De Raad van de Europese Unie heeft meegedeeld dat voortaan alle journalisten die in België gevestigd zijn voortaan 100 euro per jaar moeten betalen als ze Europese toppen willen bijwonen. [naar artikel]
Ook de scheepvaartsector zal nu uitstootrechten moeten kopen voor de broeikasgassen die hij uitstoot. Dat is een van de gevolgen van de uitbreiding van het Europese emissiehandelsysteem die vandaag gestemd werd. In de sector wordt de beslissing positief ontvangen, maar er is wel nog werk aan de winkel om de scheepvaart duurzamer te maken. Producten zullen er voor de consument dan weer niet zo veel duurder door worden. [naar artikel]
Het Europees Parlement wil aan de scheepvaart striktere milieuregels opleggen. De Europese parlementsleden hebben immers ingestemd met een voorstel om... The post Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot appeared first on Business AM. [naar artikel]
De Belgische en in België woonachtige journalisten die de Europese toppen aan het Schumanplein willen verslaan moeten voortaan 50 euro betalen voor... [naar artikel]
Lees dit artikel: Europese emissies op dertig jaar tijd bijna een kwart gedaald Op dertig jaar tijd is de Europese Unie erin geslaagd om zijn emissies met bijna een kwart terug te schroeven. Dat blijkt uit een rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA), gebaseerd op cijfers van twee jaar geleden, voor de uitbraak van coronapandemie. Tegenover het jaar voordien kon een daling van de emissies met 3,8 procent […] Lees dit artikel: Europese emissies op dertig jaar tijd bijna een kwart gedaald [naar artikel]
Wie denkt aan sectoren met een hoge klimaatimpact, kijkt doorgaans meteen omhoog, naar de vliegtuigen in de lucht. Terecht. Maar ook de scheepvaart, nochtans goed voor 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, blijft tot nu toe amper gereguleerd. De Commissie Leefmilieu van het Europees Parlement wil daar alvast voor de Europese vloot verandering in brengen. [naar artikel]
Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart tegen 2050 met 80 procent wordt beperkt. Daarover zijn het Europese Parlement en de regeringsleiders van de lidstaten het eens geraakt. [naar artikel]
Het Verenigd Koninkrijk, dat in november in Glasgow gastheer is van de klimaatconferentie COP26, heeft opgeroepen om de mondiale emissies van de scheepvaart tegen 2050 tot nul te herleiden en om tegen 2025 enkel nog niet-vervuilende schepen in vaart te nemen. [naar artikel]
De Belgische en in België woonachtige journalisten die de Europese toppen aan het Schumanplein willen verslaan moeten voortaan 50 euro betalen voor een zesmaandelijkse veiligheidsscreening door de Belgische veiligheidsdiensten. Dat heeft de Raad van de Europese Unie aangekondigd op haar website waar reporters zich moeten accrediteren voor de Brusselse toppen. [naar artikel]
Lees dit artikel: De internationale scheepvaart is één van de grootste problemen voor het klimaat. Maar toch is er reden voor optimisme De internationale scheepvaart is een cruciaal onderdeel van de wereldeconomie – 90% van de wereldhandel wordt over zee vervoerd. Bijna alle schepen gebruiken fossiele brandstoffen, en dus is de sector ook een grote uitstoter van broeikasgassen. Maar de voortgang bij het terugdringen van emissies in de scheepvaart verloopt traag. De gestelde doelstellingen zijn bij lange […] Lees dit artikel: De internationale scheepvaart is één van de grootste problemen voor het klimaat. Maar toch is er reden voor optimisme [naar artikel]
Het Verenigd Koninkrijk, dat in november in Glasgow gastheer is van de klimaatconferentie COP26, heeft opgeroepen om de mondiale emissies van de scheepvaart tegen 2050 tot nul te herleiden en om tegen 2025 enkel nog niet-vervuilende schepen in vaart te nemen. [naar artikel]
Britse bedrijven betalen meer dan 75 pond (90 euro) per ton CO2-uitstoot, terwijl vergelijkbare bedrijven in de EU tot ongeveer 85 euro per ton betalen. Dat bericht The Guardian. Afgelopen dagen werd het verschil tussen wat Britse en EU-bedrijven betalen voor emissies iets kleiner, maar bedroeg de afgelopen maand ongeveer 8 à 9 euro per […] [naar artikel]
Lees dit artikel: Heropleving Europese economie doet emissies met bijna een vijfde toenemen Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar heeft de uitstoot van koolstofdioxide en andere broeikasgassen in de lidstaten van de Europese Unie een massa van 867 miljoen ton bereikt. Dat betekende een stijging met 18 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. De […] Lees dit artikel: Heropleving Europese economie doet emissies met bijna een vijfde toenemen [naar artikel]
21:57 De pas goedgekeurde Europese klimaatwetgeving zal onze economie drastisch veranderen. Vervuilers als de zware industrie, de luchtvaart, de scheepvaart, maar ook de gezinnen zullen moeten betalen. Het ... [naar artikel]
Tegen de wil van de Europese Unie in zal Hongarije voortaan met roebels betalen voor Russisch gas. Daarmee scheurt Hongarije zich los van de Europese oproep om de betalingen in euro’s en dollars voort te zetten. Als vergelding tegen de internationale economische sancties, kwam Rusland met een ultimatum opdraven: alle Europese landen moeten binnenkort hun […] [naar artikel]
De Europese Unie zal zijn doelstellingen rond klimaatneutraliteit tegen het midden van deze eeuw niet halen, tenzij er strengere normen worden geïntroduceerd om de uitstoot van de scheepvaartsector terug te dringen, waarbij ook een aantal mazen in de wetgeving moeten worden gedicht. Dat zegt Lucy Gilliam, milieuwetenschapper en analist scheepvaart bij de federatie Seas at […] [naar artikel]
Justitie richt haar pijlen op veel­plegers in het verkeer. Wie vaak in de fout gaat, zal niet alleen een boete moeten betalen maar voortaan ook... [naar artikel]
14:32 Pan-Europese pensioenfondsen die in België gevestigd zijn, moeten voortaan geen bedrijfsvoorheffing meer betalen op pensioenuitkeringen aan buitenlanders. [naar artikel]
Lees dit artikel: EU wil belasting op kerosine De Europese luchtvaartindustrie moet in het kader van de strijd tegen klimaatverandering kerosinebelasting betalen, stelt de Europese Commissie. Ook de scheepvaart moet zich voorbereiden op een heffing – op bunkerolie. Herziening. De voornemens zijn te vinden in uitgelekte voorstellen voor de herziening van de Europese regels voor energiebelasting, weet Het Financieele Dagblad. De EU-lidstaten moeten begin […] Lees dit artikel: EU wil belasting op kerosine [naar artikel]
De verschuiving van de Europese elektriciteitsvoorziening, waarbij fossiele brandstoffen steeds meer door hernieuwbare bronnen worden vervangen, is erin gelukt de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Tegelijkertijd konden ook een aantal andere milieuproblemen worden aangepakt. Dat zegt een rapport van het Europese Milieuagentschap (EEA) over het elektriciteitsverbruik in de Europese Unie twee jaar geleden. ‘De opwekking […] The post Hernieuwbare bronnen hebben Europese emissies gunstig beïnvloed appeared first on Business AM. [naar artikel]
Belgische dochterbedrijven van multinationals én hun werknemers moeten voortaan socialezekerheidsbijdragen betalen op de aandelen die het buitenlandse moederbedrijf toekent. Dat blijkt uit de instructies aan de werkgever die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) publiceerde. Dat schrijft De Tijd vandaag. [naar artikel]
De stad Antwerpen voert het bewoners-parkeren ook buiten de Ring in. Bewoners kunnen een bewonerskaart aanvragen, bezoekers zullen voortaan moeten betalen. “Op die manier willen we er de toegenomen parkeerdruk doen afnemen”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
De uitstoot die wordt gedekt door de emissiehandel van de Europese Unie, liet het voorbije jaar een niveau van 1.339 megaton optekenen. Dat betekende een daling met 16,6 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een analyse van consulent Refinitiv Carbon Research. De terugval moet volgens het rapport vooral worden toegeschreven aan de uitbraak […] The post Ook Europese emissies tonen de impact van de coronacrisis appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vanaf morgen mogen handelaars geen kosten meer aanrekenen wanneer een klant betaalt met een betaalkaart. Dat is het gevolg van de omzetting van een Europese richtlijn in een wet. Dat betekent wel niet dat u voortaan ook overal met de kaart zult kunnen betalen. We beantwoorden de meest prangende vragen. [naar artikel]
Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft een klacht van de steden Brussel, Madrid en Parijs rond de grenswaarden voor de emissies van stikstofoxiden door auto’s afgewezen. Omdat de steden niet rechtstreeks bij de gecontesteerde directieve van de Europese Commissie zijn betrokken, is hun klacht volgens de hoogste rechtbank van Europa niet ontvankelijk. […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.