Uit een studie naar het verplaatsingsgedrag van de Vlaming blijkt dat meer dan een vijfde van de werknemers naar het werk fietst. Ook voor andere verplaatsingen wandelen en fietsen we steeds liever. De wagen blijft weliswaar het populairste vervoersmiddel, maar dat aandeel zakt voor het eerst onder de 60 procent. [naar artikel]
Meer dan 1 op de 10 werknemers (13,4 procent) in België neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar (6,4... [naar artikel]
Corona heeft de fiets een boost gegeven als vervoermiddel naar het werk. 35,1 procent van de Limburgse werknemers koos vorig jaar regelmatig voor de tweewieler. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitscijfers die Acerta verzamelde op basis van de loongegevens van 40.0000 werknemers. [naar artikel]
Meer dan 1 op de 10 werknemers in België neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. Ook het openbaar vervoer won de laatste 5 jaar aan populariteit ten koste van de […] Het bericht Dubbel zoveel Belgen fietsen naar het werk als 5 jaar geleden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Meer dan 1 op de 10 werknemers (13,4 pct) in België neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar (6,4 pct) geleden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en […] Het bericht Dubbel zoveel Belgen fietsen naar het werk ten opzichte van 5 jaar geleden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Eén op de drie werknemers in ons land fietst naar het werk, en bijna één op de vijf legt daarbij dagelijks meer dan 30 kilometer af. Niet alleen goed voor de conditie en het milieu, maar ook voor de portemonnee. Onder meer de fietsvergoeding die steeds meer werkgevers hun werknemers aanbieden, kan je een mooi bedrag opleveren tot honderden euro’s per jaar. Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx, legt uit hoe het precies zit. [naar artikel]
Ruim één op de vijf werknemers (21,2 pct) in Vlaams-Brabant fietste in 2017 naar het werk. Het jaar voordien was dat nog 18,3 procent. Ook voor het openbaar vervoer werd een stijging opgetekend, van 9,7 tot 10,3 procent. Dat blijkt uit berekeningen van hr-dienstengroep Acerta op basis van loongegevens bij werkgevers uit de private sector. [naar artikel]
Vanaf 1 mei zijn werkgevers in de privésector verplicht om een fietsvergoeding te geven aan hun werknemers. Ken Thomassen (31), IT’er bij stad Beringen maakt er nu al gretig gebruik van. Door 11.000 kilometer van en naar het werk te fietsen, verdient hij 3.000 euro per jaar. [naar artikel]
Steeds meer mensen werken vier vijfde. In het eerste semester van dit jaar telde België 482.000 werknemers in een viervijfdewerkregime. Dat blijkt uit onderzoek van SD Worx. Werk jij ook vier vijfde en waarom? Laat het ons weten. [naar artikel]
Hilde Evens (48) fietst elke ochtend 30 km van haar woonplaats Bree naar haar werk bij JBC in Houthalen. Ze geniet van de stilte, de ondergaande maan en opgaande zon, bambi in het bos en de vogels die beginnen te fluiten. En ’s avonds fietst Hilde vrolijk 30 km terug naar huis, waar haar auto staat te staan. [naar artikel]
Limburg is de fietsprovincie bij uitstek en ook de provinciale ambtenarij maakt duchtig gebruik van tweewielers voor het woon-werkverkeer. 344 van de 800 personeelsleden gebruiken geregeld of altijd de fiets en 82 ambtenaren leasen hun fiets. [naar artikel]
De afgelopen vijf jaar hebben in België 45% meer werknemers een fietsvergoeding gekregen van hun werkgever. Ruim een vijfde van de werknemers ontvangt nu een premie om met zijn stalen ros naar het werk te rijden. Provincie Antwerpen is koploper in het toekennen van zo’n vergoeding: ruim één op de vier Antwerpse werkgevers geeft een fietsbonus. Wij vroegen aan drie provinciegenoten waarom zij (bijna) elke dag naar het werk fietsen. [naar artikel]
De federale regering verhoogt de fietsvergoeding voor wie van en naar het werk fietst vanaf het aanslagjaar 2025 naar 0,35 euro per kilometer. Dat heeft de ministerraad beslist, kondigen minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) en minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke (Vooruit) vrijdag aan. [naar artikel]
De federale regering verhoogt de fietsvergoeding voor wie van en naar het werk fietst vanaf het aanslagjaar 2025 naar 0,35 euro per kilometer. Dat heeft de ministerraad beslist, kondigen minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) en minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke (Vooruit) vrijdag aan. [naar artikel]
Minister van Werk en Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) blijft voorstander van de telewerkverplichting, maar wil het voor bepaalde werknemers mogelijk maken om één dag per week terug te keren naar de werkvloer. Dat zou via een nieuwe app van de RSZ geregeld moeten worden, zei hij in de Kamercommissie Sociale Zaken. [naar artikel]
Maandag 1 mei is een hoogdag voor iedereen die met de fiets naar het werk rijdt. Vanaf dan zijn alle werkgevers verplicht om 0,27 euro per kilometer te betalen aan alle fietsende werknemers. Dat kan je, belastingvrij jaarlijks 2.343,6 euro opbrengen. Zeg maar: je elektrische fiets bijna terugverdienen. [naar artikel]
Voor de verplaatsing van en naar het werk kiezen steeds meer mensen voor een combinatie van vervoermiddelen. In Limburg kiest één op acht (12,5%) voor de auto plus de fiets. De populariteit van de fiets zet zich in Limburg ook feller door dan in de rest van Vlaanderen. Vorig jaar koos bijna één op de vier (22,8%) werknemers hier regelmatig voor de fiets, liefst 20,6 procent meer dan in 2017. [naar artikel]
Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers recht op een fietsvergoeding. Die bedraagt 0,27 euro per kilometer voor wie regelmatig van en naar het werk fietst. Ze geldt voor een maximale afstand van 40 kilometer per dag, maar sommigen zitten daar ruimschoots boven. [naar artikel]
Werknemers hechten veel belang aan hoe ze zich voelen op het werk, maar in de praktijk blijft slechts 1 op de 2 werknemers tevreden met de... [naar artikel]
Drie op de tien werknemers in de provincie Antwerpen gaat met de fiets naar het werk. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2015. Ook opmerkelijk: slechts 4,6% van de werknemers kiest voor het openbaar vervoer. [naar artikel]
Ruim één op de zeven werknemers in ons land ervaart minstens wekelijks pesterijen op het werk. Dat zegt IDEWE, een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, op basis van een eigen onderzoek waarbij 17.000 werknemers een enquête invulden. [naar artikel]
Werknemers die hun woon-werkverkeer met de fiets afleggen, maken vanaf 1 januari aanspraak op een fiscaal vrijgestelde vergoeding van (maximaal) 0,35 euro per kilometer. Daarmee ligt de fietsvergoeding in 2024 een derde hoger dan dit jaar. [naar artikel]
Het peloton is op het WK wielrennen in Yorkshire bijna verzopen door de hevige regenval. Maar ook in België gaan de hemelsluizen geregeld open en trotseren dagelijks duizenden mensen weer en wind om toch maar met de fiets te gaan werken. Bent u een van hen? Laat het ons weten! [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.