De nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen gaan in vanaf vrijdag 1 juli. Dat bevestigt het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. [naar artikel]
10:06 Een verbod voor het gebruik door jongeren en op voetpaden en parkeerboetes. Na jaren van wettelijke vogelvrijheid komen er strengere regels voor elektrische steps. [naar artikel]
Elektrische steps worden steeds populairder, maar gaan ook gepaard met letselongevallen en conflicten met voetgangers. Om die reden meldde het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) gisteren dat vanaf vrijdag 1 juli nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen ingaan. Hieronder een overzicht van de nieuwe regels. [naar artikel]
Nieuwe maand, nieuwe regels. Zo wordt de verkeersbelasting in Vlaanderen bijna een tiende duurder, stijgen de sociale tarieven voor elektriciteit en gas, verhoogt de overheid haar tegemoetkoming voor dienstencheques en komen er nieuwe verkeersregels voor e-steps. Dit verandert er allemaal vanaf 1 juli. [naar artikel]
Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden. De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde. Ze werd ingevoerd aan het begin van de coronacrisis. Hieronder zetten we alle veranderingen op een rijtje. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
Na heel wat ongevallen met elektrische deelsteps - al dan niet met dodelijke afloop - doet de Franse hoofdstad Parijs vanaf vandaag de populaire tweewieler in de ban. Waar komen steps eigenlijk vandaan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn dook in hun verleden. “Dat sommige steprijders zich niet altijd aan de verkeersregels houden, wisten ze 100 jaar geleden ook al.” [naar artikel]
Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
Nieuwe maand, nieuwe regels. Zo wordt de verkeersbelasting in Vlaanderen bijna een tiende duurder, stijgen de sociale tarieven voor elektriciteit en gas, en verhoogt de overheid haar tegemoetkoming voor dienstencheques en komen er nieuwe verkeersregels voor e-steps. Dit verandert er allemaal vanaf 1 juli. [naar artikel]
Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed. [naar artikel]
Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]
Wie jonger is dan 16 mag niet meer met de elektrische step op de openbare weg rijden. Dat staat in het nieuw verkeersreglement van de Vlaamse en de federale regering dat Het Laatste Nieuws kon inkijken. Er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels en dus komen er strengere verkeersregels. Zo wordt het verboden om met de step op het voetpad te rijden en om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
Deze week testen duizenden lagere schoolkinderen massaal hun kennis rond verkeersregels- en veiligheid via de Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Verkeerstekens, voorrang, positie op de weg, attitude en algemene verkeersregels komen aan bod. Beantwoord hieronder de vragen van onze test. [naar artikel]
Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
De Vlaming is niet goed op de hoogte van de verkeersregels rond nieuwe vervoersmiddelen als speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Benieuwd hoe jij scoort? Test zelf je kennis op degroteverkeersquiz.be én win mooie prijzen. De VSV en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hebben woensdag […] Het bericht Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Ook al is er nu minder verkeer in deze coronatijden, het valt op dat mensen de verkeersregels niet altijd respecteren. Sommigen kennen de verkeersregels ook niet zo goed. Dat merkt Sofie Lenaerts van het verkeersprogramma Kijk Uit, en daarom wil zij ons geheugen opfrissen in een speciale aflevering. [naar artikel]
Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Vanaf 2024 gelden er weer nieuwe verkeersregels in Duitsland, onder meer voor winterbanden. Iedereen die in het verleden banden met het verkeerde logo heeft gekocht, zal diep in zijn buidel moeten tasten. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.