Naar jaarlijkse gewoonte heeft AWV Limburg de gezondheid van de bomen langs de gewestwegen gecontroleerd. Het vonnis van de bomen staat – zoals op de N74 – intussen op de stam getekend. Nieuw vanaf dit jaar is de markering die aanduidt welke bomen wel of niet gekapt kunnen worden. “We treden niet in detail over de merktekens, omdat we in het verleden wel eens ervaarden dat op sommige bomen door onbevoegden bijvoorbeeld een ‘te kappen’ teken was gespoten”, zegt Sep Vandijck van Wegen en Verkeer Limburg. [naar artikel]
In een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ventileren landschapsarchitecten, verkeersdeskundigen, boomdeskundigen... hun ongenoegen over de visie van het Agentschap Wegen en Verkeer over de bomen langs de weg. AWV wil immers enkel nog traaggroeiende bomen aanplanten en die snoeien eens dikker dan 10 centimeter. [naar artikel]
In de periode 2017-2018 werd in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer op een totale oppervlakte van 118,34 hectare bomen en struiken gekapt... [naar artikel]
Wie vaak de snelweg neemt, heeft het ongetwijfeld al gemerkt. Op tal van plaatsen wordt er weer massaal gesnoeid. Of beter gezegd: massaal gekapt. Want meestal worden de bomen gewoon tot net boven de grond afgezaagd. Op de Facebookpagina ‘Stop met het kappen van bomen langs de snel-wegen’ is de kritiek dan ook niet mals. Maar waarom is die kaalkap eigenlijk nodig? [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), die vorige week per vergissing meer dan 200 beuken heeft gerooid langs de R34 in Torhout, wil zijn fout compenseren. Torhout wil dat er nieuwe struiken en bomen geplant worden en liefst nog op dezelfde locatie. [naar artikel]
In de toekomst zal Wegen en Verkeer enkel nog bomen met een diameter van 10 centimeter aanplanten langs gewestwegen. Dat moet de overlevingskansen bij ongevallen verhogen. [naar artikel]
Omwille van wegenwerken op de Boslaan in Lanklaar heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) over een afstand van vijf kilometer de stammen van de eiken ingepakt. “Zo willen we de bomen beschermen”, klinkt het bij AWV. [naar artikel]
In een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ventileren landschapsarchitecten, verkeersdeskundigen, boomdeskundigen ... hun ongenoegen over de visie van het Agentschap Wegen en Verkeer over de bomen langs de weg. [naar artikel]
Langs de Maastrichtersteenweg (N79) in Riemst heeft een onbekende schilder zopas een opvallende boodschap achtergelaten op vier bomen: ‘Geef onze vrijheid terug’. [naar artikel]
12:03 Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de vorobije dagen een aannemer bomen laten kappen langs de E313 in Ranst in het kader van de aanpak van transmigranten. [naar artikel]
Er moeten vangrails komen rond bomen langs drukke wegen. Dat moet het aantal zware ongevallen verminderen, zegt Touring. “Een kwart van de verkeersdoden is te wijten aan obstakels buiten de weg.” Wegbeheerder AWV noemt het plan “ondoenbaar”. [naar artikel]
Er worden naast Vlaamse wegen dubbel zoveel hectare bomen en struiken afgezaagd als drie jaar geleden. Buurtbewoners en passanten maken zich meer dan ooit zorgen. “Begrijpelijk, maar het komt de natuur net ten goede”, vindt Agentschap Wegen en Verkeer. Al kan het volgens Natuurpunt beter. [naar artikel]
Langs de autosnelwegen in ons land worden dezer dagen heel wat bomen gesnoeid en gekapt. Een schande, zo vinden sommigen en dus kwamen ze met een Facebookpagina op de proppen. "Maar er is niets erg aan de hand", benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat straks enkel nog traaggroeiende boompjes langs de kant van de weg planten. De reden? Vermijden dat een [naar artikel]
Het betreft hakhoutbeheer waarbij de bomen en struiken niet volledig verwijderd worden, maar afgezaagd. [naar artikel]
Zo’n 150 bomen langs de N121 tussen Schilde en ’s-Gravenwezel krijgen momenteel een jas, in praktijk een stevige kokosmat, aangetrokken. Boomverzorger Thomas De Vos legt uit waarom. [naar artikel]
Vanaf volgende week gaat de stad Bilzen samenwerken met de Hogeschool PXL. “De studenten van de opleiding Groenmanagement gaan de natuurvoordelen berekenen van bomen en laanbomen langs de wegen.”, verduidelijkt schepen van milieu, Veerle Schoenmaekers. De samenwerking is uniek voor ons land. “De resultaten van het onderzoek moeten onder andere naast de kosten van onderhoud, ook de voordelen voor de mens en maatschappij berekenen van de aanwezigheid van bomen in het openbaar groen.”, stelt bioloog onderzoeker Alain De Vocht van de Hogeschool. [naar artikel]
In ‘The Village’, een film van Shyamalan, is het een afgelegen 19de-eeuws dorpje waar de mensen leven als een mix van quakers, shakers en Amish. In Ballards boek ‘High-Rise’ is het een hyperluxueus woonblok waar de rijke bewoners uit verveling chaos creëren. En in ‘Wayward Pines’ is het 21ste-eeuws stadje in het jaar 4028, beschermd door hightech, hoge betonnen muren en een totalitair management. [naar artikel]
brusselEr moeten vangrails komen rond bomen langs drukke wegen. Dat moet het aantal zware ongevallen verminderen, zegt Touring. “ [naar artikel]
Vanaf 1 november tot midden maart zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op verschillende locaties langs de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen groenwerken uitvoeren. Deze werken verhogen de verkeersveiligheid en de biodiversiteit. Het Agentschap Wegen en Verkeer beheert ongeveer 9.000 hectare wegbermen langs autosnelwegen en gewestwegen. Tot midden maart voert AWV het zogenaamde hakhoutbeheer uit, […] Het bericht Wegen en Verkeer hakt hout langs snelwegen en gewestwegen om veiligheid te verhogen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De typisch Vlaamse gewestweg, met aan beide kanten uit de kluiten gewassen bomen, verdwijnt. Wegen en Verkeer plant voortaan enkel nog traaggroeiende boompjes aan. En mochten die na enkele jaren toch dikker worden dan 10 centimeter diameter, dan worden ze tot bijna tegen de grond gesnoeid. “Dat moet onze wegen veiliger maken.” Een botsing met een volgroeide boom loopt immers zelden goed af. [naar artikel]
De federale regeringspartij Vooruit wil de antidiscriminatiewet uitbreiden om ook mensen die ziek zijn geweest beter te beschermen. De wet beschermt momenteel enkel op basis van ‘huidige of toekomstige gezondheidstoestand’, verklaart Vooruit. [naar artikel]
Kreukelpalenfabrikant Safety Product uit Zandhoven en Olen heeft nu ook "kreukelbomen" ontwikkeld. Kreukelpalen buigen om als je er met een auto tegen botst, waardoor de gevolgen voor de inzittenden minder erg zijn. "Maar er staan nog veel bomen langs wegen ook", zegt Carolien Willems van Safety Product. "Nu hebben we een paal ontwikkeld die begroeid is met groen. Die zuivert de lucht net zoals bomen en is ook botsveilig." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.