijf alles. “Ontzorging”, noemt TAAS het in een powerpointpresentatie. Het is intussen al de vierde gemeente die intekent op het programma, maar er komt ook veel kritiek. Want is die ontzorging ook een goeie zaak voor de veiligheid? [naar artikel]
Limburgse politierechters vrezen voor betwistingen bij snelheidsboetes die worden uitgeschreven door privébedrijven. Bilzen bijvoorbeeld wil in zee gaan met een firma om private trajectcontroles uit te baten in zone 30 en 50. Maar hoe rechtsgeldig zijn die vaststellingen? Rechters en juristen zitten met veel vragen en ze vinden nog geen antwoorden. [naar artikel]
Mag een stad boetes voor snelheidsovertredingen op haar grondgebied laten meten door een privéfirma die zo veel mogelijk winst wil maken, en die daarom zal proberen zoveel mogelijk metingen te doen? En mogen we denken dat snelheidsduivels alleen maar aangemoedigd worden om nog meer overtredingen te begaan als verkeersremmende maatregelen bij een trajectcontrole worden weggenomen? Is dat dan om ervoor te zorgen dat die privéfirma zo snel mogelijk haar investeringen terugverdient aan de snelheidsboetes? [naar artikel]
In ruil voor 24 euro per boete baat een privébedrijf de trajectcontrole van A tot Z uit voor een gemeente. Die lucratieve bezigheid komt onder vuur, nu er contractuele bepalingen naar boven komen die garanderen dat er voldoende boetes geïnd worden. Bovendien is een van de sleutelfiguren achter het bedrijf niet onbesproken. Glenn Janssens, “de Keizer van de Wegwijzer”, kwam eerder in opspraak wegens vermeende fraude en omkoping. Ook Bilzen gaat er vanaf 2022 mee in zee. [naar artikel]
Lanaken gaat in drie straten trajectcontroles invoeren. Het gemeentebestuur gaat daarvoor in zee met het bedrijf TaaS, dat onder meer ook in buurgemeente Bilzen weldra de eerste installaties in dienst gaat stellen. [naar artikel]
Sinds maandag zijn er in Bilzen zes trajectcontroles actief. De eerste drie meetpunten werden een maand geleden opgestart. Uit de eerste cijfers blijkt dat er daar nog nauwelijks hardrijders zijn. [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
De gemeenteraad van Bilzen komt dinsdagavond digitaal bijeen. De raadsleden buigen zich onder andere over de beleidsvisie in verband met snelheden en fietsstraten. Ook de op de rol staat de invoering van trajectcontroles en de hieraan verbonden concessieovereenkomst. Op de agenda verder de toelage aan instellingen voor personen met een handicap. Volg de zitting hier live vanaf 20 uur. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.