Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

E-steps strenger gereglementeerd: parkeerzones voor steps en onder de 16 jaar niet meer op de openbare weg

17/03/2022 - 09:18
"Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Dropzone voor steps op Antwerps voetpad wekt wrevel (14/03/2023 - De Standaard)

Veel steden en gemeenten zien afgebakende parkeerzones als oplossing voor gedumpte steps. ‘Maar de vraag is natuurlijk: van wie neem je die ruimte af?’ [naar artikel]


2. Deze Ferrari onder de e-steps haalt zonder moeite auto’s in (17/08/2022 - Gazet van Antwerpen)

Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]


3. Deze ferrari onder de e-steps haalt zonder moeite auto’s in (17/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]


4. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]


5. Strengere regels voor elektrische steps: gebruiker moet minstens 16 jaar zijn (17/03/2022 - De Standaard)

Wie vervoersmiddelen als e-steps of segways op de openbare weg wil gebruiken, zal zich aan meer regels moeten houden. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]


6. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)

In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie. [naar artikel]


7. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel” (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]


8. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. [naar artikel]


9. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Het Nieuwsblad)

Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]


10. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder 16 jaar” (15/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]


11. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)

Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed. [naar artikel]


12. Parijs zet rem op elektrische steps (07/06/2019 - De Morgen)

Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]


13. Elektrische steps worden verboden onder 16 jaar (17/03/2022 - Het Nieuwsblad)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]


14. Kinderen onder 16 jaar mogen de e-step niet meer op (05/05/2022 - Het Belang van Limburg)

De plenaire vergadering van de Kamer heeft donderdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van 16 jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. [naar artikel]


15. Kamercommissie keurt nieuwe reglementering voor e-steps goed: leeftijdsgrens vanaf 16 jaar, niet meer op het voetpad (20/04/2022 - Het Nieuwsblad)

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]


16. Deze nieuwe verkeersregels komen eraan voor e-steps (20/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]


17. Meer dan één gewonde per week bij ongeval in Gent met e-steps, minder dan andere grote steden (01/03/2023 - VRT NWS)

Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]


18. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]


19. Akkoord over elektrische steps: verbod onder de 16 jaar, gebruikers mogen niet op voetpad (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]


20. Elektrische step mag vanaf 1 juli niet meer op de stoep (30/06/2022 - Het Nieuwsblad)

Ze werden ooit in de markt gezet als alternatief voor de auto. Zeker in steden. Maar intussen rijden er zoveel elektrische steps rond, dat ze vaak een gevaar vormen voor andere weggebruikers. Daarom worden ze vanaf 1 juli strenger gereglementeerd. Dit is wat je moet weten wanneer je er morgen de baan mee op wil. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!