2023 Is het jaar dat Vlaanderen ‘populair’ werd: al weken staat de ‘Canon van Vlaanderen’ op nummer één in de boekentop, en met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bereikte de VRT naar eigen zeggen “1,8 miljoen huiskamers”. Een scenario waarvoor men bij N-VA blind zou tekenen, toen men in 2019 voorzichtig in het Vlaamse regeerakkoord aanzetten […] [naar artikel]
Afgelopen nacht kroop Tom Waes (55) tussen middernacht en zes uur ‘s morgens achter de microfoons bij MNM-dj Sam De Bruyn (37). Daar bekende hij dat hij al een tijdje geen druppel alcohol heeft aangeraakt. “Ik ben eigenlijk al vier maanden gestopt met drinken.” Maar het weerhield hem niet om de benen los te schudden op zijn hit ‘Dos Cervezas’. [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over ‘propaganda’ en ‘misbruik van overheidssteun’. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in Dag Allemaal uitgebreid terug. “Hier en daar stonden Flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
“‘Ik werkte jaren achter de schermen voor mensen als Bart De Pauw en Mark Uytterhoeven. Dat helpt om op een volwassen manier met beroemdheid om te gaan.” Gelukkig maar, want nu hij weer elke zondag op tv komt met ‘Het Verhaal Van Vlaanderen’, zit anoniem over straat lopen er voor Tom Waes (54) meer dan ooit niet meer in. In Dag Allemaal vertelt hij honderduit over z’n nieuwe programma, z'n erg drukke leven en z'n visie op beroemd zijn. “Ik kom vaak kinderen tegen die zeggen dat ze beroemd willen worden. Dan denk ik: ben je zeker?” [naar artikel]
Vanaf eind maart kan je ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ ook op de Nederlandse televisie bekijken. Dat onze noorderburen fan zijn van Tom Waes is geen geheim, na het succes van ‘Undercover’ en ‘Reizen Waes’. “Zijn profiel klopt ook helemaal voor deze reeks”, vindt televisiejournalist Mark Coenegracht in de podcast ‘De Mediawatchers’. “Ik heb de Nederlandse versie van het programma gezien, ‘Het Verhaal van Nederland’, en Tom lijkt wel een copy paste van hun presentator.” Luister hierboven naar de volledige aflevering van de podcast. [naar artikel]
Naar ‘Het verhaal van Vlaanderen’ keken zondagavond 1,1 miljoen mensen. Bij N-VA zijn ze blij, want de geschiedenisles van Tom Waes is een gevolg van een regel die de partij in het Vlaams bestuursakkoord liet opnemen: meer aandacht op de VRT voor de Vlaamse identiteit. Het programma werd ook gemaakt met subsidies van N-VA-ministers Jan Jambon, Zuhal Demir en Ben Weyts. Is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ een verdoken N-VA-pamflet? [naar artikel]
In de nieuwe Radio 2-ochtendshow ‘Goeiemorgen morgen!’ kregen Peter Van de Veire (51) en zijn sidekick, ‘Dertigers’-actrice Kim Van Oncen, het gezelschap van de bekendste leraar geschiedenis van Vlaanderen, Tom Waes (54). Hij droeg toevallig de jas die hij steeds draagt in Eén-programma ‘Het verhaal van Vlaanderen’, een kans die gastheer Peter niet kon laten liggen. “Mogen wij die hebben?” [naar artikel]
Elke zondagavond duikt Tom Waes in de geschiedenis van Vlaanderen. Kosten noch moeite werden gespaard voor de prestigieuze reeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar welk verhaal valt er precies te vertellen? En welke belangrijke gebeurtenissen vonden er in onze streek plaats? “Eén van de verhandelde ‘producten’ waren slaven.” [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over “propaganda” en “misbruik van overheidssteun”. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in ‘Dag Allemaal’ uitgebreid terug. “Hier en daar stonden flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Het Sigarettenvrouwtje verstopte haar peuken in de diepvries en in het Pornohuis lagen de seksboekjes en het glijmiddel maar voor het grijpen. Stephanie Land (43) aanschouwde de zotste taferelen in die zes jaar dat ze in Washington als schoonmaakster voor rijke families werkte. In 2019 pende ze haar gebeurtenissen neer in ‘Maid: Hard Work, Low Pay, and a Mother’s Will to Survive’, waar nu een razend succesvolle Netflix-adaptatie van gemaakt werd. Dit is het waargebeurde verhaal achter ‘Maid’. [naar artikel]
De BV’s die deelnamen aan ‘De expeditie: Groenland’ hebben afgezien. Maar ook de cameracrew die alles moest vastleggen, moest de koude trotseren. “Echt massa’s respect voor die productiecrew”, aldus Average Rob in de podcast ‘Achter de schermen’. [naar artikel]
Drie jaar ‘in the making’, en eigenlijk zelfs 38.000 jaar. Met ‘Het verhaal van Vlaanderen’ pakt de VRT uit met een van haar grootste projecten ooit. Niet enkel op tv, want de historische docureeks met Tom Waes (54) duikt ook op in de klas, op de radio en onder de kerstboom. Zelfs Suske en Wiske doen mee. [naar artikel]
Zijn grote doorbraak met ‘1 Op Een Miljoen’ werd overschaduwd door het plotse overlijden van zijn opa en tante. En bij de release van zijn debuutalbum ‘Metejoor’ lag hij in bed met corona. Maar sinds vrijdag is Metejoor (30) terug uit quarantaine. Met een plaat die op één staat, een glansrol in ‘Een echte job’ én volgende week staat hij drie keer in de Lotto Arena met ‘Vlaanderen Zingt Hazes’. “Anderhalf jaar geleden was het ‘Who the hell is Metejoor’?! Vandaag zit ik in een luxepositie”, glundert hij. In een uitgebreide babbel vertelt de zanger over de hoogtes en laagtes van de voorbije jaren: “Op het moment dat m’n opa stierf, moest ik optreden tijdens ‘The Voice’.” [naar artikel]
Herman Koch (70) is ongeneeslijk ziek. De Nederlandse schrijver, onder meer bekend van de bestseller ‘Het Diner’ heeft uitgezaaide prostaatkanker. Koch doet zijn verhaal in zijn nieuwe boek met de naam ‘Ga je erover schrijven?’, dat volgende week verschijnt. [naar artikel]
Hij is fan van ‘Het verhaal van Vlaanderen’, zegt Bart De Wever. Dat mag ook wel, want zijn N-VA was gul met subsidies. “Als je het uitrekent per kijker per aflevering, heb je dus voor een paar centen aan volkspedagogie gedaan.” Maar de suggestie dat het programma vooral de Vlaamse identiteit moet dienen, zit hem hoog. “Tom Waes zei voor de reeks op tv kwam dat ‘de flaminganten gingen verschieten.’ O jee, dacht ik toen al.” En dan moesten de Guldensporenslag als een soort van socialistisch ontwaken en de Vlamingen die ‘de Taliban van hun tijd waren’ nog komen. [naar artikel]
Druk bekeken, dat wel, maar in het Eén-programma ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ wordt het aparte Limburgse verhaal tot nu genegeerd. Nochtans is Limburg qua oppervlakte bijna een vijfde van het huidige Vlaanderen. De titel dekt de lading niet. [naar artikel]
Vlaanderen Zingt kondigde het al aan: een spetterende verrassingsact. Wanneer Tom Waes op het podium op de Grote Markt van Antwerpen klom, ging het publiek helemaal uit hun dak. De Antwerpenaar zong nog eens zijn one-hit wonder ‘Dos Cervezas’, bekend uit het programma ‘Tomtesterom’. Waes bracht meer sfeer dan dat hij effectief zong, maar dat vond het aanwezige publiek geen probleem. Zij genoten met volle teugen van de act. [naar artikel]
“Alles geven eh.” “Zever, gezever.” “Hup, weg sfeer.” “Mevrouw Protput.” Het zijn zinnen die dankzij ‘Het eiland’ in ons collectieve geheugen gebrand staan. Ter ere van de twintigste verjaardag van de legendarische reeks halen de hoofdrolspelers van toen herinneringen op in ‘Dag Allemaal’. Van je beha opvullen met herenkousen tot een pijnlijke grimas die maar niet wilde verdwijnen. “Het was pure anarchie op de set, alles kon en alles mocht”, klinkt het bijvoorbeeld bij Wim Opbrouck (54). [naar artikel]
“Als ik geen 90 word, zoals John, dan is dat ook maar zo.” Tegen zijn persoonlijke vriend René Van Camp was Alex Boeye onlangs nog realistisch over zijn afbrokkelende gezondheid. Donderdag overleed de ‘serieuze’ Stranger, 89 jaar oud. Een voortreffelijk tekenleraar én belangrijke tekstleverancier voor de groep. “Hij was een ‘pierke just’, alles moest kloppen”, zegt een bedroefde Nest Adriaensen, die in 1975 bij De Strangers kwam, vanuit Spanje. [naar artikel]
Nederland gaat helemaal overstag voor Tom Waes (54). De tv-maker en acteur was er al populair dankzij ‘Reizen Waes’ en de serie ‘Undercover’ en scoort er nu ook met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. “Niet omdat jullie geschiedenis ons zo interesseert, maar omdat Tom het presenteert.” [naar artikel]
Tom Waes was op de MIA’s om een award uit te reiken, maar voor hij dat deed, moest er hem iets van het hart. De presentator van ‘Het verhaal van Vlaanderen’ reageerde op de kritiek die Geert Bourgeois deze week uitte in de media. “Ik beloof u plechtig dat ik die tussentaal nooit meer zal hanteren vanaf nu. Vanaf na is ’t gewoen in ‘t plat Antwerps.” [naar artikel]
Van TML-fee naar MNM-dj: Laura Govaerts (28) deed het destijds van het ene jaar op het andere. Of beter: het ‘overkwam’ haar. Vijf jaar later is ze de vaste avondblok-stem bij MNM en zette ze haar eerste tv-stappen in ‘Vlaanderen Vakantieland’. Kennismaking met een rijzende ster, ook letterlijk. “Ja, ik ben groter dan m’n vriend.” [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’, die tiendelige documentairereeks over de geschiedenis van Vlaanderen, wordt nu ook op de korrel genomen door ‘The guardian’. De Britse krant stelt zich de vraag of het prestigeproject, dat in totaal zo’n 2 miljoen euro aan subsidies van de Vlaamse overheid kreeg, het Vlaamse erfgoed niet vooral gebruikt als propaganda en rakelt zo de hele discussie opnieuw op. [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’, die tiendelige documentairereeks over de geschiedenis van Vlaanderen, wordt nu ook op de korrel genomen door ‘The Guardian’. De Britse krant stelt zich de vraag of het prestigeproject, dat in totaal zo’n 2 miljoen euro aan subsidies van de Vlaamse overheid kreeg, het Vlaamse erfgoed niet vooral gebruikt als propaganda en rakelt zo de hele discussie opnieuw op. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.