Het is vanaf vandaag ernst met de lage-emissiezone: de gedoogperiode is voorbij. Tegelijk dagen eigenaars van oldtimers Antwerpen voor de rechter. [naar artikel]
De liefhebbers van oldtimers vragen een vrijstelling voor voertuigen met een oldtimerstatuut, zoniet zal hun vereniging het hele LEZ-systeem aanvechten voor de rechtbank, en "een bom leggen onder het hele systeem". [naar artikel]
In West-Vlaanderen protesteren een 400-tal eigenaars van oldtimers. Ze pleiten voor één regeling voor oldtimers in lage-emissiezones. De eigenaars reden in een symbolische rouwstoet - mét zwart lintje aan de oldtimer - van Lichtervelde naar Brugge. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) blijft zich verzetten tegen de lage-emissiezone in Antwerpen. De vereniging voor oldtimerliefhebbers gaat het Vlaams gewest en de stad Antwerpen nu in gebreke stellen. [naar artikel]
Op 1 februari 2017 worden de Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever lage-emissiezone. Die maatregel treft heel wat oldtimers, want enkel voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen een toelating tegen betaling krijgen om de LEZ binnen te rijden. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) heeft de Antwerpse lage-emissiezone juridisch laten onderzoeken en stelt belangrijke bezwaren vast. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
De lage-emissiezone die Gent invoert leidt tot ergernis bij eigenaars van oldtimers. ‘Maak je oldtimer elektrisch’, opperen sommigen. Maar dat stuit op praktische, financiële én emotionele bezwaren. In Gent reden afgelopen zaterdag nog honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die morgen van kracht wordt. Het stadsbestuur wil daarmee, net […] The post Elektrische oldtimer: fris idee of heiligschennis? appeared first on Business AM. [naar artikel]
In Gent rijden zaterdagmiddag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. [naar artikel]
Onder het thema 'de laatste keer door Antwerpen' zijn vandaag zo'n 300 oldtimer-eigenaars vanuit Kapellen naar het Antwerpse stadscentrum gereden. Door de lage-emissiezone die weldra ingaat mogen de oldtimers vanaf 1 februari de stad niet meer in. De eigenaars vinden dat een spijtige zaak, maar leggen zich daar wel bij neer na een lange strijd met de stad. Deze laatste keer was voor velen een dag om nooit te vergeten. [naar artikel]
De beslissing van het Grondwettelijk Hof om een decreet te vernietigen van de Vlaamse Overheid over het voordeel van de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen, zette heel wat kwaad bloed. Tienduizenden mensen voelen zich bekocht. Ondertussen hebben meer dan 44.000 eigenaars van zonnepanelen zich verenigd in een Facebookgroep. Ze willen de Vlaamse Overheid in gebreke stellen. [naar artikel]
Nu de lage-emissiezone in Antwerpen bijna van kracht is, staan de autoverenigingen op hun achterste poten. Ze halen alles uit de kast om de start uit te stellen, maar daar wil de stad niets van weten. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
De Raad van State heeft een uitzondering vernietigd die oldtimers toegang verschaft tot de lage emissiezone (LEZ) in Gent. De bepaling in het reglement voor de lage-emissiezone, dat in 2019 door de Gentse gemeenteraad werd goedgekeurd, maakt een onderscheid tussen oldtimers die jonger zijn dan 40 jaar maar ouder dan 30 jaar. Die kunnen met een dagpas een toegang tot de LEZ ‘kopen’. Maar dat onderscheid is onwettig, oordeelt de Raad Van State dinsdag. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), een vereniging die de belangen van oldtimerliefhebbers behartigt, heeft de stad Antwerpen en het Vlaams gewest vrijdag in gebreke gesteld in het kader van de Antwerpse lage-emissiezone (LEZ). De BFOV wil een vrijstelling voor voertuigen met een O-plaat (oldtimerstatuut), of op zijn minst van eigenaars van zo’n voertuig die in de LEZ wonen. Zoniet gaat de organisatie het LEZ-systeem voor de rechtbank aanvechten, aldus Jan Dyck, vicevoorzitter van de BFOV. “En dan zullen we een bom leggen onder het hele systeem.” [naar artikel]
De beslissing van het Grondwettelijk Hof om een decreet te vernietigen van de Vlaamse Overheid over het voordeel van de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen, zette heel wat kwaad bloed. Tienduizenden mensen voelen zich bekocht. Ondertussen hebben meer dan 44.000 eigenaars van zonnepanelen zich verenigd in een Facebookgroep. Ze willen de Vlaamse Overheid in gebreke stellen. [naar artikel]
In West-Vlaanderen hebben zondagochtend ongeveer 600 oldtimers geprotesteerd tegen de uiteenlopende regels in lage-emissiezones. De eigenaars dringen aan op één regeling die in de verschillende steden geldig zou zijn. [naar artikel]
De Lage-emissiezone in Antwerpen heeft sinds de invoering in 2017 al meer dan 25 miljoen euro opgebracht. Uit de cijfers van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A) blijkt wel dat het aantal overtredingen elk jaar daalt. De inkomsten uit de lage-emissiezone worden geïnvesteerd in verschillende leefbaarheidsprojecten voor de stad. Dat was dan ook het doel van het project: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. We willen schone lucht, propere lucht in Antwerpen." [naar artikel]
Vlaanderen moet één grote lage-emissiezone (LEZ) worden, stelt Groen dinsdag voor in De Morgen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de groenen ook benzinewagens bannen. [naar artikel]
Vlaanderen moet een grote lage-emissiezone (LEZ) worden, stelt Groen dinsdag voor in De Morgen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de groenen ook benzinewagens bannen. [naar artikel]
In Gent rijden vandaag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto’s mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische ‘Laatste rit naar Gent’ om het beleid bij te sturen. De deelnemers rijden […] Het bericht Oldtimers trekken door Gent om te protesteren tegen lage-emissiezone verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.