De ministerraad heeft het wetsontwerp van minister van Werk Kris Peeters (CD&V) goedgekeurd over het mobiliteitsbudget. Dat is een bepaald bedrag dat werknemers kunnen krijgen in plaats van een salariswagen. Met dat bedrag kunnen mensen zelf kiezen hoe ze zich verplaatsen: met de auto, het openbaar vervoer, de fiets of combinaties. Geld dat niet opgebruikt wordt kan uitbetaald worden als loon. Wie dichtbij het werk woont kan het mobiliteitsbudget ook gebruiken om de huur van een woning betalen of om de interesten van een woonkrediet af te betalen. [naar artikel]
Didier Reynders (MR) stelt voor om werknemers de keuze te laten maken tussen een salariswagen, een mobiliteitsbudget of een tegemoetkoming van de werkgever bij een woninghypotheek. De vicepremier lanceert dat voorstel vrijdag in een interview in Het Laatste Nieuws. [naar artikel]
Steeds meer werknemers schakelen van een salariswagen over op een mobiliteitsbudget. SD Worx spreekt van een verdubbeling in een jaar tijd. Bijna een op de acht werknemers gebruikt het mobiliteitsbudget om de huur of hypotheek mee te betalen. [naar artikel]
De bedrijfsauto heeft er een stevige concurrent bij, want steeds meer werknemers ruilen hun salariswagen voor een alternatief loonvoordeel. En opvallend: bijna acht op de tien gebruiken dat mobiliteitsbudget om hun woonlening of huishuur te betalen. Stan Debussche (32) liet zijn bedrijfsauto achterwege, en getuigt over zijn overstap: “De keuze was snel gemaakt. Dit levert mij jaarlijks 9.000 euro netto extra loon op.” [naar artikel]
Werkgevers en vakbonden zijn het quasi eens over hoe de invoering van een mobiliteitsbudget voor werknemers best gebeurt. Zij stellen voor dat werknemers dit mobiliteitsbudget mogen gebruiken voor een bedrijfswagen, een abonnement op het openbaar vervoer en zelfs een combinatie van een kleine auto en een abonnement op trein, tram en bus. Wanneer er daarna nog iets overschiet van dat mobiliteitsbudget, dan mag dat omgezet worden in loon en moet dat loon belast worden. Een volledig omzetten van het mobiliteitsbudget in nettoloon waarop men geen belastingen en SZ-bijdragen betaalt, kan voor de sociale partners onder geen enkel beding. Het mobiliteitsbudget moet dienen waarvoor het bedoeld is: mobiliteit. [naar artikel]
Exact een jaar geleden werd het mobiliteitsbudget in ons land ingevoerd, met als uiteindelijke doel: de filedruk op onze wegen verlichten. Werknemers hebben de mogelijkheid om de bedrijfswagen te vervangen door een groenere versie en daarnaast gebruik te maken van een aantal duurzame mobiliteitsalternatieven. Een jaar later stellen we vast dat de regeling maar moeilijk van de grond komt. Onze wegen slibben alleen nog maar meer dicht. De reden? Het mobiliteitsbudget richt zich enkel op het topje van de ijsberg: de bedrijfswagens. Laat ons een mobiliteitsbudget voor alle werknemers invoeren. [naar artikel]
De bedrijfsauto heeft er een stevige concurrent bij, want steeds meer werknemers ruilen hun salariswagen voor een alternatief loonvoordeel. En opvallend: bijna acht op de tien gebruiken dat mobiliteitsbudget om hun woonlening of huishuur te betalen. Stan Debussche (32) liet zijn bedrijfsauto achterwege, en getuigt over zijn overstap: “De keuze was snel gemaakt. Dit levert mij jaarlijks 9.000 euro netto extra loon op.” [naar artikel]
De gemiddelde bestuurder van een salariswagen is een mannelijke bediende van rond de 40, met meer dan 15 jaar anciënniteit en een loon boven de 75.000 euro. Dat blijkt uit een analyse van HR-dienstverlener Acerta, naar aanleiding van de goedkeuring van de "cash for car"-regeling. [naar artikel]
Eind februari keurde de Kamer het mobiliteitsbudget goed. Met dat systeem kunnen werknemers hun salariswagen of het recht daarop inruilen voor een... [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft ‘cash for car’ vernietigd, de regeling waarbij je je bedrijfswagen kan omruilen voor netto loon. Het ‘mobiliteitsbudget’ blijft wel overeind en zal nu allicht de plaats innemen. [naar artikel]
“Je woonlening laten betalen door het werk? Steeds meer werknemers kiezen ervoor via het mobiliteitsbudget. Na de salariswagen en de salarisfiets, nu ook het salarishuis. Dan kan je zeggen dat zulke koterijen ontstaan omwille van de hoge loonlasten. Maar misschien verbergt het nog een pijnpunt: (on)betaalbaar wonen”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. [naar artikel]
Het systeem waarmee mensen hun salariswagen kunnen inruilen voor meer loon, moet worden afgeschaft. Dat heeft het Grondwettelijk Hof beslist. "Cash for cars", zo heette de regeling die twee jaar geleden werd ingevoerd. Maar die zorgde voor een ongelijke behandeling op vlak van belastingen, oordeelde het Hof. [naar artikel]
Het mobiliteitsbudget komt maar niet van de grond, ondanks interesse van werkgevers en werknemers. CD&V wil het systeem daarom eenvoudiger en toegankelijker maken. [naar artikel]
Wie een bedrijfs- of salariswagen heeft gekregen, ruilt die naderhand meestal niet meer zo makkelijk in voor een alternatief, zo blijkt uit een studie van Securex. Maar welke praktische en/of financiële gedachtekronkels zitten daar dan zoal achter? Wij legden drie Vlamingen op onze sofa. [naar artikel]
Streamingdienst Spotify heeft sinds juni vorig jaar 2 miljard dollar aan royalty's uitgekeerd. Dat is omgerekend bijna 1,8 miljard euro. Het geld [naar artikel]
01:10 De Vlaamse overheid heeft vorig jaar 7,24 miljard euro subsidies uitgekeerd aan bedrijven en verenigingen. Zelfs zonder de coronasteun gaat het om een toename van 5 procent. [naar artikel]
De regering-Michel waagt zich aan een nieuwe poging om werknemers aan te zetten toch niet voor een bedrijfswagen te kiezen. Via een mobiliteitsbudget kunnen zij straks voor alternatieven zoals de trein kiezen en een extra stukje loon krijgen. Maar aan het voordelig regime voor de bedrijfswagens zelf raakt de regering niet. “Dat moet nochtans dringend gebeuren”, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent). [naar artikel]
01:05 Een recordaantal van 1,7 miljoen Belgische werknemers kreeg vorig jaar een stuk loon in maaltijdcheques betaald. In totaal werd voor 2,5 miljard euro aan maaltijd- en ecocheques uitgekeerd. [naar artikel]
MR-vicepremier Didier Reynders lanceert een opmerkelijk voorstel om de files te verminderen. ‘Laat werknemers de keuze: een salariswagen, een mobiliteitsbudget of een tegemoetkoming van de baas in de hypotheek van je woning, als je dichter bij je werk gaat wonen’, zegt hij in Het Laatste Nieuws. [naar artikel]
Het omruilen van een firmawagen voor een mobiliteitsbudget kent voorlopig weinig succes. Slechts 0,011 procent (of 11 op 100.000) van de werknemers die voor de regeling potentieel in aanmerking kwamen, heeft gekozen voor het mobiliteitsbudget. Ook cash-for-car komt niet van de grond. [naar artikel]
Sinds 2019 kunnen werknemers met (recht op) een bedrijfswagen hun auto inruilen voor een mobiliteitsbudget. Zij mogen dat budget dat hun werkgever anders aan een salariswagen zou spenderen, gebruiken voor milieuvriendelijke én fiscaal aantrekkelijke alternatieven. Maar waar mag je je mobiliteitsbudget dan aan uitgeven? En hoe haal je er (fiscaal) het meeste uit? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx geeft uitgebreid antwoord. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.