Het onderwijsveld buigt zich komend schooljaar over de nieuwe minimumdoelen voor de eerste graad secundair onderwijs en het basisonderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil “een absolute focus” op het Nederlands en wiskunde. Voor het eerst komen er ook minimumdoelen voor Nederlands voor kinderen in de kleuterklas. [naar artikel]
06:48 Minister van Onderwijs Ben Wetys (N-VA) wil in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs een 'absolute focus' op Nederlands en wiskunde. Ook in de derde kleuterklas moet Nederl... [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) sloot zopas een pact met het hoger onderwijs om de lerarenopleiding te versterken. Wat houden de maatregelen in? En kan de tanker hiermee keren? We vroegen het aan Philip Brinckman die met de commissie Beter Onderwijs de pijnpunten in het Vlaams onderwijs heeft blootgelegd. Is dit dé sleutel om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen? [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) sloot zopas een pact met het hoger onderwijs om de lerarenopleiding te versterken. Wat houden de maatregelen in? En kan de tanker hiermee keren? We vroegen het aan Philip Brinckman die met de commissie Beter Onderwijs de pijnpunten in het Vlaams onderwijs heeft blootgelegd. Is dit dé sleutel om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen? [naar artikel]
Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. "Inzetten op Nederlands lijkt te lonen, maar deze resultaten tonen aan dat we daarnaast ook sterk moeten inzetten op wiskunde", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Hij kondigt de invoering aan van "Vlaamse toetsen, die focussen op Nederlands en wiskunde". De peiling gebeurde bij 3740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) sloot zopas een pact met het hoger onderwijs om de lerarenopleiding te versterken. Wat houden de maatregelen in? En kan de tanker hiermee keren? We vroegen het aan Philip Brinckman die met de commissie Beter Onderwijs de pijnpunten in het Vlaams onderwijs heeft blootgelegd. Is dit dé sleutel om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen? [naar artikel]
“De focus op het Nederlands mag geen bliksemafleider worden voor het echte probleem: de hoge nood aan voldoende, sterke leerkrachten.” Dat zegt CD&V in reactie op het voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om leerlingen enkel nog toe te laten Nederlands te spreken op school en op de speelplaats. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat leerlingen voortaan in de klas en op de speelplaats enkel nog Nederlands spreken, “het bindmiddel bij uitstek” noemt hij het. Maar daar zijn de onderwijskoepels niet zo zeker van: “Thuistaal dient net als opstap naar het Nederlands”. [naar artikel]
Er zijn nieuwe minimumdoelen vastgelegd voor de eerste graad van het secundair onderwijs en voor het zevende leerjaar beroepssecundair onderwijs (bso). Meer soberheid en een focus op Nederlands, talen en wiskunde-wetenschappen zijn de codewoorden. [naar artikel]
Het debat in het Vlaams Parlement over het lerarentekort en de dalende leerprestaties heeft een muis gebaard. Twee conclusies: Nederlands en wiskunde worden de focus van de nieuwe eindtermen in het basisonderwijs, en lege brooddozen zullen in 2024 een thema zijn bij de verkiezingen. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat leerlingen voortaan in de klas en op de speelplaats enkel nog Nederlands spreken, “het bindmiddel bij uitstek” noemt hij het. Maar daar zijn de onderwijskoepels niet zo zeker van: “Thuistaal dient net als opstap naar het Nederlands”. [naar artikel]
Het actuadebat over het lerarentekort en de dalende leerprestaties in het Vlaams Parlement heeft een muis gebaard. Twee conclusies: Nederlands en wiskunde worden de focus van de nieuwe eindtermen in het basisonderwijs, en lege brooddozen zullen in 2024 een thema bij de verkiezingen zijn. [naar artikel]
In de tournee ‘Ben bij de les’ lieten N-VA-voorzitter Bart De Wever en minister van Onderwijs Ben Weyts hun licht schijnen op het Vlaamse onderwijs. De partij ziet een toekomst met meer Vlaamse toetsen en sancties voor ouders. “Hoe meertaliger de samenleving wordt, hoe eentaliger onderwijs moet zijn.” [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
65 pilootscholen uit het secundair onderwijs gaan van start met een pakket digitale lesboeken voor de vakken wiskunde, natuurwetenschappen, Frans en Nederlands. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft gisteren dat project voorgesteld op de secundaire school ZAVO in Zaventem. [naar artikel]
Als het van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) afhangt, moeten de scholen in het officieel onderwijs in de toekomst zelf kunnen kiezen hoe ze de twee uur levensbeschouwelijke vakken invullen. Zo zouden ze er in het belang van de onderwijskwaliteit voor kunnen kiezen om die uren te vervangen door uren Nederlands of wiskunde. Maar dan moet de Grondwet wel gewijzigd worden. Zo heeft minister Weyts woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Open VLD-parlementslid Jean-Jacques De Gucht. [naar artikel]
CD&V reageert ontevreden dat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) een werkgroep heeft opgericht over de dalende kwaliteit van het onderwijs, zonder te overleggen met het parlement. “Not done”, vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez. [naar artikel]
Het is slecht gesteld met het niveau van ons onderwijs, zo blijkt uit het nieuwe PISA-onderzoek. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) benadrukt dat kennis van het Nederlands erg belangrijk is. Niet alleen binnen, maar ook buiten de schoolmuren. Hij wijst daarbij op de ouderlijke verantwoordelijkheid. “We moeten dwingender optreden. Als ouders manifest weigeren om het Nederlands te stimuleren, moet het bespreekbaar zijn om de schooltoeslag af te nemen”, zegt hij bij VTM NIEUWS. [naar artikel]
“Ik hoop dat deze opdonder een schok teweegbrengt, zodat we het tij kunnen keren”, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte (KU Leuven) over Vlaanderens slechtste PISA-resultaten ooit. Maar hoe kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs weer opkrikken? Samen met onderwijsexpert Dirk Van Damme doet De Witte 6 concrete voorstellen. “Dit probleem is ideologisch beladen, maar je moet het durven te benoemen.” [naar artikel]
Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen, bij 3.740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5.568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022. [naar artikel]
“De toestand is ernstig, maar ook hoopvol.” Dat heeft minister van Onderwijs Ben Weyts gezegd in het Vlaams Parlement over de PISA-resultaten. Volgens de N-VA-minister kan de tanker van de dalende resultaten gekeerd worden door te blijven focussen op Nederlands en wiskunde, op het verhogen van de lat en op het doorzetten met de Vlaamse Toetsen. Vooruit en PVDA zien echter vooral een zinkende tanker, terwijl Groen aandringt op een “onderwijsherstelplan”. [naar artikel]
“Ik hoop dat deze opdonder een schok teweegbrengt, zodat we het tij kunnen keren”, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte (KU Leuven) over Vlaanderens slechtste PISA-resultaten ooit. Maar hoe kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs weer opkrikken? Samen met onderwijsexpert Dirk Van Damme doet De Witte 6 concrete voorstellen. “Dit probleem is ideologisch beladen, maar je moet het durven te benoemen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.