De autoverkoop in ons land is in 2023 hersteld van twee moeilijke jaren. De markt voor nieuwe wagens groeide met 30 procent. Dat melden automobielfederatie Febiac en de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Groeimotor is de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. 40 procent van de nieuwe auto's zijn nu stekkerwagens, tegenover 25% een jaar geleden. [naar artikel]
18:03 Ondanks de razendsnelle elektrificatie van het bedrijfswagenpark, kan het aantal publieke laadpalen verrassend goed volgen. Vorig jaar groeide het aantal zelfs sneller dan het aantal e-auto’s. ‘Maar d... [naar artikel]
Lees dit artikel: 5 vragen over de elektrificatie van ons wagenpark Het nieuws sloeg in als een bom. Of minstens een bommetje. In mei van dit jaar besliste de federale regering dat de fiscale voordelen van bedrijfswagens op benzine en diesel sterk wordt afgebouwd met als ambitie om vanaf 2026 in België een volledig geëlektrificeerd bedrijfswagenpark te hebben. Maar is dat wel haalbaar? Welke hinderpalen zijn […] Lees dit artikel: 5 vragen over de elektrificatie van ons wagenpark [naar artikel]
De introductie van de elektrische wagen zal via het bedrijfswagenpark moeten gebeuren. De interesse bij particulieren blijft zeer klein. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB uit een online bevraging van 4.000 automobilisten. Volgens VAB zal de elektrificatie van het wagenpark in fasen verlopen en wordt de eerste stap de aankoop van een plug-inhybrideauto. Uit de bevraging blijkt […] The post Belg loopt niet warm voor elektrische auto appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het ziet ernaar uit dat het tekort aan computerchips ook gevolgen heeft voor de prijzen van nieuwe auto’s. Dat zegt kredietverzekeraar Euler Hermes. Auto’s zullen in de EU gemiddeld 3 tot 6 procent duurder worden. [naar artikel]
Het tekort aan tweedehandsauto’s is zo groot dat autodealers steeds vaker hun klanten bellen met de vraag of ze misschien hun auto willen inruilen. En zo verkoopt de dealer ook weer een nieuwe auto. [naar artikel]
18:37 Voor de groenen en de socialisten is de elektrificatie van het bedrijfswagenpark maar half werk. Voor een echte fiscale hervorming hangen ze van de goodwill van de liberalen af, maar laat het onderlin... [naar artikel]
Als het aan de politiek ligt, komt er een versnelde elektrificatie van alle bedrijfswagens in ons land. Een eenvoudige fiscaliteit zou dat parcours... [naar artikel]
01:00 Om de elektrificatie van het wagenpark op te vangen zijn tegen 2030 tot 10.000 extra technische installateurs nodig. Met 80 procent meer openstaande vacatures in een jaar is het tekort nu al aanzienli... [naar artikel]
De plenaire Kamer heeft woensdag het wetsontwerp van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) goedgekeurd dat het bedrijfswagenpark moet vergroenen. Dat gebeurde meerderheid tegen oppositie, met vier onthoudingen. [naar artikel]
Vanuit de Begijnenstraat weerklinkt een enorme zucht van opluchting. Het ziet er naar uit dat het historische tekort aan cipiers snel weggewerkt kan worden, nu gevangenissen en arresthuizen een versnelde procedure mogen toepassen om cipiers aan te werven. “Wie over een diploma secundair onderwijs en de Belgische nationaliteit of burgerschap bezit, kan na een gesprek al meteen aan de slag als cipier”, zegt An Janssens, directeur van de Antwerpse gevangenis in Antwerpen Live. [naar artikel]
18:07 De beursgenoteerde Jensen-Group heeft een goede eerste jaarhelft achter de rug. Maar een tekort aan cruciale onderdelen en de hogere materiaalprijzen zetten de winstgroei onder druk. [naar artikel]
01:10 Aiways, Seres, Bestune, DFSK, MG en Maxus: het zijn de frontrunners van een golf aan Chinese (elektrische) auto’s die de Belgische markt bestormen. ‘Kwaliteit is echt geen probleem meer. Zelfs de acht... [naar artikel]
Wie zal de tienduizenden kilometers aan elektrische kabels trekken en talloze nieuwe installaties bij gezinnen die volgens netwerkbeheerder Fluvius tegen 2030 nodig zijn voor de elektrificatie van Vlaanderen? Vlaanderen dreigt handen tekort te komen want de instroom van leerlingen in de STEM-richtingen van het Vlaams technisch- en beroepsonderwijs sputtert. [naar artikel]
Kamerlid Egbert Lachaert (Open VLD) wil het bedrijfswagenpark in ons land sterk vergroenen. Hij dient een wetsvoorstel in om het fiscale en parafiscale voordeel tussen 2023 en 2028 geleidelijk te laten uitdoven voor vervuilende wagens. [naar artikel]
Het belang van de auto-industrie voor de economie van de Bondsrepubliek Duitsland kan onmogelijk worden overschat. Maar de Duitse autosector heeft zich volledig miskeken op de elektrificatie van het vervoer. De dood van ‘Das Auto’ dreigt. In het nieuws. Het Chinese BYD heeft Volkswagen in het eerste kwartaal van dit jaar ingehaald als grootste automaker […] [naar artikel]
En we blijven nog even bij elektrische wagens. Volgens economen van de KU Leuven dwingen die de overheid in ons land om de autogebruiksbelasting te herzien. Door de elektrificatie van ons wagenpark dreigt de regering immers een pak belastinginkomsten mis te lopen. Wagens worden nu belast op hoeveel CO2 ze uitstoten. Gebruikers van elektrische auto's … The post BEKIJK – ‘Elektrische auto’s dwingen ons autogebruiksbelasting te herzien’ appeared first on Trends. [naar artikel]
De auto-industrie heeft het momenteel al hard te verduren dankzij het tekort aan chips of halfgeleiders, waardoor vele fabrieken stilgelegd worden. Daar dreigt nu in Europa een nieuwe crisis bovenop te komen door een tekort aan magnesium. [naar artikel]
2018 was het jaar van de veranderingen voor de auto-industrie: door verdergaande elektrificatie, de gevolgen van het dieselschandaal en dreigende... [naar artikel]
Na de coronacrisis krijgt de autosector met een nieuw probleem te maken: het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, een onderdeel van de geheugenchips in auto’s. Dat tekort stelt de levering van heel wat auto’s uit. In vergelijking met vorig jaar werden er bijna 10 procent minder wagens verkocht, toch maken constructeurs 14 procent meer winst. Dat blijkt uit een onderzoek van EY. Hoe komt dat? HLN Drive legt het u uit. [naar artikel]
Lees dit artikel: Skoda kan door chiptekort 100.000 auto’s niet bouwen De Tsjechische Volkswagen-dochter Skoda mist door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders dit jaar de productie van 100.000 wagens. Dat zegt topman Thomas Schäfer in de Duitse krant Augsburger Allgemeinen. Het chiptekort doet Skoda erg pijn, klinkt het, zeker gezien de hoge vraag naar het merk. De Skoda-topman hoopt dat het tekort de komende weken wat […] Lees dit artikel: Skoda kan door chiptekort 100.000 auto’s niet bouwen [naar artikel]
Er dreigt een tekort aan donororganen zodra de zelf-rijdende auto wereldwijd een succes wordt. En dat is slechts een van de gevolgen van deze... [naar artikel]
Lees dit artikel: Europese autofederatie hekelt tekort aan laadpalen Er zijn nog veel te weinig laadpalen voor elektrische auto’s langs de wegen in de Europese Unie. Dat hekelt de Europese autofederatie ACEA donderdag. “Consumenten zullen de omschakeling naar emissievrije auto’s niet kunnen maken als er niet genoeg laad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden”, zegt directeur-generaal Eric-Mark Huitema. Volgens de gegevens […] Lees dit artikel: Europese autofederatie hekelt tekort aan laadpalen [naar artikel]
Indien het van de ondernemingen afhangt, zal de Belgische vloot bedrijfswagens niet snel worden afgebouwd. Een enquête bij ruim driehonderd fleetmanagers van Belgische bedrijven uit diverse sectoren en van verschillende omvang door het Arval Mobility Observatory maakte immers duidelijk dat 93 procent van de Belgische bedrijven zijn bedrijfswagenpark wil behouden of uitbreiden. Meer dan 80 […] [naar artikel]
18:13 Het tekort aan chips en de productievertragingen in fabrieken laten zich nu ook voelen in de Belgische autoverkoop. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.