Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Studie naar verruiming en vergroening kilometerheffing vrachtwagens opgestart

08/11/2022 - 17:15
"De studie naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens is opgestart. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekendgemaakt. De studie komt er in navolging van het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP). De studie moet onder meer onderzoeken of de bestaande kilometerheffing moet uitgebreid worden naar bestelwagens."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. “Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er, vraag is alleen wanneer” (22/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


2. “Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er komt, vraag is alleen wanneer” (22/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open VLD-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”. Dat zegt de minister in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


3. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Niet vraag of slimme kilometerheffing voor personenwagens er komt, maar wanneer” (22/11/2022 - Gazet van Antwerpen)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taksshift”. Dat zegt de minister in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


4. Kilometerheffing zorgt voor stevige vergroening van vrachtwagenpark (17/01/2019 - VRT NWS)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die in ons land sinds 1 april 2016 in voege is, zorgt voor een snelle vergroening van het vrachtwagenpark. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]


5. Kilometerheffing zorgt voor sneller dan verwachte vergroening wagenpark (17/01/2019 - Knack)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die in ons land sinds 1 april 2016 in voege is, zorgt voor een snelle vergroening van het vrachtwagenpark. [naar artikel]


6. Kilometerheffing zorgt voor sneller dan verwachte vergroening vrachtwagenpark (17/01/2019 - Knack)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die in ons land sinds 1 april 2016 in voege is, zorgt voor een snelle vergroening van het vrachtwagenpark. [naar artikel]


7. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing (17/01/2019 - De Standaard)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]


8. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing (17/01/2019 - De Morgen)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert.  [naar artikel]


9. Viapass: Belgische kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen op (26/05/2022 - Express)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]


10. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger” (30/11/2016 - Gazet van Antwerpen)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


11. Kilometerheffing is een maat voor niets: filses blijven even erg en sector rekent kosten gewoon door (31/03/2018 - Het Nieuwsblad)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum in onze zusterkranten. [naar artikel]


12. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


13. “Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen” (24/04/2018 - Gazet van Antwerpen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]


14. Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door (31/03/2018 - Knack)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard zaterdag berichtten. [naar artikel]


15. Inkomsten uit kilometerheffing vrachtwagens blijven stijgen (23/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste helft van 2019 heeft de Vlaamse overheid 228,1 miljoen euro gepuurd uit de kilometerheffing op vrachtwagens die op 1 april 2016 werd... [naar artikel]


16. “Vrachtwagens moeten ook op onze gewestwegen kilometerheffing betalen” (20/03/2017 - Gazet van Antwerpen)

“Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]


17. Kilometerheffing vrachtwagens levert elke werkdag 2,4 miljoen euro op (30/09/2016 - Knack)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]


18. Uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens om sluipverkeer tegen te gaan (26/10/2017 - VRT NWS)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft niet geleid tot een algemene verschuiving van het verkeer naar kleinere wegen. Maar op specifieke plaatsen is er wel een probleem en daar zal er binnenkort dan ook tol moeten worden betaald. [naar artikel]


19. Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID (26/10/2017 - De Morgen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer. [naar artikel]


20. Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!