Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Influencers over de nieuwe regels rond hun reclame: “Wat maakt het uit of ik dat potje gratis heb gekregen?”

11/05/2022 - 12:06
"Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Influencers vinden het nog altijd moeilijk om te zeggen dat ze reclame maken (15/02/2024 - De Standaard)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


2. Drie influencers krijgen waarschuwing van Vlaamse Regulator van de Media: reclame moet “duidelijk herkenbaar” zijn (23/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Drie influencers hebben van de VREM, de Vlaamse Regulator van de Media, een waarschuwing gekregen omdat ze de regels voor reclame niet goed volgen. De VREM onderzocht video’s van Sarah Puttemans, Steffie Mercie en Maximiliaan Verheyen en kwam tot het besluit dat gesponsorde content daarin te vaak “niet duidelijk herkenbaar” is. [naar artikel]


3. CD&V wil regels rond influencers die kinderen inzetten: “Het levert veel likes op, maar kan negatieve gevolgen hebben” (02/11/2022 - Het Belang van Limburg)

Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]


4. CD&V wil regels rond influencers die kinderen inzetten, bekende mama’s reageren: “Mijn taak om integer om te gaan hiermee” (02/11/2022 - Het Nieuwsblad)

Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]


5. Nieuwe wetten in China: influencers moeten kwalificatie hebben om over “belangrijke onderwerpen” te mogen spreken (23/06/2022 - Express)

China heeft een reeks nieuwe geboden en verboden in wetten gegoten die gelden voor influencers, of “internetankers” zoals China ze noemt. De nieuwe regels vereisen onder meer dat influencers die advies geven over geneeskunde of financiën eerst moeten aantonen dat zij daartoe bevoegd zijn. De regels vereisen van influencers ook expertise over welke politieke standpunten […] [naar artikel]


6. Staatssecretaris zit samen met influencers: “Oudere regels die wringen met nieuwe fenomenen” (08/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Na de paniek bij influencers omdat ze hoge boetes riskeren als ze hun adres niet kenbaar maken op hun sociale media, wil Staatssecretaris Eva De Bleeker de regels herbekijken. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. [naar artikel]


7. Acid en tientallen andere influencers op vingers getikt omdat ze bedrijfsgegevens niet vermelden: "Ik ga dit niet doen" (05/08/2022 - VRT NWS)

Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]


8. Restaurant heeft perfect aanbod voor influencers die gratis eten willen: “Ze haken allemaal af” (03/08/2020 - Het Belang van Limburg)

Een Grieks restaurant heeft het perfecte antwoord gevonden op berichtjes van Influencers die vragen om gratis te komen eten in ruil voor wat reclame op hun Instagram-account. Maar volgens het restaurant zijn influencers niet even tevreden en is er nog niemand op het voorstel ingegaan. [naar artikel]


9. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


10. Bijna geen enkele Belgische influencer volgt reclameregels: “Mensen klikken weg, net als op tv” (15/02/2024 - Het Belang van Limburg)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


11. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), de Federale Overheidsdienst Economie en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen. [naar artikel]


12. Influencers willen gratis blijven slapen in Loonse B&B: “Hun arrogantie stoort me” (12/01/2023 - Het Belang van Limburg)

“Ik heb veel volgers en zou uw zaak kunnen promoten, wat krijg ik daarvoor?” Geregeld ontvangt Sandra Wilmans van B&B en sauna De Verborgen Parel in Hoepertingen mailtjes van influencers die gratis willen langskomen in ruil voor online publiciteit. “En als ik vriendelijk bedank, reageren ze ook nog eens arrogant.” [naar artikel]


13. Nieuw onderzoek: influencers lappen massaal regels aan laars (14/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]


14. Gaan Limburgse zaken in op voorstellen van influencers? “Wekelijks aanvragen, en we spelen daarop in” (18/01/2023 - Het Belang van Limburg)

De Loonse B&B en sauna De Verborgen Parel klaagde onlangs in Het Belang van Limburg over het toenemend aantal influencers die vragen om een gratis overnachting. Krijgen andere grote namen in Limburg hier ook mee te maken? We vroegen het aan Maasmechelen Village, restaurant Lento en restaurant en beach Terland: “We hebben anti-reclame moeten maken omdat er te veel bezoekers kwamen” [naar artikel]


15. Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Nieuwsblad)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


16. Influencers willen gratis blijven slapen in Limburgse B&B: “Hun arrogantie stoort me” (13/01/2023 - Gazet van Antwerpen)

“Ik heb veel volgers en zou uw zaak kunnen promoten, wat krijg ik daarvoor?” Geregeld ontvangt Sandra Wilmans van B&B en sauna De Verborgen Parel in het Limburgse Hoepertingen (Borgloon) mailtjes van influencers die gratis willen langskomen in ruil voor online publiciteit. “En als ik vriendelijk bedank, reageren ze ook nog eens arrogant.” [naar artikel]


17. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


18. B&B-uitbater Sandra uit Borgloon is "arrogante" influencers die gratis verblijf willen beu (13/01/2023 - VRT NWS)

Sandra Wilmans, uitbaatster van de B&B en sauna De Verborgen Parel, is de vele mails beu van influencers die een gratis verblijf willen, in ruil voor reclame. Wanneer Wilmans laat weten niet te willen ingaan op die voorstellen, krijgt ze vaak boze mails terug. "Soms hebben die zogenaamde influencers maar honderd of duizend volgers." [naar artikel]


19. Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - De Morgen)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


20. Strengere regels voor Belgische influencers (26/04/2022 - Express)

De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken. Op sociale media moeten zij voortaan aangeven of het om betaalde bijdragen gaat via hastags ‘#reclame’, ‘#advertentie’ of ‘#publiciteit’. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag ‘#gesponsord’ gebruikt worden. ‘Influencers maken soms […] [naar artikel]


21. Overheid legt influencers strenge regels op: #reclame voor elke gesponsorde post, en daar blijft het niet bij (15/05/2018 - Het Nieuwsblad)

Omdat bedrijven steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst te promoten, heeft de FOD Economie dinsdag nieuwe richtlijnen voorgesteld die duidelijk moeten maken dat bepaalde posts of video’s gesponsord zijn. [naar artikel]


22. #Reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord: zo moeten influencers verduidelijken dat ze reclame maken (26/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!