De Fietsersbond Gent houdt aan het begin van het academiejaar een pleidooi voor de invoering van de 'Deense stop'. Het is een handgebaar dat fietsers kunnen maken om aan te geven dat ze vertragen of stoppen. "Het kan helpen om ongevallen te vermijden, zeker nu er veel nieuwe en onervaren fietsers in de stad zijn", stelt de bond. [naar artikel]
De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. [naar artikel]
Door de stijging van het aantal fietsers ontstaan er ook meer conflicten op de weg. Daarom pleit sp.a voor bredere fietspaden met rijbanen voor trage en snelle fietsers. De Fietsersbond vindt dat een goed idee. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
"De markt van de speedpedelec is in volle ontwikkeling en dus zullen we ons daar allemaal aan moeten aanpassen. Zowel de fietsers op een speedpedelec als de andere weggebruikers." Dat zegt Jan Van Rooij van E-bikecenter Wildiers in Hasselt. Doordat het aantal speedpedelecs de voorbije jaren zo explosief is toegenomen, is het logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren. Maar met een goede zichtbaarheid en aangepaste snelheid, kunnen er volgens Van Rooij al veel ongevallen voorkomen worden. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
De Gentse Fietsersbond vraagt de Vlaamse regering bij de start van het schooljaar om meer mensen in te zetten voor een beter verkeerslichtenbeleid. "Nu zijn er in heel Vlaanderen maar een handvol ambtenaren mee bezig." De Fietsersbond zegt dat het aantal dodelijke ongevallen met fietsers tot een derde kan verminderen met slimmere en betere verkeerslichten. Vlaanderen weerlegt de kritiek en stelt dat er de voorbije jaren al veel extra inspanningen zijn gebeurd. [naar artikel]
‘Het systeem van de bedrijfswagens moet afgebouwd worden vinden de fietsers. Dat blijkt uit een enquête van de Fietsersbond en GRACQ, die het fietsbeleid evalueerden. ‘De huidige fiscaliteit straft de fietsers af’, zegt directeur van de Fietsersbond Mikaël Van Eeckhoudt. [naar artikel]
De fietsersbond lanceert een nieuwe campagne over hoffelijkheid tussen de fietsers met de naam “#Fietsvriendelijk”. De Fietsersbond krijgt al langer vragen van fietsers over hoe ze meer rekening kunnen houden met elkaar op de steeds drukkere fietspaden. De campagne krijgt de steun van de Provincie Antwerpen. [naar artikel]
Maandag start de eerste avondspits na de herfstvakantie grotendeels in het donker. Dat heeft natuurlijk te maken met het winteruur. Cijfers bewijzen dat er dan vaker ongevallen gebeuren waarvan vooral voetgangers en fietsers het slachtoffer zijn. De Fietsersbond, mobiliteitsorganisatie Touring en Brussel Mobiliteit geven concrete tips voor fietsers én automobilisten om aanrijdingen te vermijden. [naar artikel]
In Antwerpen zijn in 2 weken tijd 3 fietsers omgekomen nadat ze waren aangereden op een kruispunt. Onder meer de Fietsersbond pleit voor de invoering van "conflictvrije kruispunten". Hoe werken ze? En helpen ze fietsers inderdaad veiliger door het verkeer? [naar artikel]
De Fietsersbond is voorstander van de snelheidscontroles omdat ze ongevallen tussen fietsers en auto's kunnen voorkomen. De Vlaamse Wielerbond [naar artikel]
Met de “Ist al gruun”-app kunnen Gentse fietsers nog tot 15 november helpen om data te verzamelen over de wachttijden aan verkeerslichten. De Fietsersbond, VUB, VITO en iKnow hopen met de verzamelde data na te gaan welke verkeerslichten anders moeten worden afgesteld. De Fietsersbond wijst erop dat fietsers (te lang) wachten aan lichten “als zeer hinderlijk en fietsonvriendelijk ervaren”. Door lichten beter af te stellen kunnen de doorstroming van fietsers en het fietscomfort worden verbeterd, klinkt het. [naar artikel]
Een helm is een individuele beschermingsmaatregel die de oorzaak van verkeersonveiligheid op geen enkele manier aanpakt. Dat zegt de Fietserbond in een reactie op het memorandum voor 2019 van Verkeersinstituut Vias. Daarin pleit de organisatie voor helmplicht voor fietsende kinderen tot 14 jaar. De Fietsersbond kan zich in veel van de maatregelen die Vias opsomt […] Het bericht “Helm maakt ons verkeer niet veiliger” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De app van de Fietsersbond die informatie geeft over verkeershinder voor fietsers, is meer dan 5.000 keer gedownload. Dat meldt de Fietsersbond vandaag. De app is begin oktober gelanceerd. VRT NWS gebruikt de gegevens voor haar verkeersinformatie in de radiobulletins. [naar artikel]
Twintig keer zoveel ongevallen én zware ongevallen met speedpedelecs in vijf jaar tijd. Logisch, zou je denken. Er rijden ook meer mensen met een speedpedelec. Maar het aantal gebruikers ging in diezelfde periode maar maal tien. “Het is onzinnig dat een autorijbewijs je toelaat op een speedpedelec te rijden.” [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
De komende dagen staan er aan verschillende stadhuizen ‘ghostbikes’ geparkeerd. Daarmee wil de Fietsersbond de aandacht vragen voor alle verongelukte fietsers die de afgelopen maand op hun weg van en naar school betrokken geraakten bij een verkeersongeval. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Leden en sympathisanten van de Fietsersbond hebben maandagochtend op diverse plekken in de schoolomgeving Bret in Genk fietsers zonder licht aangesproken. De actie verloopt in een samenwerking met Axa. Om de fietsers aan te moedigen kregen ze een lampje cadeau. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.