De fiets wint in de provincie Antwerpen steeds meer terrein als favoriete vervoermiddel om naar het werk te gaan. De helft van de werknemers gebruikt de fiets minstens voor een deel in het woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer lijkt dan weer te zijn hersteld van de coronacrisis.
Fiets, auto of openbaar vervoer in Brusselse ochtendspits: wie wint?(12/10/2017 - De Standaard) Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben donderdagmorgen een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst.
[naar artikel]
Mobiliteitsonderzoek VUB: “Openbaar vervoer is de grote verliezer”(02/06/2020 - Het Nieuwsblad) Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Waarom we dringend allemaal de fiets op moeten(20/02/2021 - De Standaard) Op onze Belgische wegen rijden steeds meer en steeds grotere voertuigen die ook nog eens almaar langere trajecten afleggen. De transportsector stoot daardoor meer en meer CO2 uit. In bovenstaande video legt economiejournalist Korneel Delbeke uit waarom iedereen best wat vaker de fiets neemt en met het openbaar vervoer reist als we de broeikasgasemissies fors willen terugdringen. [naar artikel]
'Meer openbaar vervoer, carpoolen en de fiets halen ons uit de file'(03/05/2019 - Knack)
Meer en betaalbaar openbaar vervoer, carpoolen en meer fietsinfrastructuur. Dat zijn de meest voorgestelde oplossingen die mensen instuurden op fileidee.be, een initiatief van enkele CD&V-parlementsleden. 160 mensen stuurden in totaal zowat 400 voorstellen door. [naar artikel]
Limburg buist het openbaar vervoer(05/10/2016 - Het Belang van Limburg) 4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De eSIM wint steeds meer terrein in België(07/05/2021 - Express) Lees dit artikel: De eSIM wint steeds meer terrein in België
Geschreven met input van Belwinkel.nl Sinds vorig jaar ondersteunen operators als Orange en Proximus de eSIM-technologie. Er worden ook steeds meer nieuwe smartphones op de markt gebracht die over deze technologie beschikken, zoals de Apple iPhone 12, de Google Pixel 2 en de Samsung S20+. Zo’n eSIM heeft dan ook veel voordelen te bieden. Er […]
Lees dit artikel: De eSIM wint steeds meer terrein in België [naar artikel]
Belgen verplaatsen zich het meest te voet en met auto, fiets blijft in opmars(25/05/2023 - Het Belang van Limburg) De Belgen verplaatsten zich in 2022 het vaakst te voet (95 procent) en met de auto (94 procent). De twee populairste alternatieven zijn het openbaar vervoer en de fiets, met respectievelijk 65 en 56 procent. Duurzame mobiliteit wint terrein, deels vanwege uitdagingen op milieu- en klimaatvlak. Dat blijkt donderdag uit een enquête van de FOD Mobiliteit bij 4.600 landgenoten tussen 18 en 79 jaar oud. [naar artikel]
3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk(14/01/2021 - Express) De fiets wint terrein in het woon-werkverkeer: 28 procent van de Belgische werknemers heeft interesse in het leasen van een fiets via hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville bij 2000 werkende Belgen. De Belg denkt steeds meer na hoe hij op een duurzame manier naar het werk kan […]
The post 3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk appeared first on Business AM. [naar artikel]
Gents openbaar vervoer is zelden sneller dan de auto(15/02/2018 - VRT NWS) Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
Gents openbaar vervoer is zelden sneller dan de auto(15/02/2018 - Het Nieuwsblad) Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
Nieuw verkeersplan moet mobiliteitsproblemen rond Sportpaleis en Lotto Arena verder oplossen(30/03/2022 - VRT NWS) Zo'n 60 procent van de bezoekers van het Sportpaleis en de Lotto Arena op het openbaar vervoer of de fiets krijgen, dat is de ambitie van de stad Antwerpen en de uitbaters van de evenementenlocaties. De bezoekers kunnen onder meer gebruik maken van drie recent geopende park-and-rides aan de rand van de stad. Het Sportpaleis en de Lotto Arena zijn van daaruit vlot te bereiken met het openbaar vervoer. Er wordt ook meer ingezet op het gebruik van de fiets. [naar artikel]
Het openbaar vervoer en de fiets alleen lossen de files niet op, maar samen misschien wel(21/09/2017 - VRT NWS) De fiets, het openbaar vervoer en de auto alleen gaan de mobiliteitsknoop niet ontwarren. Voor veel experts moeten de verschillende vervoersmethodes de handen in elkaar slaan, maar hoe realistisch is dat en wat zit er al in de pijplijn? Voor de vierde dag in deze reeks van de Week van de Mobiliteit richten we onze blik op de combinatiemobiliteit. [naar artikel]
Een op de vier Limburgers fietst naar het werk: openbaar vervoer is grote verliezer(30/01/2019 - Het Belang van Limburg) Voor de verplaatsing van en naar het werk kiezen steeds meer mensen voor een combinatie van vervoermiddelen. In Limburg kiest één op acht (12,5%) voor de auto plus de fiets. De populariteit van de fiets zet zich in Limburg ook feller door dan in de rest van Vlaanderen. Vorig jaar koos bijna één op de vier (22,8%) werknemers hier regelmatig voor de fiets, liefst 20,6 procent meer dan in 2017. [naar artikel]
HET DEBAT. Moet de mondmaskerplicht afgeschaft worden op het openbaar vervoer? Dit is jullie mening(03/05/2022 - Het Laatste Nieuws) Het mondmasker is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen. Sinds vandaag is een mondmasker ook op vluchten van Brussels Airlines niet langer verplicht. Op het openbaar vervoer moet je er wel nog een dragen, al gaan steeds meer stemmen op om daar verandering in te brengen. Is het een goed idee om de mondmaskerplicht op het openbaar vervoer af te schaffen? Eerder vandaag lieten we enkele experts en politici aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
HET DEBAT. Moet mondmaskerplicht ook afgeschaft worden op het openbaar vervoer?(03/05/2022 - Het Laatste Nieuws) Het mondmasker is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen. Sinds vandaag is een mondmasker ook op vluchten van Brussels Airlines niet langer verplicht. Op het openbaar vervoer moet je er wel nog een dragen, al gaan steeds meer stemmen op om daar verandering in te brengen. Wat denk jij? Is het een goed idee om de mondmaskerplicht op het openbaar vervoer af te schaffen? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]
Gents openbaar vervoer is zelden sneller dan de auto(15/02/2018 - De Standaard) Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. [naar artikel]
Geen volle bussen, wel volle fietsenstallingen: ruilen scholieren openbaar vervoer in voor de fiets?(01/09/2020 - Het Belang van Limburg) De gebruikelijke traantjes bij de kleinsten waren er wel. Maar voorts is het een eerste september als geen ander. Ouders bleven op afstand aan de schoolpoort, en – opvallend – bussen en trams oogden leger dan normaal. De vrees van de vakbonden dat bussen overvol zouden zitten, bleek niet nodig. Ruilen we met z’n allen definitief het openbaar vervoer voor de fiets? [naar artikel]
Fietser wint race naar centrum Brussel tijdens ochtendspits(12/10/2017 - Metro) Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben deze ochtend een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst. Vanuit Overijse, Grimbergen, Asse, Strombeek en Tervuren vertrokken minimum één fietser, automobilist en gebruiker van het openbaar vervoer met eindbestemming de Brusselse Beurs. De geschatte aankomsttijd was 9 uur, maar het waren vooral de fietsers die op tijd aankwamen. Zo deed een fietser uit Overijse 35 minuten over het traject, terwijl de auto een rit van 1 uur en 15 minuten nodig had. Het openbaar vervoer schommelde tussenin met 44 minuten.
Vanuit de andere randgemeenten was dezelfde trend merkbaar en deed de auto er vaak bijna dubbel zo lang over.
“Met deze actie tonen we aan dat de fiets het meest efficiënte vervoersmiddel is in Brussel en van en naar Brussel”, vertelt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Bij de test werd duidelijk dat de reistijd met de fiets en deels het openbaar vervoer veel makkelijker in te schatten is. De automobilisten worden vaak geconfronteerd met onvoorziene obstakels.
De Fietsersbond ondersteunt de investeringen die het Brussels gewest doet voor de fiets, maar wil dat ook zien voor de fietssnelwegen van het Fiets-GEN. “Daar moet extra op ingezet worden en we hebben dat ook aan de federale regering gevraagd via het Belirisfonds”, zegt De Cleen.
bron: Belga
[naar artikel]
Openbaar vervoer in Limburg: snellere bussen, minder haltes(16/06/2020 - VRT NWS) Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Tongeren is voorbeeld van minder auto’s en meer openbaar vervoer(20/12/2019 - Het Belang van Limburg) De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Staking openbaar vervoer krijgt Parijzenaars massaal op de fiets(18/12/2019 - De Morgen) Onwennig halen Parijzenaars hun fietsen uit de berging. Slingerend en vallend zoeken ze hun weg naar hun werk, nu het openbaar vervoer in staking ligt. Met tegenzin, maar toch. Wat geen fietsvriendelijk overheidsbeleid lukte gebeurt nu gewoon: Parijs gaat met le vélo. [naar artikel]
250 kilo vervoeren? Pak de fiets(04/04/2019 - De Morgen) Een elektrische fiets duf en voor gepensioneerden? Koerierdiensten, steden en bedrijven denken daar anders over. De cargofiets wint meer en meer aan terrein als het transportmiddel voor vrachten op korte afstand. [naar artikel]
Fietser wint race vanuit rand naar stadscentrum tijdens ochtendspits(24/04/2018 - De Morgen) De fiets is het snelste transportmiddel vanuit de rand naar het centrum van een stad tijdens de ochtendspits. Dat blijkt uit de resultaten van de zogenaamde 'spitstest' die acht teams van de Fietsersbond vanochtend deden in Brussel, Gent en Antwerpen. De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van 5 minuten tot een half uur. De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later dan de fiets aan. [naar artikel]
Fietser wint race vanuit rand naar stadscentrum tijdens ochtendspits(24/04/2018 - Het Nieuwsblad) De fiets is het snelste transportmiddel vanuit de rand naar het centrum van een stad tijdens de ochtendspits. Dat blijkt uit de resultaten van de zogenaamde ‘spitstest’ die acht teams van de Fietsersbond dinsdagochtend deden in Brussel, Gent en Antwerpen. De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van 5 minuten tot een half uur. De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later dan de fiets aan. [naar artikel]
Investeringen openbaar vervoer en fiets overschrijden ‘magische kaap’(14/02/2017 - De Standaard) De Vlaamse regering gaat tegen het einde van de legislatuur in 2019 nog 1,2 miljard euro investeren in het openbaar vervoer (816 miljoen euro) en in fietsvoorzieningen (300 miljoen euro). Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) dinsdag aangekondigd. Een recordhoogte.
[naar artikel]
Nieuw plan voor openbaar vervoer in Denderstreek: meer bussen op belangrijke assen en vervoer op maat(03/07/2020 - VRT NWS) Het openbaar vervoer in de vervoerregio Aalst krijgt eind 2021 een opknapbeurt. In de vervoerregio zitten naast Aalst ook Dendermonde, Ninove en Denderleeuw, samen met de omliggende gemeenten. In Aalst komt er een frequente buslijn, cruciale plaatsen zoals de ziekenhuizen en de stations worden meer bediend. “Het openbaar zal veel beter op elkaar afgestemd zijn”, zegt schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). [naar artikel]
Auto en openbaar vervoer krijgen klappen door coronacrisis(13/08/2021 - Het Belang van Limburg) De coronacrisis heeft een grote invloed gehad op onze mobiliteit. De auto en het openbaar vervoer verliezen terrein, terwijl alternatieve vervoersmiddelen voor korte afstanden populairder werden. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van verkeersinstituut Vias, dat daar kansen in ziet. “Als we hervallen in oude gewoonten zitten we meteen weer met dezelfde verkeersproblemen.” [naar artikel]
Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel(18/03/2018 - Metro) Hoewel we nog steeds verknocht zijn aan onze auto, kiezen we over het algemeen vaker voor een alternatief, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Voor woon-werkverkeer stappen we wel vaker in onze wagen, blijkt uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) van de Vlaamse overheid.
Zo’n 1.600 mensen werden bevraagd tussen januari 2016 en januari 2017. Een opmerkelijke vaststelling is dat de auto voor het eerst sinds lang terrein verliest in Vlaanderen. Bij het vorige onderzoek (2015-2016) was de auto nog het belangrijkste vervoersmiddel van 70% van de ondervraagde Vlamingen. Nu ligt dat aandeel op net geen 65%.
Fiets
Dat komt omdat de Vlaming almaar meer naar de fiets grijpt (van 12,41 naar 15,45%), maar er ook vaker voor kiest om te voet te gaan (van 11,41 naar 12,49%) of het openbaar vervoer te nemen (van 4,47 naar 4,92%).
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn we daarmee op de goede weg. “Na een jarenlange stijging van het aandeel van de wagen leek de positie van koning auto onaantastbaar. Nu zien we een eerste groei voor de alternatieven”, zegt hij. “Het moedigt ons alvast aan om volop te blijven investeren om deze positieve tendens nog te versterken. Alleen al dit jaar investeert Vlaanderen 1,5 miljard euro in mobiliteit.”
Woon-werkverkeer
Voor het woon-werkverkeer neemt het aandeel van de auto wel toe, van 67,34 bij de vorige OVG tot 71,46% nu. Vooral het openbaar vervoer wordt minder genomen om naar het werk te gaan. Het aantal Vlamingen dat woon-werkverplaatsingen met de fiets (16,23%) of te voet (2,27%) aflegt, blijft stabiel.
Ten slotte blijkt dat de Vlaming elke dag gemiddeld 81 minuten doorbrengt in het verkeer. Dat is twee minuten minder dan bij het vorige onderzoek. Gemiddeld leggen we 2,65 verplaatsingen en een afstand van 37 kilometer per dag af.
Het bericht Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vakbonden voeren actie op Operaplein: “Zonder meer geld geen efficiënt openbaar vervoer in Antwerpen”(22/03/2022 - Gazet van Antwerpen) Om dat gebrek aan middelen aan te klagen, heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront vanochtend een actie gehouden op het Operaplein en op de perrons van premetrostation ‘Opera’. ACOD, ACV en ACLVB deelden pamfletten uit aan vroege reizigers die op en onder het Operaplein gebruikmaakten van het openbaar vervoer. “Om in Antwerpen goed en klantgericht openbaar vervoer aan te bieden is er meer geld nodig. Ondertussen is het budget van De Lijn de afgelopen twaalf jaar al met ongeveer 20% is afgenomen”, zegt Jo Van der Herten van ACV-vervoer. [naar artikel]
Meer files op komst? Bijna helft van de Belgen bang voor het openbaar vervoer(16/07/2020 - Express) Zowat de helft van de Belgische consumenten zal de komende tijd het openbaar vervoer vermijden, wegens Covid-19-besmettingsgevaar. Dat blijkt uit...
The post Meer files op komst? Bijna helft van de Belgen bang voor het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]