In een aflevering van het Verhaal van Vlaanderen kijkt Tom Waes kritisch terug op de miserabele omstandigheden tijdens de industriële revolutie. De reden: de werkende bevolking werd niet vertegenwoordigd in het parlement omwille van het cijnskiesstelsel. Maar, is het nu zoveel beter? The post Democratie en het Verhaal van Vlaanderen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Druk bekeken, dat wel, maar in het Eén-programma ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ wordt het aparte Limburgse verhaal tot nu genegeerd. Nochtans is Limburg qua oppervlakte bijna een vijfde van het huidige Vlaanderen. De titel dekt de lading niet. [naar artikel]
Naar ‘Het verhaal van Vlaanderen’ keken zondagavond 1,1 miljoen mensen. Bij N-VA zijn ze blij, want de geschiedenisles van Tom Waes is een gevolg van een regel die de partij in het Vlaams bestuursakkoord liet opnemen: meer aandacht op de VRT voor de Vlaamse identiteit. Het programma werd ook gemaakt met subsidies van N-VA-ministers Jan Jambon, Zuhal Demir en Ben Weyts. Is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ een verdoken N-VA-pamflet? [naar artikel]
Elke zondagavond duikt Tom Waes in de geschiedenis van Vlaanderen. Kosten noch moeite werden gespaard voor de prestigieuze reeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar welk verhaal valt er precies te vertellen? En welke belangrijke gebeurtenissen vonden er in onze streek plaats? “Eén van de verhandelde ‘producten’ waren slaven.” [naar artikel]
Naar ‘Het verhaal van Vlaanderen’ keken zondagavond 1,1 miljoen mensen. Bij N-VA zijn ze blij, want de geschiedenisles van Tom Waes is een gevolg van een regel die de partij in het Vlaams bestuursakkoord liet opnemen: meer aandacht op de VRT voor de Vlaamse identiteit. Het programma werd ook gemaakt met subsidies van N-VA-ministers Jan Jambon, Zuhal Demir en Ben Weyts. Is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ een verdoken N-VA-pamflet? [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’, de nieuwe geschiedenisreeks van VRT met Tom Waes, lijkt in de eerste twee afleveringen wel het verhaal van Limburg. Al zijn lang niet alle scènes die zich in onze contreien afspeelden ook daadwerkelijk in Limburg opgenomen. [naar artikel]
2023 Is het jaar dat Vlaanderen ‘populair’ werd: al weken staat de ‘Canon van Vlaanderen’ op nummer één in de boekentop, en met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bereikte de VRT naar eigen zeggen “1,8 miljoen huiskamers”. Een scenario waarvoor men bij N-VA blind zou tekenen, toen men in 2019 voorzichtig in het Vlaamse regeerakkoord aanzetten […] [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’ wordt verteld door Tom Waes, maar de man die dat verhaal schreef, is Jesse Fabré (45). Hij is al jaren de vaste eindredacteur van Waes, en hij schreef ook de onvergetelijke tekst van de carnavalshit ‘Dos Cervezas’. Met dat liedje was hij in één dag klaar, ‘Het verhaal van Vlaanderen’ houdt hem al zo’n drie jaar bezig. “We spraken met bijna 200 experten, elk detail moest juist zijn.” [naar artikel]
“Is dat daar een gierzwaluw die ik op de achtergrond hoor? Dat mag niet, die waren hier 2.000 jaar geleden nog niet.” Om maar te zeggen: er is veel werk, tijd én expertise gekropen in de prestigieuze docureeks Het verhaal van Vlaanderen. Daarin laat Tom Waes (54) de eerste tien weken van 2023 de geschiedenisleraar in zichzelf volledig los. “Ik ben altijd zenuwachtig bij een nieuw programma, maar dit is toch nog andere koek. Het verhaal van Vlaanderen is veel meer dan entertainment. Deze serie doet er echt toe.” [naar artikel]
Op dinsdag 10 december om 20 u. kan je in zaal Sint-Jan Genebos in Ham luisteren naar het verhaal van een vluchteling uit Ham. Je hoort het verhaal over de tocht van het gezin en de inburgering in ons land. Maar ook de andere kant van het verhaal komt aan bod. Zo doet Eli Bijnens haar verhaal over haar werk als vrijwilliger met vluchtelingen op de Griekse eilanden. Iedereen is welkom. De inkom is gratis. [naar artikel]
Tom Waes vertelde het verhaal van Vlaanderen, HBVL duikt in het verhaal van Limburg. Van de mysterieuze oudste bewoners van onze contreien tot een laatste stuiptrekking van WOII: in zes afleveringen blikken we terug op het unieke verleden van onze provincie. [naar artikel]
Ballet Vlaanderen bracht dit jaar stukken van grote namen, maar wat als de dansers zélf hun verhaal kunnen vertellen? Choreolab#12 laat hen experimenteren met hun eigen choreografie, zang en muziek. Wij spraken twee van hen. [naar artikel]
Er is al heel wat inkt gevloeid over Het Verhaal van Vlaanderen en dan vooral over de 2 miljoen euro subsidies waarover het prestigeproject van de VRT kon beschikken. Maar is deze gezellige geschiedenisles van gelegenheidsleraar Tom Waes ook de heisa (en de poen) waard? Wij maken de balans op na 36.000 jaar, ofwel de eerste twee afleveringen van de prehistorie tot het Romeinse Rijk. [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over “propaganda” en “misbruik van overheidssteun”. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in ‘Dag Allemaal’ uitgebreid terug. “Hier en daar stonden flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Er komt een prequel op de succesvolle historische/fantasy-tv-reeks "Game of thrones". Dat heeft de Amerikaanse betaalzender HBO aangekondigd, de producent van de serie. Het verhaal van de prequel - een voorafgaand verhaal, zeg maar - zal zich zo'n 300 jaar voor het originele verhaal afspelen. [naar artikel]
Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Het was lang geleden dat er nog zo veel over geschiedenis werd gepraat. Dat hebben we te danken aan Het Verhaal van Vlaanderen. Zondagavond zond de VRT het tweede van tien delen uit. Dat de reeks wordt gesmaakt blijkt uit de 1,1 miljoen kijkers. Maar zo populair de serie, zo snel de kritiek. Niet op de tussentaal van presentator Tom Waes, maar wel op de miljoenen subsidies van de Vlaamse regering. Her en der viel zelfs het woord staatspropaganda. [naar artikel]
In de Sint-Pieterskerk van Sint-Truiden ligt een vloermozaïek uit de middeleeuwen. Dat is geen nieuws, maar een passage in ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ heeft dit topstuk weer onder de aandacht van onderzoekers gebracht. Tongenaar en specialist Roland Dreesen kon de oorsprong van de steentjes achterhalen. [naar artikel]
Zondag gaat bij de VRT een prestigieuze historische serie van start. De Vlaamse regering stopte Het verhaal van Vlaanderen langs tal van wegen een massa subsidies toe, want ze wil er een eigen boodschap over natievorming en identiteit in kwijt. [naar artikel]
In de vierde aflevering van "Het verhaal van Vlaanderen" vanavond staat de Guldensporenslag centraal. "Op zijn minst de meest omstreden veldslag uit de Vlaamse geschiedenis", klinkt het uit de mond van presentator Tom Waes. "De Guldensporenslag, dat verhaal is een pak complexer dan dat ik het destijds op school heb geleerd." Hoe complex? In "De zevende dag" krijgen we meer tekst en uitleg van historicus Jan Dumolyn en taalwetenschapper Kevin Absilis. [naar artikel]
"Kursk" is de naam van de Russische nucleaire onderzeeër die in de zomer van 2000 verging in de Barentszee. Het verhaal is nu verfilmd met in de hoofdrol Matthias Schoenaerts. Hij is een Russische marinier die zijn kompanen in leven tracht te houden. Maar omdat de Russische autoriteiten buitenlandse hulp weigeren, tekenen ze uiteindelijk het doodvonnis van alle 118 opvarenden. "Eerst en vooral is het een verhaal over mensen in uitzichtloze situaties", vertelt Schoenaerts. "Het is een verhaal over politieke onverschilligheid, over hypocrisie en misplaatste trots. Maar het is ook verhaal over de wil om te leven, te overleven." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.