Het Europees Parlement heeft vandaag strengere normen voor luchtvervuiling goedgekeurd. De normen worden zo in lijn gebracht met wat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voorstelt. De verstrenging zou tientallen miljarden euro's aan gezondheidskosten kunnen besparen. Alleen is de beslissing nog niet definitief. [naar artikel]
Een heel jaar lang hebben de leuke jongens en meisjes van Euro NCAP weer vakkundig auto’s tegen de muur geparkeerd in de naam van de wetenschap en... [naar artikel]
De Franse autofabrikant Renault weet het verlies door het vertrek uit Rusland goed te maken door duurdere auto’s te verkopen. Voor dit hele jaar verwacht de producent daarom betere resultaten dan eerder, ondanks een verlies over de eerste helft van 2022 van 1,6 miljard euro. Een nieuwe strategie van Renault, die zich meer richt op de waarde van een auto dan op het verkopen van zoveel mogelijk stuks, is volgens de Fransen succesvol. [naar artikel]
20:53 Een groep experts legt Oosterweelbouwheer Lantis strengere normen op voor het gebruik van met PFOS-vervuilde grond op de werf. 'Als we het gezondheidsrisico willen beperken, is een verstrenging nodig.... [naar artikel]
De tijd dat er gelachen werd met Chinese auto’s – “Made in China” – is voorbij. Uit de Euro NCAP-crashtests blijkt dat de bekendste merken en modellen uit het Aziatische land zelfs even betrouwbaar en veilig zijn als Europese wagens. [naar artikel]
Er moeten snel veel meer e-auto’s komen, nu Europa afkoerst op veel strengere CO2-normen. Ook Duitse fabrikanten zullen eraan moeten. Kunnen zij... [naar artikel]
Door de steeds strenger wordende normen rond de uitstoot van CO2, dreigen de prijzen van Volkswagens te stijgen. Dat heeft de verkoopdirecteur van... [naar artikel]
Euro NCAP heeft het afgelopen jaar weer 33 nieuwe wagens in de prak gereden. Voor het goede doel welteverstaan. De organisatie die nieuwe modellen op veiligheid test, heeft zopas de (on)veiligste auto’s van het voorbije jaar opgelijst. [naar artikel]
Euro NCAP heeft het afgelopen jaar weer 33 nieuwe wagens in de prak gereden. Voor het goede doel welteverstaan. De organisatie die nieuwe modellen op veiligheid test, heeft zopas de (on)veiligste auto’s van het voorbije jaar opgelijst. [naar artikel]
20:07 De Vlaamse regering heeft veel strengere pfas-normen afgeklopt, die op 1 september 2024 ingaan. Daardoor moeten een pak meer gronden gesaneerd of naar een stortplaats gebracht worden. 'Werven waar vee... [naar artikel]
De EU-landen willen voorlopig geen strengere regels voor de uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. Als de auto-industrie haar energie moet steken in het halen van strengere uitstootnormen komt de overgang naar duurzame auto’s in het gedrang, menen ze. [naar artikel]
Euro NCAP heeft het afgelopen jaar weer 33 nieuwe wagens in de prak gereden. Voor het goede doel welteverstaan. De organisatie die nieuwe modellen op veiligheid test, heeft zopas de (on)veiligste auto’s van het voorbije jaar opgelijst. [naar artikel]
Er komen steeds strengere normen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Ook bij de aankoop van een nieuwe auto moet je hiermee dus rekening houden. Wat zijn de huidige regels? Op welke premies van de overheid kan je bij de aankoop van een milieuvriendelijke auto rekenen? En zijn er extra kortingen voor wie elektrisch rijdt? Independer.be legt uit hoe je je voordeel kan doen. [naar artikel]
Het onafhankelijke crashtestinstituut Euro NCAP heeft de veiligheidsresultaten van elf elektrische SUV’s vrijgegeven. De auto’s zorgen dat de inzittenden veilig zijn bij een aanrijding, maar door hun gewicht en hoge voorkant zijn ze een gevaar voor alle overige verkeersdeelnemers, zo concludeert het onderzoeksinstituut. [naar artikel]
Toekomstige auto’s zullen moeten voldoen aan strengere uitstootnormen. Die normen dicteren vanaf 2025 dus hoe de automarkt eruit zal zien. Benzines en diesels moeten nog zuiverder worden, maar ook voor elektrische auto’s worden de eerste beperkingen van kracht. En natuurlijk zullen er gevolgen zijn voor het budget. Onze mobilteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat er allemaal verandert. [naar artikel]
De Europese Commissie heeft nieuwe normen voorgesteld voor de uitstoot die auto's, vrachtwagens en ander wegverkeer nog mogen veroorzaken. De nieuwe Euro 7-norm zou al vanaf 2025 gelden voor auto's en bestelwagens. Voor het eerst zouden er ook drempelwaarden komen voor de luchtvervuiling afkomstig van de banden en het remmen, en die gelden ook voor elektrische voertuigen. Het voorstel moet wel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten. [naar artikel]
De consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat het gehalte aan acrylamide in voeding in België verder omlaag gaat. Uit een onderzoek bij 80 producten blijkt dat slechts in 4 daarvan de Europese referentiewaarden overschreden worden. Een geruststellend resultaat, maar er zijn redenen genoeg om strengere en afdwingbare normen op te leggen, vindt Test-Aankoop. [naar artikel]
Veel autoverkopers bieden deze zomer grote kortingen aan op stockwagens, omdat de uitstoot van die wagens nog volgens de oude normen is gemeten. Vanaf 1 september gelden strengere normen en mogen veel oude stockwagens niet meer worden ingeschreven. Kan zo’n korting jou verleiden? [naar artikel]
Trommelremmen werden tot voor kort alleen nog toegepast op kleine auto’s en budgetmodellen. Duurdere auto’s zijn standaard voorzien van de beter functionerende schijfremmen. Maar de ‘ouderwetse’ trommelrem keert terug en dat heeft alles te maken met de opmars van de elektrische auto. [naar artikel]
Ga je volgend jaar bouwen of je woning grondig energetisch renoveren? Hou er dan rekening mee dat er strengere normen gelden voor het verplichte aandeel hernieuwbare energie. Dat gaat namelijk de hoogte in voor bouwaanvragen vanaf 1 januari 2023. Bouwsite Livios legt uit wat dat precies betekent. [naar artikel]
De kostprijs van nieuwbouw zal met vijf tot tien procent stijgen door de strengere isolatienormen, die vanaf 2021 van kracht worden. De Bouwunie vreest dat er minder zal worden geïnvesteerd. [naar artikel]
Al 20 jaar lang voert Euro NCAP crashtesten uit op verschillende wagens. Meer dan 78.000 levens zijn intussen gered sinds de introductie van deze veeleisende veiligheidstesten. De eerste testen in 1997 brachten veiligheidsproblemen aan het licht, waardoor fabrikanten gedwongen werden om hun voertuigen veiliger te maken. In het filmpje kan je zien welke impact een crashtest heeft op een auto van nu en een auto van 20 jaar geleden. [naar artikel]
BrusselDe lidstaten van de Europese Unie hebben de nieuwe CO2-normen voor de auto-industrie, zoals die vorige week door het Europees Parlement werden gestemd, opnieuw afgezwakt. Het waren vooral Duitsland, Oostenrijk en de Oost-Europese landen die zich verzetten tegen de ambitieuze normen. [naar artikel]
De Europese Commissie stelt striktere normen aan de CO2-uitstoot van auto's om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Nieuwe wagens moeten vanaf 2030 gemiddeld 30 procent minder CO2 uitstoten dan de maximumnorm die voor 2021 is gesteld. België, Nederland Luxemburg en andere kleinere lidstaten alsook de Groenen in het Europees Parlement, vinden het Commissievoorstel zwaar onder de maat. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.