Als u dacht dat de storm rond “Het Verhaal van Vlaanderen” intussen was gaan liggen, had u het goed mis. De Britse kwaliteitskrant The Guardian heeft namelijk zo zijn vragen bij VRT-serie. “Geschiedenis of propaganda?” klinkt het aan de overkant van het kanaal. [naar artikel]
Nederland zwijmelt voor Tom Waes (54). Nadat eerder ‘Undercover’ en ‘Reizen Waes’ een groot succes waren, nestelt onze landgenoot zich er nu ook met ‘Het verhaal van Vlaanderen’ in miljoenen harten. “Eerlijk,” klinkt het bij de gerenommeerde tv-recensente Angela De Jong, “dat wordt in Nederland enkel uitgezonden omdat hij het presenteert.” Waarom is de oer-Vlaamse Waes zo populair bij onze noorderburen? Naast zijn charmes heeft hij een paar bijzondere wapens, zo blijkt. “Toen Tom en zijn vriendin uit elkaar gingen, stond dat hier in alle grote showbizzmagazines.” [naar artikel]
“Sinds zondagavond weten we dat de geschiedenis van Vlaanderen begonnen is toen gelukszoekers vanuit het Midden-Oosten zich in onze contreien vestigden”, schrijft adjunct-hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Tot zover de vrees dat ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ een Vlaams-nationalistisch propagandamiddel zou worden. Wat een louterend programma kan dit worden als we met open blik naar het verleden kijken dat we delen.” [naar artikel]
Elke zondagavond duikt Tom Waes in de geschiedenis van Vlaanderen. Kosten noch moeite werden gespaard voor de prestigieuze reeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar welk verhaal valt er precies te vertellen? En welke belangrijke gebeurtenissen vonden er in onze streek plaats? “Eén van de verhandelde ‘producten’ waren slaven.” [naar artikel]
Vanaf eind maart kan je ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ ook op de Nederlandse televisie bekijken. Dat onze noorderburen fan zijn van Tom Waes is geen geheim, na het succes van ‘Undercover’ en ‘Reizen Waes’. “Zijn profiel klopt ook helemaal voor deze reeks”, vindt televisiejournalist Mark Coenegracht in de podcast ‘De Mediawatchers’. “Ik heb de Nederlandse versie van het programma gezien, ‘Het Verhaal van Nederland’, en Tom lijkt wel een copy paste van hun presentator.” Luister hierboven naar de volledige aflevering van de podcast. [naar artikel]
2023 Is het jaar dat Vlaanderen ‘populair’ werd: al weken staat de ‘Canon van Vlaanderen’ op nummer één in de boekentop, en met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bereikte de VRT naar eigen zeggen “1,8 miljoen huiskamers”. Een scenario waarvoor men bij N-VA blind zou tekenen, toen men in 2019 voorzichtig in het Vlaamse regeerakkoord aanzetten […] [naar artikel]
In de nieuwe Radio 2-ochtendshow ‘Goeiemorgen morgen!’ kregen Peter Van de Veire (51) en zijn sidekick, ‘Dertigers’-actrice Kim Van Oncen, het gezelschap van de bekendste leraar geschiedenis van Vlaanderen, Tom Waes (54). Hij droeg toevallig de jas die hij steeds draagt in Eén-programma ‘Het verhaal van Vlaanderen’, een kans die gastheer Peter niet kon laten liggen. “Mogen wij die hebben?” [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’ wordt verteld door Tom Waes, maar de man die dat verhaal schreef, is Jesse Fabré (45). Hij is al jaren de vaste eindredacteur van Waes, en hij schreef ook de onvergetelijke tekst van de carnavalshit ‘Dos Cervezas’. Met dat liedje was hij in één dag klaar, ‘Het verhaal van Vlaanderen’ houdt hem al zo’n drie jaar bezig. “We spraken met bijna 200 experten, elk detail moest juist zijn.” [naar artikel]
Nederland zwijmelt voor Tom Waes (54). Nadat eerder ‘Undercover’ en ‘Reizen Waes’ een groot succes waren, nestelt onze landgenoot zich er nu ook met ‘Het verhaal van Vlaanderen’ in miljoenen harten. “Eerlijk,” klinkt het bij de gerenommeerde tv-recensente Angela De Jong, “dat wordt in Nederland enkel uitgezonden omdat hij het presenteert.” Waarom is de oer-Vlaamse Waes zo populair bij onze noorderburen? Naast zijn charmes heeft hij een paar bijzondere wapens, zo blijkt. “Toen Tom en zijn vriendin uit elkaar gingen, stond dat hier in alle grote showbizzmagazines.” [naar artikel]
Goed nieuws voor zij die na ‘De Bourgondiërs’ op hun honger bleven zitten. Radiozender Klara maakte in samenwerking met de universiteit van Gent ‘De vorstinnen van Vlaanderen’, een boeiende podcast gelanceerd die een verrassende blik biedt op onze geschiedenis. In een interview met ‘Primo’ vertelt prof. dr. Els De Paermentier alvast wat meer over het meeslepende verhaal. “Het grote publiek heeft een verkeerd beeld van de vrouwen in de middeleeuwen.” [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over ‘propaganda’ en ‘misbruik van overheidssteun’. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in Dag Allemaal uitgebreid terug. “Hier en daar stonden Flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Naar ‘Het verhaal van Vlaanderen’ keken zondagavond 1,1 miljoen mensen. Bij N-VA zijn ze blij, want de geschiedenisles van Tom Waes is een gevolg van een regel die de partij in het Vlaams bestuursakkoord liet opnemen: meer aandacht op de VRT voor de Vlaamse identiteit. Het programma werd ook gemaakt met subsidies van N-VA-ministers Jan Jambon, Zuhal Demir en Ben Weyts. Is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ een verdoken N-VA-pamflet? [naar artikel]
Op zondagavond dompelt Tom Waes (54) de kijkers op Eén onder in onze Vlaamse geschiedenis. Er werden kosten noch moeite gespaard voor de docureeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar net daar wringt volgens sommigen het schoentje. Het programma kreeg dan ook al heel wat kritiek over zich heen. Maar de presentator van dienst snelt ter verdediging in ‘De afspraak’. “Voor mij draait het rond de mensen die er iets uit kunnen leren.” [naar artikel]
Druk bekeken, dat wel, maar in het Eén-programma ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ wordt het aparte Limburgse verhaal tot nu genegeerd. Nochtans is Limburg qua oppervlakte bijna een vijfde van het huidige Vlaanderen. De titel dekt de lading niet. [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over “propaganda” en “misbruik van overheidssteun”. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in ‘Dag Allemaal’ uitgebreid terug. “Hier en daar stonden flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Nederland smelt en zwijmelt voor Tom Waes. Na de kennismaking in ‘Undercover’ flirtte ‘Reizen Waes’ met de kijkcijfersrecords op zondagavond en nu nestelt onze landgenoot zich er met ‘Het verhaal van Vlaanderen’ in miljoenen harten. “Eerlijk,” klinkt het bij de gerenomeerde tv-recensente Angela De Jong. “Dat programma wordt in Nederland enkel uitgezonden omdat hij het presenteert.” En naast zijn charmes heeft hij er nog één bijzonder verrassend wapen. “Ik schaam me dat dat nog niet gebeurd is,” klinkt het bij een bekende media-journalist. [naar artikel]
Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Jan Breydel en Pieter De Coninck. In de geschiedenisles over de Guldensporenslag werden ze telkens in één adem genoemd. Maar geen woord over de eerste in ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. Historici ontkennen het belang van Breydel. “Jaloezie en onwetendheid”, zegt nazaat Michel Breydel. [naar artikel]
Hij is fan van ‘Het verhaal van Vlaanderen’, zegt Bart De Wever. Dat mag ook wel, want zijn N-VA was gul met subsidies. “Als je het uitrekent per kijker per aflevering, heb je dus voor een paar centen aan volkspedagogie gedaan.” Maar de suggestie dat het programma vooral de Vlaamse identiteit moet dienen, zit hem hoog. “Tom Waes zei voor de reeks op tv kwam dat ‘de flaminganten gingen verschieten.’ O jee, dacht ik toen al.” En dan moesten de Guldensporenslag als een soort van socialistisch ontwaken en de Vlamingen die ‘de Taliban van hun tijd waren’ nog komen. [naar artikel]
In Nederland willen de scholieren ‘inclusiever’ taalgebruik: geen “jongens en meisjes” meer, wel nog “leerlingen”. Bij onze noorderburen is er een storm van kritiek op de gids met ongewenste termen in het onderwijs. Ook in Vlaanderen doet het veel stof opwaaien. De Vlaamse Scholierenkoepel juicht het debat errond toe, minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is minder enthousiast: “Dit is woke gekkigheid”. [naar artikel]
Nu corona weer de kop opsteekt, loert een debat over maatregelen om de hoek. “Niemand zit daarop te wachten, maar de realiteit kan er ons toe verplichten”, schrijft onderzoeksjournalist Jeroen Bossaert. “Belangrijk is daarentegen dat we het vorige coronabeleid eerst evalueren. Niet door mensen die het beleid mee vorm gaven, maar door onafhankelijke onderzoekers. In Nederland lukt dat. Waarom niet bij ons?” [naar artikel]
Tom Waes is het niet eens met de kritiek op ‘Het verhaal van Vlaanderen’. In ‘De Afspraak’ zei de presentator maandag dat “iedereen zijn eigen invulling heeft” van de bedoeling van het programma, en dat de 400.000 euro onderwijssubsidies die ernaartoe vloeiden “eigenlijk een peulschil zijn”. [naar artikel]
N-VA is van plan om ook in Wallonië op te komen. Dat zegt voorzitter Bart De Wever in een interview met ‘Het Laatste Nieuws’. “Wij willen ons verhaal van confederalisme daar in de kiesstrijd én het publieke debat brengen”, klinkt het. [naar artikel]
Nederland gaat helemaal overstag voor Tom Waes (54). De tv-maker en acteur was er al populair dankzij ‘Reizen Waes’ en de serie ‘Undercover’ en scoort er nu ook met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. “Niet omdat jullie geschiedenis ons zo interesseert, maar omdat Tom het presenteert.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.