Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Vooruit wil terug naar 19de-eeuws Veldwetboek om bomen langs wegen te beschermen

02/12/2022 - 03:26
"Sinds het Veldwetboek uit 1886 in 2020 is hervormd, is het makkelijker geworden om “openbare” bomen te laten rooien. Een wetsvoorstel van Kamerlid Kris Verduyckt (Vooruit) wil terug naar de oude regeling."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Daarom staan er nu cijfers op de bomen langs Limburgse wegen (13/11/2018 - Het Belang van Limburg)

Naar jaarlijkse gewoonte heeft AWV Limburg de gezondheid van de bomen langs de gewestwegen gecontroleerd. Het vonnis van de bomen staat – zoals op de N74 – intussen op de stam getekend. Nieuw vanaf dit jaar is de markering die aanduidt welke bomen wel of niet gekapt kunnen worden. “We treden niet in detail over de merktekens, omdat we in het verleden wel eens ervaarden dat op sommige bomen door onbevoegden bijvoorbeeld een ‘te kappen’ teken was gespoten”, zegt Sep Vandijck van Wegen en Verkeer Limburg. [naar artikel]


2. Groeiend protest tegen ‘enkel nog dunne bomen langs de weg’ (12/06/2017 - De Standaard)

In een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ventileren landschapsarchitecten, verkeersdeskundigen, boomdeskundigen... hun ongenoegen over de visie van het Agentschap Wegen en Verkeer over de bomen langs de weg. AWV wil immers enkel nog traaggroeiende bomen aanplanten en die snoeien eens dikker dan 10 centimeter. [naar artikel]


3. Oppervlakte aan gekapte bomen en struiken langs Vlaamse wegen verdubbeld in afgelopen vijf jaar (22/05/2018 - Het Laatste Nieuws)

In de periode 2017-2018 werd in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer op een totale oppervlakte van 118,34 hectare bomen en struiken gekapt... [naar artikel]


4. Daarom verdwijnen er massaal veel bomen langs onze snelwegen (16/03/2018 - Het Nieuwsblad)

Wie vaak de snelweg neemt, heeft het ongetwijfeld al gemerkt. Op tal van plaatsen wordt er weer massaal gesnoeid. Of beter gezegd: massaal gekapt. Want meestal worden de bomen gewoon tot net boven de grond afgezaagd. Op de Facebookpagina ‘Stop met het kappen van bomen langs de snel-wegen’ is de kritiek dan ook niet mals. Maar waarom is die kaalkap eigenlijk nodig? [naar artikel]


5. Vlaanderen wil gerooide bomen langs Torhoutse ringweg compenseren (13/09/2018 - De Standaard)

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), die vorige week per vergissing meer dan 200 beuken heeft gerooid langs de R34 in Torhout, wil zijn fout compenseren. Torhout wil dat er nieuwe struiken en bomen geplant worden en liefst nog op dezelfde locatie. [naar artikel]


6. Smallere bomen voor minder verkeersdoden (10/04/2019 - De Morgen)

In de toekomst zal Wegen en Verkeer enkel nog bomen met een diameter van 10 centimeter aanplanten langs gewestwegen. Dat moet de overlevingskansen bij ongevallen verhogen. [naar artikel]


7. Eeuwenoude eiken langs Boslaan ingepakt met houten planken (02/03/2022 - Het Belang van Limburg)

Omwille van wegenwerken op de Boslaan in Lanklaar heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) over een afstand van vijf kilometer de stammen van de eiken ingepakt. “Zo willen we de bomen beschermen”, klinkt het bij AWV. [naar artikel]


8. Groeiend protest tegen 'vergevingsgezinde wegen' (12/06/2017 - Knack)

In een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ventileren landschapsarchitecten, verkeersdeskundigen, boomdeskundigen ... hun ongenoegen over de visie van het Agentschap Wegen en Verkeer over de bomen langs de weg. [naar artikel]


9. Opvallend protest op bomen langs Maastrichtersteenweg in Riemst (18/01/2021 - Het Belang van Limburg)

Langs de Maastrichtersteenweg (N79) in Riemst heeft een onbekende schilder zopas een opvallende boodschap achtergelaten op vier bomen: ‘Geef onze vrijheid terug’. [naar artikel]


10. Bomen verdwijnen in strijd tegen transmigranten (25/04/2018 - De Tijd)

12:03 Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de vorobije dagen een aannemer bomen laten kappen langs de E313 in Ranst in het kader van de aanpak van transmigranten. [naar artikel]


11. Touring wil vangrails rond élke ‘gevaarlijke’ boom langs Vlaamse wegen (23/12/2018 - Het Nieuwsblad)

Er moeten vangrails komen rond bomen langs drukke wegen. Dat moet het aantal zware ongevallen verminderen, zegt Touring. “Een kwart van de verkeersdoden is te wijten aan obstakels buiten de weg.” Wegbeheerder AWV noemt het plan “ondoenbaar”. [naar artikel]


12. Hoezo, barbaars? Bomen langs snelweg kappen komt de natuur net ten goede (17/05/2018 - De Morgen)

Er worden naast Vlaamse wegen dubbel zoveel hectare bomen en struiken afgezaagd als drie jaar geleden. Buurtbewoners en passanten maken zich meer dan ooit zorgen. “Begrijpelijk, maar het komt de natuur net ten goede”, vindt Agentschap Wegen en Verkeer. Al kan het volgens Natuurpunt beter. [naar artikel]


13. "Stop de kaalkap": waarom worden er massaal bomen gekapt langs de snelwegen? (16/03/2018 - VRT NWS)

Langs de autosnelwegen in ons land worden dezer dagen heel wat bomen gesnoeid en gekapt. Een schande, zo vinden sommigen en dus kwamen ze met een Facebookpagina op de proppen. "Maar er is niets erg aan de hand", benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer. [naar artikel]


14. Dunne bomen moeten levens redden langs de weg (01/06/2017 - Het Laatste Nieuws)

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat straks enkel nog traaggroeiende boompjes langs de kant van de weg planten. De reden? Vermijden dat een [naar artikel]


15. Aantal gekapte bomen en struiken langs Vlaamse wegen afgelopen vijf jaar verdubbeld (22/05/2018 - Knack)

Het betreft hakhoutbeheer waarbij de bomen en struiken niet volledig verwijderd worden, maar afgezaagd. [naar artikel]


16. ‘Jas’ moet deze bomen in Schilde beschermen (maar niet tegen de koude) (08/01/2019 - Gazet van Antwerpen)

Zo’n 150 bomen langs de N121 tussen Schilde en ’s-Gravenwezel krijgen momenteel een jas, in praktijk een stevige kokosmat, aangetrokken. Boomverzorger Thomas De Vos legt uit waarom. [naar artikel]


17. Hogeschool onderzoekt natuurvoordelen van bomen langs de weg (15/09/2017 - Het Belang van Limburg)

Vanaf volgende week gaat de stad Bilzen samenwerken met de Hogeschool PXL. “De studenten van de opleiding Groenmanagement gaan de natuurvoordelen berekenen van bomen en laanbomen langs de wegen.”, verduidelijkt schepen van milieu, Veerle Schoenmaekers. De samenwerking is uniek voor ons land. “De resultaten van het onderzoek moeten onder andere naast de kosten van onderhoud, ook de voordelen voor de mens en maatschappij berekenen van de aanwezigheid van bomen in het openbaar groen.”, stelt bioloog onderzoeker Alain De Vocht van de Hogeschool. [naar artikel]


18. Utopia domineert de tijdgeest als nooit tevoren (02/11/2016 - Het Belang van Limburg)

In ‘The Village’, een film van Shyamalan, is het een afgelegen 19de-eeuws dorpje waar de mensen leven als een mix van quakers, shakers en Amish. In Ballards boek ‘High-Rise’ is het een hyperluxueus woonblok waar de rijke bewoners uit verveling chaos creëren. En in ‘Wayward Pines’ is het 21ste-eeuws stadje in het jaar 4028, beschermd door hightech, hoge betonnen muren en een totalitair management. [naar artikel]


19. Touring: “Zet vangrails rond bomen” (24/12/2018 - Het Belang van Limburg)

brusselEr moeten vangrails komen rond bomen langs drukke wegen. Dat moet het aantal zware ongevallen verminderen, zegt Touring. “ [naar artikel]


20. Wegen en Verkeer hakt hout langs snelwegen en gewestwegen om veiligheid te verhogen (30/10/2018 - Metro)

Vanaf 1 november tot midden maart zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op verschillende locaties langs de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen groenwerken uitvoeren. Deze werken verhogen de verkeersveiligheid en de biodiversiteit. Het Agentschap Wegen en Verkeer beheert ongeveer 9.000 hectare wegbermen langs autosnelwegen en gewestwegen. Tot midden maart voert AWV het zogenaamde hakhoutbeheer uit, […] Het bericht Wegen en Verkeer hakt hout langs snelwegen en gewestwegen om veiligheid te verhogen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


21. Nieuwe bomen langs de weg mogen niet dikker meer zijn dan 10 cm en daar is een goede reden voor (01/06/2017 - Gazet van Antwerpen)

De typisch Vlaamse gewestweg, met aan beide kanten uit de kluiten gewassen bomen, verdwijnt. Wegen en Verkeer plant voortaan enkel nog traaggroeiende boompjes aan. En mochten die na enkele jaren toch dikker worden dan 10 centimeter diameter, dan worden ze tot bijna tegen de grond gesnoeid. “Dat moet onze wegen veiliger maken.” Een botsing met een volgroeide boom loopt immers zelden goed af. [naar artikel]


22. Vooruit wil zieken beter beschermen tegen discriminatie (27/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

De federale regeringspartij Vooruit wil de antidiscriminatiewet uitbreiden om ook mensen die ziek zijn geweest beter te beschermen. De wet beschermt momenteel enkel op basis van ‘huidige of toekomstige gezondheidstoestand’, verklaart Vooruit. [naar artikel]


23. Na kreukelpalen nu ook "kreukelbomen" om wegen veiliger te maken (06/10/2020 - VRT NWS)

Kreukelpalenfabrikant Safety Product uit Zandhoven en Olen heeft nu ook "kreukelbomen" ontwikkeld. Kreukelpalen buigen om als je er met een auto tegen botst, waardoor de gevolgen voor de inzittenden minder erg zijn. "Maar er staan nog veel bomen langs wegen ook", zegt Carolien Willems van Safety Product. "Nu hebben we een paal ontwikkeld die begroeid is met groen. Die zuivert de lucht net zoals bomen en is ook botsveilig." [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!