Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Was Jan Breydel één van de leiders van het Vlaamse verzet dat op 11 juli 1302 tot de Guldensporenslag leidde, vanavond het onderwerp in ‘Het verhaal van Vlaanderen’? Ja, zegt Michel Breydel (77), nakomeling van de 22ste generatie van de illustere beenhouwer. Nee, zeggen historici: volgens hen was Breydel een dronken vechtersbaas en een moordenaar. Een zoektocht op de grens tussen waarheid en verzinsel. [naar artikel]
Hij is fan van ‘Het verhaal van Vlaanderen’, zegt Bart De Wever. Dat mag ook wel, want zijn N-VA was gul met subsidies. “Als je het uitrekent per kijker per aflevering, heb je dus voor een paar centen aan volkspedagogie gedaan.” Maar de suggestie dat het programma vooral de Vlaamse identiteit moet dienen, zit hem hoog. “Tom Waes zei voor de reeks op tv kwam dat ‘de flaminganten gingen verschieten.’ O jee, dacht ik toen al.” En dan moesten de Guldensporenslag als een soort van socialistisch ontwaken en de Vlamingen die ‘de Taliban van hun tijd waren’ nog komen. [naar artikel]
De iconische uitspraak "schild en vriend" was niet te horen in de aflevering over de Guldensporenslag van "Het verhaal van Vlaanderen". De uitroep "Vlaanderen de leeuw" dan weer wel. Volgens de makers is het toeval dat begrippen als deze wel of niet opduiken, al zijn ook historische argumenten te bedenken. [naar artikel]
In de vierde aflevering van "Het verhaal van Vlaanderen" vanavond staat de Guldensporenslag centraal. "Op zijn minst de meest omstreden veldslag uit de Vlaamse geschiedenis", klinkt het uit de mond van presentator Tom Waes. "De Guldensporenslag, dat verhaal is een pak complexer dan dat ik het destijds op school heb geleerd." Hoe complex? In "De zevende dag" krijgen we meer tekst en uitleg van historicus Jan Dumolyn en taalwetenschapper Kevin Absilis. [naar artikel]
De televisieserie Het verhaal van Vlaanderen wijdde zondag een volledige aflevering aan de Guldensporenslag op 11 juli 1302. Toch miste ze de kans om de betekenis ervan correct uit te leggen. [naar artikel]
Nog voor er één aflevering was uitgezonden, kreeg Het verhaal van Vlaanderen al kritiek omdat het heel wat Vlaamse subsidies kreeg en politieke propaganda zou zijn voor de Vlaamse zaak. Is het programma echt de regeringsversie van de geschiedenis geworden? Of hebben de makers een programma afgeleverd dat gewoon goed is en niet zou misstaan in de lessen geschiedenis? Nu ook de aflevering over de omstreden Guldensporenslag is uitgezonden, praten we erover met historicus Marc Reynebeau. [naar artikel]
00:05 De Guldensporenslag ondermijnde in 1302 de feodale orde, zegt historicus Rolf Falter in een nieuw boek. Hij schetst daarin hoe de veldslag niet alleen in Vlaanderen nazinderde, maar een emancipatiemom... [naar artikel]
Met wekelijks ruim 1,5 miljoen kijkers is ‘Het Verhaal Van Vlaanderen’ een dikke hit. Het doet professor Bruno De Wever (62), broer van N-VA-voorzitter Bart (52), deugd dat zijn vak plots zo sexy is, maar hij heeft z’n bedenkingen. “Ik heb van meet af gezegd dat ik niet zou meewerken”, vertelt hij in Dag Allemaal, waar hij de reeks onder de loep neemt. “De essentie van geschiedenisonderwijs is kritisch denken. Niet de Vlaamse identiteit versterken.” [naar artikel]
In ‘Het verhaal van Vlaanderen’ gaat het niet meer om wat precies Tom Waes vertelt, wel om hoe hij dat doet: in veredeld Antwerps. “Het zuiverste Nederlands in de aflevering van zondag over de Guldensporenslag”, stelde columnist Jan Segers vast, “was het Middelnederlands van Pieter de Coninck.” [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over ‘propaganda’ en ‘misbruik van overheidssteun’. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in Dag Allemaal uitgebreid terug. “Hier en daar stonden Flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Plekken in Vlaanderen waar voorbijgangers niet beseffen dat ze geschiedenis onder hun voeten hebben: in de reeks “Bloedige plekken” ontdekken VRT-journalist Jos Vandervelden en fotograaf Alexander Dumarey de plaatsen waar ooit bloed vloeide, waar mensen een gewelddadige dood stierven. Maar waar de sporen van de geschiedenis zo goed als weggevaagd zijn. Vandaag: het enige wat nog rest van de strategische gelegen Groeningebeek uit de Guldensporenslag in het Kortrijk van 1302. [naar artikel]
“Hou je klaar voor het betere hakwerk.” Woorden van Tom Waes aan het begin van Het Verhaal van Vlaanderen over de Guldensporenslag. Toch is er één man die vol vertrouwen zijn paarden tussen de zwaarden en goedendags het slagveld op stuurt. Dietrich Verzele, de horsemaster uit Oudenaarde, heeft van film- en showpaarden zijn levenswerk gemaakt. “Wij brengen de paarden waar ze eigenlijk niet moeten zijn.” [naar artikel]
“Hou je klaar voor het betere hakwerk.” Woorden van Tom Waes aan het begin van Het verhaal van Vlaanderen over de Guldensporenslag. Toch is er één man die vol vertrouwen zijn paarden tussen de zwaarden en goedendags het slagveld op stuurt. Dietrich Verzele, de horsemaster uit Oudenaarde, heeft van film- en showpaarden zijn levenswerk gemaakt. “Wij brengen de paarden waar ze eigenlijk niet moeten zijn.” [naar artikel]
Als u naar de eerste aflevering van ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ keek heeft u haar wellicht niet herkend. Maar toch speelde een bekend gezicht mee als homo sapiens. [naar artikel]
Dat noemen het Tom Waes-effect. Een paar weken na de laatste aflevering van ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bij ons, scoort de reeks ook in Nederland. Het eerste deel over de prehistorie haalde er gemiddeld 890.000 kijkers, met een piek van 1,7 miljoen. [naar artikel]
2023 Is het jaar dat Vlaanderen ‘populair’ werd: al weken staat de ‘Canon van Vlaanderen’ op nummer één in de boekentop, en met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bereikte de VRT naar eigen zeggen “1,8 miljoen huiskamers”. Een scenario waarvoor men bij N-VA blind zou tekenen, toen men in 2019 voorzichtig in het Vlaamse regeerakkoord aanzetten […] [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over “propaganda” en “misbruik van overheidssteun”. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in ‘Dag Allemaal’ uitgebreid terug. “Hier en daar stonden flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.