De ouders van de 25 kinderen in de crèche 't Fopspeentje in Roeselare zijn niet te spreken over de tijdelijke sluiting. Het Agentschap Opgroeien heeft de vergunning geschorst "wegens klachten over grensoverschrijdend gedrag en discriminatie". Volgens de ouders zijn de klachten waarop het Agentschap zich baseert, onterecht. [naar artikel]
Het agentschap Opgroeien heeft het voorbije jaar in Limburg 29 klachten of meldingen over kinderopvang onderzocht waarbij kinderen mogelijk in gevaar waren. Dat blijkt uit cijfers die onze redactie kon inkijken. Met tien procent van alle klachten in Vlaanderen, scoort Limburg relatief goed. In Limburg zijn er twee crèches gesloten na dergelijke klachten. "Het Agentschap Opgroeien gaat zeer zorgvuldig om met alle verschillende meldingen. Een sluiting is pas aan de orde na een lang traject van kansen om de problemen aan te pakken." Dat vertelde Nele Wouters, woordvoerder van het Agentschap Opgroeien in onze studio. [naar artikel]
Het agentschap Opgroeien schorst de vier crèches van opvanginitiatief Mippie en Moppie die nog open waren. Bij hoogdringendheid, omdat er de afgelopen dagen nog 19 nieuwe klachten van ouders en ex-medewerkers binnenliepen tegen het kinderopvanginitiatief met vestigingen in Zemst en Keerbergen. In totaal moeten de ouders van 137 kinderen op zoek naar een nieuwe opvangplaats. [naar artikel]
De kinderdagverblijven MaMoeti en L’Olifant in Rommersom in Hoegaarden zijn tijdelijk geschorst door het Agentschap Opgroeien. Ze blijven al zeker dicht tot midden augustus. Er zijn inbreuken vastgesteld op het vlak van veiligheid en kwaliteit van de opvang, maar er zijn ook klachten over het welzijn van de kinderen. [naar artikel]
Kind en Gezin onderzoekt of het een lijst openbaar kan maken van de crèches met een historiek van klachten. Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) wil kinderdagverblijven waartegen klachten zijn ingediend sneller kunnen sluiten. [naar artikel]
842 klachten tegenover 631 vorig jaar. Meer dan 60 opheffingen en schorsingen tegenover 19 vorig jaar. En 15 crèches moeten definitief dicht, tegenover 7 vorig jaar. Het wordt steeds meer duidelijk in welke crisis onze kinderopvang zich bevindt, na nieuwe cijfers van het Agentschap Opgroeien. “Alle beslissingen werden zorgvuldig genomen, we zijn niét met een heksenjacht bezig”, klinkt het. Hoe komt het dat die cijfers dan zo verschillen? En wat hebben de getroffen crèches gedaan? [naar artikel]
Ook als er geen harde bewijzen zijn van wantoestanden zal Kind en Gezin voortaan toch optreden tegen crèches waar kinderen niet goed behandeld zouden worden. Dat schrijft de krant De Morgen. "We willen bij klachten over bepaalde kinderdagverblijven sneller ingrijpen", klinkt het. [naar artikel]
De ombudsdienst telecommunicatie heeft in 2022 opvallend meer klachten binnengekregen over de digitale factuur. In totaal waren het er 140, terwijl er twee jaar eerder slechts 25 klachten over binnen waren gekomen. "Niet iedereen is mee met de digitale evolutie", reageert minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen). [naar artikel]
Kindjes die geforceerd eten krijgen of tegen de grond worden gegooid wanneer ze iets fout doen. De klacht die het Agentschap Opgroeien kreeg over kinderopvang Babilou in Kraainem is niet min. Ook in 2019 en 2020 kwamen er klachten, en toch springen ouders massaal in de bres voor hun crèche. [naar artikel]
Na de start van de rechtszaak tegen televisiemaker Bart De Pauw ziet de Vlaamse ombudsvrouw gender een opvallende stijging in het aantal klachten over grensoverschrijdend gedrag. "Zo'n gedrag gebeurt altijd en overal", legt ze uit in "De zevende dag". [naar artikel]
Kind en Gezin onderzoekt of het een lijst openbaar kan maken van de crèches met een historiek van klachten. Om transparanter te zijn naar de ouders toe. “Maar ook zodat ongeruste ouders kunnen nakijken dat hun opvang er níét op staat.” Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) laat ondertussen aan VRT NWS weten dat er een nieuw ethisch comité komt om sneller te kunnen beslissen over de sluiting van kinderdagverblijven. [naar artikel]
De klantendienst van De Lijn heeft vorig jaar ruim 50.000 klachten gekregen, een kwart meer dan het jaar voordien. Dat schrijft De Tijd. Een kwart ging over de stiptheid van de bussen en trams, maar ook over de digitalisering van de vervoersbewijzen kwamen heel wat klachten binnen. "De kinderziektes zijn daar nu van de baan", klinkt het bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. [naar artikel]
In Passendale, bij Zonnebeke, moet een kinderopvang tijdelijk dicht na klachten van de ouders. Wat er precies fout is gelopen, wil het agentschap Opgroeien niet kwijt, maar het vreest voor de veiligheid van de kinderen. De ouders werden woensdagavond op de hoogte gebracht, de dag erna was de opvang al toe. [naar artikel]
"Ik zie een haar in de spinazie van Jeroen Meus" of "Er zit een spin op de camera van de winterbeelden". Jaarlijks komen er talloze klachten binnen... [naar artikel]
Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) heeft de resultaten ontvangen van de audit over de kinderopvang. Die doorlichting van Audit Vlaanderen kwam er na het drama in de crèche 't Sloeberhuisje, toen een baby er levengevaarlijk gewond raakte en later overleed. Volgens minister Crevits toont de audit aan "dat de processen rond meldingen, klachten en handhaving onvoldoende onder controle zijn". [naar artikel]
Het agentschap Opgroeien heeft met hoogdringendheid ook de vier andere vestigingen van kinderdagverblijf Mippie en Moppie gesloten. Dat deden ze nadat er de afgelopen dagen 19 bijkomende klachten kwamen van ouders en ex-medewerkers. Meer dan 50 ouders hadden zich verenigd in een groep in een poging de uitbaatster te stoppen. “We geven niet op tot ze gestraft wordt”, klinkt het. [naar artikel]
Experts pleiten voor een onafhankelijke commissie die meteen ingrijpt als er klachten binnenkomen over crèches. Na de dood van een baby in een crèche in Mariakerke, afgelopen vrijdag, kreeg Kind en Gezin - die de klachten nu onderzoekt - heel wat kritiek over zich heen. Want er waren al zeer veel klachten binnengekomen over de crèche en toch kon die gewoon open blijven. [naar artikel]
Kind en Gezin onderzoekt of het een lijst openbaar kan maken van de crèches met een historiek van klachten. Om transparanter te zijn naar de ouders toe. “Maar ook zodat ongeruste ouders kunnen nakijken dat hun opvang er níét op staat.” [naar artikel]
De toezichthouder op de politie, het Comité P, kreeg vorig jaar opvallend meer klachten van burgers over het optreden van de politie. Het aantal klachten steeg van 2.646 in 2019 naar 3.112 vorig jaar. In zijn jaarverslag heeft het Comité P het over een "enorme stijging", schrijft De Tijd vandaag. [naar artikel]
Is het zinvol om langdurige en aanhoudende klachten na een coronabesmetting officieel te erkennen als "postcoronasyndroom"? Over die vraag gingen een coronapatiënte en een arts in debat in "De zevende dag". Ann Li is bijna een jaar na haar coronabesmetting nog altijd aan het revalideren. Zij vraagt om de officiële erkenning van haar klachten, terwijl revalidatiearts Tina De Corte (UZ Gent) dat op dit moment nog te snel vindt. "Elke patiënt beleeft de ziekte en zijn revalidatie erg individueel." [naar artikel]
Na het overlijden van een baby die moest worden afgevoerd uit de Gentse crèche ’t Sloeberhuisje belooft Kind en Gezin om strenger op te treden. In 2021 waren er al opvallend meer schorsingen en sluitingen van kinderdagverblijven dan in de voorgaande jaren. Maar ondanks de jarenlange klachten was ’t Sloeberhuisje daar niet bij. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.