Netwerk Duurzame Mobiliteit lanceert de campagne “30 dagen minder wagen”. Met dit nieuwe initiatief wil het netwerk de Vlamingen oproepen om in juni hun auto vrijaf te geven. Het doel: onze verplaatsingsgewoonten doorbreken door een maand lang te experimenteren met meer duurzame opties. [naar artikel]
Het Netwerk Duurzame Mobiliteit roept Vlamingen op om in juni de wagen wat vaker aan de kant te laten staan. Onder de noemer '30 dagen minder wagen' worden praktische tips, tools en een financieel duwtje aangereikt aan mensen die willen 'autominderen'. [naar artikel]
Vandaag starten ruim 5.200 Vlamingen met "30 dagen minder wagen", een campagne van Netwerk Duurzame Mobiliteit die oproept om in juni de auto vrijaf te geven. Opvallend: Limburgers geven de auto minder rust dan inwoners uit andere Vlaamse provincies. [naar artikel]
Woensdag starten ruim 5.200 Vlamingen met “30 dagen minder wagen”, een campagne van Netwerk Duurzame Mobiliteit die oproept om in juni de auto vrijaf te geven. Opvallend: Limburgers geven de auto minder rust dan inwoners uit andere Vlaamse provincies. [naar artikel]
Vandaag start "30 dagen minder wagen", een campagne van Netwerk Duurzame Mobiliteit die oproept om in juni de auto vrijaf te geven. Ruim 5.200 Vlamingen hebben al aangegeven dat ze zullen deelnemen. Opvallend: Limburgers geven de auto minder rust dan inwoners uit andere Vlaamse provincies. [naar artikel]
Zondag/vandaag vindt opnieuw de Autoloze Zondag plaats, een initiatief dat deel uitmaakt van de Week van de Mobiliteit van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. In tientallen steden in Vlaanderen en Brussel worden activiteiten georganiseerd en autovrije zones ingesteld. [naar artikel]
Het Netwerk Duurzame Mobiliteit, de koepelorganisatie van mobiliteitsverenigingen, haalt in een memorandum drie voorstellen aan die de regeringen kunnen helpen om de mobiliteit te verduurzamen. Er wordt onder meer opgeroepen om de salariswagen te schrappen. “Geef de mensen in ruil een nabijheidsbudget van 406 euro”, klinkt het. In het nieuws: Volgens het Netwerk Duurzame Mobiliteit […] [naar artikel]
Mobiliteitsgewoontes veranderen kost tijd. Dat is de tussentijdse conclusie van de 30 Dagen Zonder Wagen-campagne van VUB-onderzoeksgroep Mobilise en het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Meer dan 6000 mensen lieten hun eigen wagen een maand lang staan en gebruikten duurzamere vervoersmiddelen als alternatief. [naar artikel]
Alsmaar minder jongeren verplaatsen zich met de auto. Het aandeel is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias. Maar hoe komt dat? Nemen we dan allemaal minder de wagen? En welke alternatieven gebruiken we? [naar artikel]
“Schaf de salariswagen af en geef elke Belg jaarlijks 406 euro.” Met dat voorstel komt het Netwerk Duurzame Mobiliteit, de koepelorganisatie van mobiliteitsverenigingen. “Charmant, verfrissend en wervend", noemt mobiliteitsexpert Kris Peeters het plan. “Het kán werken.” [naar artikel]
“Schaf de salariswagen af en geef elke Belg jaarlijks 406 euro.” Met dat voorstel komt het Netwerk Duurzame Mobiliteit, de koepelorganisatie van mobiliteitsverenigingen. “Charmant, verfrissend en wervend", noemt mobiliteitsexpert Kris Peeters het plan. “Het kán werken.” [naar artikel]
Opvallend voorstel van het Netwerk Duurzame Mobiliteit: schaf de salariswagens af en geef élke Belg in de plaats daarvan 406?euro per jaar. Het levert gemengde reacties op, maar hoe zou dat nabijheidsbudget er dan precies gaan uitzien? En wat zou dat veranderen? [naar artikel]
Netwerk Duurzame Mobiliteit komt in zijn memorandum naar aanloop van de verkiezingen met een opvallend voorstel. Het wil de salariswagens afschaffen en vervangen door een nabijheidsbudget van 400 euro per jaar voor elke Belg. “Zolang de salariswagen voor de deur staat, ga je niet nadenken over duurzame mobiliteit. Met het nabijheidsbudget kunnen mensen een jaarabonnement voor De Lijn kopen of de huisvestigingskosten een stukje verlichten,” volgens beleidsmedewerker Miguel Vertriest. “Er is geen controle of mensen dat geld alleen aan duurzame mobiliteit spenderen. Vergelijk het met een basisinkomen: je zou er ook schoenen mee kunnen kopen.” Het nabijheidsbudget moet het systeem van de salariswagen volledig vervangen. Wat denk jij? [naar artikel]
Koning auto krijgt klappen. Belgen reden in de eerste helft van dit jaar bijna een kwart minder kilometers met de auto dan in precoronajaar 2019. Vooral jongeren tussen 18 en 34 jaar laten de wagen vaker staan. Drie jongeren vertellen waarom ze afhaakten: “Het concept van deelauto’s is geniaal. Vroeger deed ik 250 euro op aan autokosten, nu ben ik voor datzelfde bedrag vijf maanden verder.” [naar artikel]
‘Duurzame mobiliteit’ is het them van een informatievergadering vandaag, donderdag 5 oktober om 19 uur in het stadhuis van Diest. Je krijgt info over elektrisch rijden (met de auto of met de fiets), auto’s op aardgas, Cambio en de formule van Blue Bike. [naar artikel]
Netwerk Duurzame Mobiliteit pleit in zijn memorandum in aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar voor de afschaffing van de salariswagen en voor de invoering van een jaarlijks “nabijheidsbudget” van 400 euro voor elke Belg. Dat maakte de koepelorganisatie van mobiliteitsverenigingen maandag bekend. [naar artikel]
Om een trendbreuk op het vlak van mobiliteit te realiseren zijn 3 sleutelmaatergelen noodzakelijk: investeren in mensen in plaats van asfalt, de invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens en de introductie van een nabijheidsbudget voor iedereen. Dat stelt het Netwerk Duurzame Mobiliteit in een memorandum in de aanloop naar de verkiezingen in 2024. The post Nabijheidsbudget voor iedereen leidt tot meer duurzame mobiliteit appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
In Gent heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een death ride genomen vanop het winkelcentrum Zuid. Hij wil daarmee alternatieve vervoerswijzen in de verf zetten aan het begin van de Week van de Mobiliteit. Dat is een initiatief van het Netwerk Duurzame Mobiliteit dat zo’n 1.500 acties in gans Vlaanderen bundelt. “Vanaf nu tot […] [naar artikel]
Vandaag is het Autoloze Zondag, een initiatief dat deel uitmaakt van de Week van de Mobiliteit van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. In tientallen steden in Vlaanderen en Brussel worden activiteiten georganiseerd en autovrije zones ingesteld. [naar artikel]
De Belg heeft in de eerste jaarhelft van 2022 bijna een kwart (23 procent) minder kilometers met de auto gereden dan in precoronajaar 2019. Vooral jongeren (18-34) laten de wagen staan. Hun aandeel in de autokilometers daalde van 55 procent in 2019 tot 45 procent in 2022. Dat blijkt donderdag uit de mobiliteitsbarometer van veiligheidsinstituut Vias. [naar artikel]
Vandaag vindt opnieuw de Autoloze Zondag plaats, een initiatief dat deel uitmaakt van de Week van de Mobiliteit van het Netwerk Duurzame [naar artikel]
Knip van de Leien zorgt voor kentering bij Antwerps stadsbestuur. Auto's moeten plaatsmaken voor duurzame mobiliteit, maar alternatieven zijn niet goed georganiseerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.