Cake is een jong Zweeds merk dat inzet op lichte elektrische motoren. Hun eerste motor, de Kalk, won enkele designprijzen en onlangs toonde het merk ook de Bukk. Dit is een erg sportieve crossmotor die misschien een einde brengt aan de problemen die crosscircuits hebben met geluidsoverlast. ‘Licht, stil en proper’ is het motto van het merk, waar onze motorexpert Arno Jaspers na een testrit met de Cake Ösa+ graag nog wat aan toevoegt; ‘Peperduur en totaal van de pot gerukt.” [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft zowat de goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft zowat de goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft de op één na goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Honda heeft eindelijk opnieuw een grote toermotor in het gamma. De NT1100 moet het gat tussen de Gold Wing en avontuurlijke Africa Twin vullen met zijn rijkelijke uitrusting en vlot stuurkarakter. Het prijskaartje zit ook nog eens goed, maar of dat volstaat om onze motorexpert Arno Jaspers te overtuigen? “Honda bewandelt als geen ander de grens tussen efficiënt en doodsaai.” [naar artikel]
Ducati vernieuwde zijn snelste superbike en dat betekent spektakel. Waar de Panigale V4 – met topsnelheden tot boven de 300 km/uur –in 2018 niet alleen indrukwekkend, maar ook onhandelbaar kon zijn, is het nieuwe model heel wat gebruiksvriendelijker. Onze motorexpert Arno Jaspers testte hem uit op het circuit: “Amper vijf seconden trager dan de onbetaalbare prototype-racers uit de MotoGP, maar hij is wel ridicuul duur.” [naar artikel]
Piaggio’s MP3 is een heel apart succesverhaal. De scooter met dubbel voorwiel is al 16 jaar lang een gigantische hit in Parijs, terwijl de rest van de wereld moeilijker overstag gaat. Onze motorexpert Arno Jaspers trok naar de Franse hoofdstad om de twee nieuwste uitvoeringen aan de tand te voelen: wat zijn de voor- én de nadelen? [naar artikel]
Triumph wil de Japanse merken het vuur aan de schenen leggen in de middenklasse. De Britten pakken daarom uit met de Tiger 660 Sport, een alleskunner die moet uitblinken met zijn gebruiksgema, en elektronische snufjes. De VW Golf onder de moto's, zeg maar. Onze motorexpert Arno Jaspers testte hem uit op de Portugese kronkelwegen bij Lissabon: “Deze uitrusting is ongezien in deze prijsklasse.” [naar artikel]
Ducati wil een supersportieve motorfiets bouwen die ook toegankelijk is voor opstappers. Net zoals in de autowereld wordt dat dan meestal een beest van een voertuig dat gevangen zit in een kooi van elektronische snufjes. Van zodra het ABS, de tractiecontrole en andere gadgets uitgaan, eindigt het regelmatig in een vangrail of in een viraal filmpje. Hoe onze motorexpert Arno Jaspers het ervan afbracht tijdens een eerste circuittest in Almeria? “Looks, power, merkimago… de Ducati Streetfighter V4S heeft het allemaal. Al is er uiteraard nog het prijskaartje.” [naar artikel]
Ducati vernieuwde zijn snelste superbike en dat betekent spektakel. Waar de Panigale V4 – met topsnelheden tot boven de 300 km/uur –in 2018 niet alleen indrukwekkend, maar ook onhandelbaar kon zijn, is het nieuwe model heel wat gebruiksvriendelijker. Onze motorexpert Arno Jaspers testte hem uit op het circuit: “Amper vijf seconden trager dan de onbetaalbare prototype-racers uit de MotoGP, maar hij is wel ridicuul duur.” [naar artikel]
De NIU MQI GT Evo lijkt op papier de scooter waar België op wacht. Maar helaas, dat is louter theorie, want de test van onze motorexpert Arno Jaspers draaide helemaal anders uit: “De beloftes die deze scooter op papier maakt, komen er op asfalt nooit uit.” [naar artikel]
Motorrijden in België is niet altijd een pretje. Hoewel de meeste rijders dromen van bergwegen met veel bochten, blijven ze veelal steken in druk stadsverkeer of op de rechte snelwegen. Meteen de verklaring waarom ze vaak kiezen voor een motor die toerkwaliteiten combineert met sportieve sensaties. Iets wat KTM nu ook doet met de 890 SMT, al gaan ze volgens onze motorexpert Arno Jaspers zelfs een stapje verder wat dat sportieve betreft. “Voeg wat toercomfort en een grotere benzinetank toe aan een ‘hooliganistische’ supermoto en je hebt het recept voor deze 890.” [naar artikel]
De NIU MQI GT Evo lijkt op papier de scooter waar België op wacht. Maar helaas, dat is louter theorie, want de test van onze motorexpert Arno Jaspers draaide helemaal anders uit: “De beloftes die deze scooter op papier maakt, komen er op asfalt nooit uit.” [naar artikel]
Weinig bromfietsen hebben een meer iconische status dan de Honda Dax. Wat ooit begon als een minibike voor in de camper, groeide snel uit tot een cultbrommer. Maar het was pas rond de eeuwwisseling dat het kleine - en vaak ook luide - brommertje een hype werd in de lage landen, al dan niet onder invloed van talloze Chinese kopieën. Nu Honda met een nieuwe Dax op de proppen komt, stond onze motorexpert Arno Jaspers op de eerste rij voor een test: “De Dax werd een stuk volwassener, maar met zo’n prijskaartje mocht hij wel iets meer het karakter van zijn voorlopers hebben.” [naar artikel]
De MASH 650 X-Ride Trail is het antwoord op moderne allroads. Terwijl de Europese en Japanse fabrikanten almaar zwaarder, duurder en technologisch geavanceerder gaan, grijpt het Frans-Chinese MASH terug naar de roots van het offroad rijden: een simpele lucht/oliegekoelde 650 cc eencilinder zonder franjes of gadgets voor een licht prijskaartje. Onze motorexpert Arno Jaspers deed een testrit en was onder de indruk van de X-Ride: “Hoewel de grote merken zich al tien jaar niet meer wagen aan dit soort eenvoudige motoren, blijft de formule briljant.” [naar artikel]
Weinig bromfietsen hebben een meer iconische status dan de Honda Dax. Wat ooit begon als een minibike voor in de camper, groeide snel uit tot een cultbrommer. Maar het was pas rond de eeuwwisseling dat het kleine - en vaak ook luide - brommertje een hype werd in de lage landen, al dan niet onder invloed van talloze Chinese kopieën. Nu Honda met een nieuwe Dax op de proppen komt, stond onze motorexpert Arno Jaspers op de eerste rij voor een test: “De Dax werd een stuk volwassener, maar met zo’n prijskaartje mocht hij wel iets meer het karakter van zijn voorlopers hebben.” [naar artikel]
Maxiscooters zijn niet meer weg te denken uit steden als Parijs, Barcelona of Rome, vooral om files en parkeergeld te omzeilen. En daarbij staat de 560cc sterke Yamaha TMAX al bijna 20 jaar aan de top van de voedselketen als statussymbool op twee wielen. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de 2022-update van de Yamaha scooter in primeur uitproberen: “De TMAX combineert luxe, gebruiksgemak en sportiviteit als geen ander, maar het prijskaartje swingt de pan uit. [naar artikel]
De kleine Fiat 500 is altijd razend populair geweest. En ook de elektrische versie 500e is een van de best verkochte EV's van het moment. Hoe komt dat toch? Onze autokenner Joost Bolle testte of de auto de hype waard is. “Ook deze versie blijft de zinnen prikkelen. Maar van het prijskaartje word ik duizelig”, luidt zijn besluit. [naar artikel]
Kawasaki’s Z900 is al jarenlang een vaste waarde bij de middenklassers. De beresterke viercilinder met 125 pk voor 10.000 euro bekoort een breed publiek en voor 2022 komt Team Green met een Special Edition. De Z900SE wordt een stukje duurder, maar in ruil krijg je er naast de aparte kleurstelling ook wel hoogwaardige Brembo remmen en Öhlins vering bij. Het oordeel van onze motorexpert Arno Jaspers? “Bij andere fabrikanten betaal je bijna het dubbel voor een gelijkaardig sensatiepakket.” [naar artikel]
BMW pakte in 2011 al uit met een elektrische scooter, en komt nu met de CE 02 op de proppen. Deze e-kruising tussen een BMX en een scooter is verkrijgbaar als bromfiets of lichte motorfiets. HLN-motorexpert Arno Jaspers somt de troeven en minpunten van de minibike op: “Dit pronkstukje mikt duidelijk op de TikTok-generatie.” Maar kan die dat wel betalen? [naar artikel]
Maxiscooters zijn niet meer weg te denken uit steden als Parijs, Barcelona of Rome, vooral om files en parkeergeld te omzeilen. En daarbij staat de 560cc sterke Yamaha TMAX al bijna 20 jaar aan de top van de voedselketen als statussymbool op twee wielen. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de 2022 update van de Yamaha scooter in primeur uitproberen: “De TMAX combineert luxe, gebruiksgemak en sportiviteit als geen ander, maar het prijskaartje swingt de pan uit. [naar artikel]
Hoe wij onze eieren het liefst eten? In een cake als het even kan. Geen noeste arbeid vandaag maar een simpele cake met mascarpone en fruit. Piece of cake zoals ze zeggen. [naar artikel]
BMW pakte in 2011 al uit met een elektrische scooter, en komt nu met de CE 02 op de proppen. Deze e-kruising tussen een BMX en een scooter is verkrijgbaar als bromfiets of lichte motorfiets. HLN-motorexpert Arno Jaspers somt de troeven en minpunten van de minibike op: “Dit pronkstukje mikt duidelijk op de TikTok-generatie.” Maar kan die dat wel betalen? [naar artikel]
Elektrische mobiliteit zit in de lift en dat geldt ook voor motoren en scooters. Terwijl er in 2022 amper 333 elektrische motoren verkocht werden, doen we dit jaar al beter. Onze motorexpert Arno Jaspers maakt het overzicht van de beschikbare modellen en licht de belangrijkste er voor je uit. “Het aantal merken en modellen stijgt voorlopig sneller dan de effectieve verkoop.” [naar artikel]
Suzuki’s GSX-S1000 GT hoort bij de snelste toermotoren die vandaag op de markt zijn. De Japanners vertrokken van hun 1.000 cc superbike, voegden er de nodige dosis comfort en gebruiksgemak aan toe et voilà: een Grand Tourer waarmee je net zo goed snelwegkilometers afmaalt, dan wel bochtige binnenwegen verovert. Onze motorexpert Arno Jaspers trok op pad en ontdekte een wolf in schaapskleren. “Vergis je niet in de naam ‘GT’, want deze valse toerist trekt de stenen uit de grond.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.